Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Festivalul de Film Documentar One World România, 2019

Retrospectiva Ruth Beckermann la One World Romania, 2019


februarie 2019
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Festivalul Internaţional de Documentar şi Drepturile Omului One World Romania revine la Bucureşti între 15 şi 24 martie 2019. Printre evenimentele speciale pe care vi le oferim cu această ocazie se numără o serie de retrospective dedicate unor cineaşti care au marcat, în moduri distincte, evoluţia filmului documentar.

Primul dintre invitaţii speciali ai ediţiei este cineasta austriacă Ruth Beckermann, din opera căreia vor fi prezentate patru filme: Podul de hârtie (1987), Estul războiului (1996), Homemad(e) (2001) şi cel mai recent lansat documentar al său, Valsul Waldheim (2018).

Ruth Beckermann realizează documentare şi eseuri video de patru decenii şi este una dintre figurile proeminente ale cinematografiei austriece. Opera sa recuperează, în mare măsură, memoria individuală şi colectivă a unei întregi generaţii de evrei care au trecut prin era teribilă reprezentată de prima jumătate a secolului al XX-lea. Strămutările forţate şi Holocaustul dinaintea şi din timpul celui de-al Doilea Război Mondial au reconfigurat locul evreilor europeni în contextele sociale şi politice ulterioare, dar mai ales i-au supus unei nevoi intense de a-şi reconstitui vieţile personale şi de a încerca să se detaşeze emoţional de atrocităţile prin care trecuseră ei şi familiile lor.

Dintr-o perspectivă adeseori personală, Beckermann creează portrete vii şi ataşante ale celor pe care îi documentează, indicând, în acelaşi timp, că până şi cele mai mari orori ale trecutului, de care omenirea părea că ar dori să se debaraseze - prin uitarea sau condamnarea lor - pot renaşte oricând de sub pojghiţa subţire a aparentei acalmii.


Podul de hârtie (1987)

În Podul de hârtie, Ruth Beckermann vizitează locurile copilăriei tatălui său, din regiunea Bucovinei, de unde familia lui fusese strămutată cu câteva decenii în urmă. Pe parcurs tonul melancolic al documentarului se nuanţează, incluzând tot mai multe reflecţii asupra prezentului care scoate la iveală incapacitatea sau indiferenţa oamenilor de a se debarasa de secolele de anti-semitism care au culminat cu amplele acţiuni criminale ale naziştilor. Filmul e şi un document rar şi aparte al zonei Rădăuţiului din epoca de final a dictaturii lui Nicolae Ceauşescu.


Estul războiului (1996)

În camerele albe, îmbibate în lumină de neon, ale unui muzeu unde sunt expuse fotografii alb-negru ce documentează atrocităţile comise de Wehrmachtul german pe frontul de est în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, foşti soldaţi discută în contradictoriu despre experienţele, de diverse feluri, pe care le-au trăit atunci. "Estul războiului" arată dificultatea de a reconstitui trecutul prin filtre general acceptate, atâta vreme cât până şi evenimentele documentate de arhive sunt contrazise de martorii lor oculari, unii dintre ei nostalgici ai epocii naziste, iar alţii vehemenţi contestatari ai acesteia.


Homemad(e) (2001)

Marc-Aurel e strada din Viena unde locuia Ruth Beckermann la momentul realizării filmului, dar şi o zonă celebră, înaintea Războiului, pentru negustorii textili evrei care o populau. În încercarea de a surprinde spiritul şi diversitatea cartierului, realizatoarea vizitează cele cinci sau şase cafenele ale acestuia, realizând portrete vii şi complexe ale oamenilor care le însufleţesc zilnic, prin prezenţa lor. Singura umbră ce planează asupra armoniei locului este rezultatul alegerilor din 2000, care a adus în coaliţia de guvernare un partid de extrema dreaptă.


Valsul Waldheim (2018)

Până în 1986, când s-a decis să candideze pentru funcţia de preşedinte al Austriei, existau doar zvonuri disparate despre trecutul nazist al fostului secretar general al Organizaţiei Naţiunilor Unite, Kurt Waldheim. Candidatura acestuia a scos la iveală implicarea sa în masacrele partizanilor iugoslavi din 1942 şi în deportarea evreilor din Salonic în 1943 şi, odată cu aceasta, a obligat Austria să-şi reevalueze atitudinea pe care o avea vizavi de implicarea sa în cel de-al Doilea Război Mondial. Alcătuit din materiale contemporane - imagini TV, dar şi filmări făcute de către regizoare însăşi în timpul mişcărilor de protest anti-Waldheim la care a participat -, Valsul Waldheim descrie momentul în care Austria a înţeles că nu se mai poate considera o simplă victimă a lui Hitler, ci un colaborator.


Abonamentele generale şi cele de 5 intrări sunt disponibile pe platforma partenerilor de la Eventbook. Rămâneţi conectaţi la canalele oficiale One World Romania - pe facebook şi blog, pentru a afla ultimele noutăţi despre ce pregătim pentru cea de-a 12-a ediţie a festivalului şi pentru toate proiectele asociaţiei.
De acum înainte puteţi susţine misiunea Asociaţiei One World Romania şi dezvoltarea proiectelor asociaţiei, devenind "Prieten OWR". Aflaţi mai multe despre ce înseamnă să fiţi alături de noi ca "Cinefil" sau ca "Suporter" de aici.

Organizator: Asociaţia One World Romania
Partener principal: Programul Statul de Drept Europa de Sud Est al Fundaţiei Konrad Adenauer
Sponsor principal: KAUFLAND
Cu sprijinul: Administraţia Fondului Cultural Naţional, Centrul Naţional al Cinematografiei, Primăria Capitalei prin ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, UNHCR - Agenţia ONU pentru Refugiaţi, Reprezentanţa Comisiei Europene în România, Uniunea Cineaştilor din România, Organizaţia Internaţională pentru Migraţie
Parteneri: Ambasada Franţei în România, Institutul Francez din Bucureşti, Goethe-Institut Bucureşti, Forumul Cultural Austriac, Swiss Sponsor's Fund, Ambasada Elveţiei, British Council, Ambasada Palestinei, Delegaţia Wallonie-Bruxelles, Ambasada Ucrainei, Ambasada Suediei, Ambasada Libanului, Institutul Maghiar Balassi, ACID, Humanitas, Peripherie, microFILM
Sponsori: BOSCH
Partener logistic: DHL
Partener digital: Canopy
Bilete prin: Eventbook
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Parteneri media: Radio România Cultural, DOR, Scena9, Hotnews, Film Menu, Sub25, LiterNet, All About Romanian Cinema, Graphic Front, Verbs Describe Us





 Toate articolele despre Festivalul de Film Documentar One World România, 2019


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Comunicat de presă


Alte articole

 5 filme online la final de One World Romania, 2019, Comunicat de presă
 Limbaj - Touch Me Not, Lucian Maier
 Din raiul lui Boris în infernul lui Putin - Putin's Witnesses la One World Romania, 2019, Cristian Caloian
 Pentru responsabilitatea individuală nu există termen de prescripţie - Four Parts of a Folding Screen la One World Romania, 2019, Mihai Brezeanu
 O dublă absenţă - Mallé en son exil la One World Romania, 2019, Diana Cuzic
 Toate articolele despre Festivalul de Film Documentar One World România, 2019


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer