decembrie 2018
Am tot revenit asupra Orchestrei Române de Tineret în 2018 şi cu siguranţă se vor găsi voci care să mă acuze de subiectivism.

Totuşi, motivele au fost mai mult decât consistente, deja celebra Orchestră Română de Tineret aniversând 10 ani de existenţă în 2018 prin apariţii internaţionale în săli de anvergură ale Europei, precum Konzerthaus Berlin, Musikverein Viena sau Filarmonica din Paris, cărora li s-au alăturat pe parcursul unui singur an alte concerte în oraşe ale Europei cu diferite semnificaţii pentru noi (Ruse, Chişinău, Bălţi, Dobbiaco), dar şi în importante oraşe ale ţării (Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Cluj, Sinaia, Braşov).


Tot în 2018, Orchestra Filarmonicii "George Enescu" aniversează 150 de ani de existenţă, iar Orchestra Naţională Radio sărbătoreşte 90 de ani de la primul concert şi totuşi, cu toate acestea, în materie de prezenţe internaţionale, Orchestra Română de Tineret a fost precum Făt Frumos, făcând într-un an cât alţii în şapte şi poate chiar mai mult decât atât.

Motivele sunt mai multe, de la avantajele privind flexibilitatea pe care le are o orchestră "de proiect" şi nu "de repetoriu", precum Orchestra Română de Tineret, la entuziasmul de a descoperi noi spaţii geografice şi culturale al unor muzicieni care, majoritatea, nu au depăşit vârsta de 25 de ani şi până la deschiderea managerului Centrului Naţional de Artă Tinerimea Română, Marin Cazacu, către ideea de a prezenta aproape toate concertele pe care le-a organizat în Anul Centenar, atât pentru publicul din ţară, cât şi pentru cel din străinătate, ca pe o modalitate ideală de a face publicitate pozitivâ României prin aceşti tineri frumoşi, talentaţi şi ambiţioşi.
 

Un ultim reper al anului 2018 a fost spectaculosul turneu din cadrul proiectului Anului Centenar "România în lume" al Centrului Naţional de Artă "Tinerimea Română", organizat cu susţinerea Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, care a marcat la Paris Deschiderea sezonului cultural România-Franţa şi a conţinut trei concerte desfăşurate la Bucureşti, Paris şi Basel, între 28 noiembrie şi 2 decembrie 2018.

Iniţial, acest eveniment urma să se bucure de prezenţa ca solist a marelui pianist român Radu Lupu, dar, din motive de sănătate, el nu a putut participa la acest proiect, aşa cum a fost prevăzut initial, fiind înlocuit pentru concertele de la Bucureşti şi Paris de unul dintre cei mai interesanţi pianişti ai contemporaneităţii, Fazil Say, muzician pe care publicul român l-a mai putut vedea la Festivalul Internaţional "George Enescu".


Primul concert a fost programat la Ateneul Român pe 28 noiembrie 2018, programul conţinând George Enescu - Rapsodia I în La major, Saint-Saens - Concertul pentru pian şi orchestră nr. 2 şi Ceaikovski - Simfonia "Manfred". Am avut bucuria să mă aflu în sală la al doilea concert din serie, cel din 30 noiembrie 2018, de la Grande Salle "Pierre Boulez" a Filarmonicii din Paris.

Fabuloasa acustică a sălii mari a noii Filarmonici din Paris a pus în valoare fiecare inflexiune a nuanţelor oferite de Cristian Mandeal şi Orchestra Română de Tineret celebrei Rapsodii I de Enescu, încă din primele momente, superbele solouri ale instrumentelor de suflat încântând audienţa de peste 2.000 de spectatori.

Fazil Say, unul dintre cele mai strălucitoare şi nonconformiste talente pianistice ale generaţiei sale, a propus o versiune a Concertului nr. 2 pentru pian şi orchestră de Saint-Saens debordând de strălucire pianistică, imprevizibil, cu o frazare cuceritoare şi o varietate a naunţării care au făcut din opusul francez o muzică absolut încântătoare, care a smuls urale publicului francez.


În seara magică de pe scena Filarmonicii din Paris, Cristian Mandeal a ajuns la noi niveluri de profunzime interpretativă cu Orchestra Română de Tineret în Simfonia "Manfred" de Ceaikovki, pe care a prezentat-o şi la Mukverein Viena cu câteva săptămâni în urmă, celebrul opus romantic dezvăluind de această dată noi şi profunde inflexiuni romantice în versiunea lor interpretativă, excelând în fraze de o superbă intensitate emoţională.

Curajul managerial al lui Marin Cazacu în vremuri în care susţinerea financiară pentru astfel de iniţiative este permanent supusă incertitudinii şi imprevizibilului, a fost cheia finalizării cu succes a acestui turneu, al cărui al treilea concert a avut loc pe 2 decembrie 2018, la Basel Musical Theater, unde solist a fost tânărul pianist rus Oleg Khudyakov, un nume care se recomandă deja ca o certitudine în pianistica mondială.

"Pentru noi, din punct de vedere spiritual, reprezintă o mare onoare şi obligaţie pentru viitor faptul că la aniversarea a 10 ani de existenţă a Orchestrei Române de Tineret suntem prima orchestră din România care cântă în noua sală a Filarmonicii din Paris, iar faptul că acest concert se suprapune practic cu aniversarea centenarului României şi marchează, în acelaşi timp, deschiderea Sezonului cultural România-Franţa este de mare semnificaţie.", declara Marin Cazacu la începutul turneului.


Iar anul aniversar va avea pentru muzicienii români un post scriptum spectaculos, deoarece în luna ianuarie 2019 aceşti tineri minunaţi vor evolua pe scenele de peste Atlantic, urmând să devină prima orchestră simfonică românească (National Symphony Orchestra of Romania) care va întreprinde un turneu în Statele Unite ale Americii, unde au programate cinci concerte cu Cristian Măcelaru - dirijor şi violoncelistul Andrei Ioniţă - solist, cu un program Enescu, Dvorak, Strauss, Ravel, la Kravis Center - West Palm Beach Florida, Barbara B. Mann Performing Arts Center Fort Myers, Florida, Phillips Center for the Performing Art Gainesville, Florida, Wharton Center for the Arts East Lnsing, Michigan şi la State Theater New Jersey, dar şi două concerte la Rose Theater New York, în seria Jazz at Lincoln Center alături de celebrul trompetist Wynton Marsalis.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus