Câştigătorul Ursului de Aur la Berlinala 2019 este deopotrivă provocator şi imprevizibil. În cel de-al treilea lungmetraj semnat de Nadav Lapid, Synonyms, un fost soldat israelian se mută la Paris în încercarea de a se elibera de tot ceea ce reprezintă identitatea sa anterioară. Jefuit chiar în prima noapte petrecută aici, el este "adoptat" de un cuplu ce reuşeste să adune toate stereotipurile pariziene: el, filosofic şi ambiguu sexual, ea, şic şi cu porniri artistice. Emanciparea soldatului se va petrece între refuzul lui de a mai vorbi limba maternă, preferând să repete la nesfârşit cuvinte din dicţionarul francez, şi nevoia disperată de a fi adoptat de o altă cultură, chiar dacă nimic din toate astea nu-l pot salva definitiv de cine este el cu adevărat.
An Elephant Sitting Still (2018) a devenit, în mai puţin de un an de la lansare, un film-cult, a cărui forţă este amplificată şi de aureola lui tragică. Filmul este debutul în regie al scriitorului chinez Hu Bo şi, din păcate, şi epitaful acestuia, Hu Bo murind la scurt timp după terminarea filmărilor. Într-un orăşel din îndepărtatul Nord, destinele a trei bărbaţi devin indisolubil legate în urma unor evenimente aparent banale, dar care reuşesc să stârnească furia unei întregi comunităţi. Şansa lor este să plece, cu destinaţia finală într-un oraş din Manciuria despre care se spune că ar găzdui un elefant ce stă nemişcat. Filmul a fost răsplătit în 2018 cu numeroase premii în marile festivaluri din întreaga lume, ajungând în premieră, acum, şi în România, în cadrul Focului chinezesc de la TIFF 2019.
Un film de o naturaleţe şi empatie copleşitoare, Entre Dos Aquas / Between Two Waters (2018) a impresionat juriul Festivalului de la San Sebastian - din care a făcut parte şi cineastul român Constantin Popescu - care i-a acordat Marele Premiu. Regizorul Isaki Lacuesta reia, după 12 ani, povestea fraţilor rromi Isra şi Cheito din La Leyenda del tiempo / The Legend of Time, regăsindu-i în periferiile mizere ale micuţului oraş spaniol natal. Mixul de docu-fiction e folosit de Lacuesta pentru a reda sărăcia lucie a unui loc parcă uitat de istorie, în care recordurile se stabilesc doar în şomaj şi vânzarea de droguri. Ajunşi la vârsta maturităţii, cei doi fraţi par a nu avea nicio şansă într-un context dominat de disperare şi frustrări.
Prietenul de suflet al festivalului, deţinător al Trofeului Transilvania, dar şi al unui premiu Oscar pentru Cel mai bun film străin, Sebastian Lelio revine la TIFF cu cel mai recent film al său, Gloria Bell (2018). Filmul este o reinterpretare a originalului Gloria, cu care regizorul a câştigat două premii importante la Berlinala din 2015. Regizorul chilian şi-a dorit mult să revină asupra poveştii Gloriei, o femeie divorţată prinsă în vârtejul unei iubiri neaşteptate, pentru a avea şansa de a lucra cu Julianne Moore, care e, ca de obicei, extraordinară. În distribuţie îl regăsim şi pe John Turturro.
Un alt regizor prezent în competiţia oficială TIFF cu debutul său Reconstruction, Christoffer Boe revine în programul festivalului cu cel mai profitabil film danez al tuturor timpurilor: The Purity of Vengeance. Fanii genului nordic noir vor fi încântaţi sa descopere această nouă adaptare a romanului de succes Departamentul Q şi modul în care o intrigă poliţistă bizară ajunge să atingă probleme sociale grave precum abuzurile asupra emigranţilor şi violenţa sexuală.
Invitat cu toate producţiile sale la TIFF, atât în competiţie, cât şi în tradiţionala Zi Maghiară, Gyorgy Palfi revine şi în 2019 cu His Master's Voice, adaptare ambiţioasă şi inventivă după romanul lui Stanislaw Lem, în care un tânăr pleacă în America pe urmele tatălui său fugit din Ungaria comunistă cu mult timp în urmă.
The Bra (2018) va fi o surpriză pentru spectatori nu doar pentru că e complet lipsit de dialoguri, ci şi pentru prezenţa savuroasă a Maiei Morgenstern în distribuţia acestei coproducţii Germania-Azerbaijan, semnată de Veit Helmer. Inocenţa cu care un mecanic (interpretat de Miki Manojlovic) porneşte în căutarea sufletului pereche după ce găseşte un sutien agăţat de locomotiva pe care o conduce este pur şi simplu irezistibilă. The Bra reimaginează povestea Cenuşăresei, cu un concentrat binevenit de comedie absurdă şi umor tandru.
Fără a fi neapărat o continuare a celebrului Le declin de l'empire americain (1986), La chute de l'empire americain / The Fall of the American Empire (2018) îi permite regizorului canadian Denys Arcand (premiat la Cannes şi la Oscaruri) să aducă pe marele ecran un subiect bazat pe un incident real: povestea unui bărbat martor involuntar al unui jaf în urma căruia se trezeşte cu două genţi cu bani şi o dilemă morală. Puterea magnetică a milioanelor de dolari va deturna, încetul cu încetul, personajul principal de la toate valorile după care şi-a condus viaţa până atunci, rezultatul fiind o spumoasă, dar corozivă fabulă socială cu un Robin Hood modern.
O crimă în lumea filmului chiar în noaptea semifinalei Campionatului Mondial de Fotbal din Italia din 1990 devine subiect pentru o nouă comedie semnată de Paolo Virzi, prezent deja cu La pazza gioia / Nebune de fericire pe ecranul gigantic din Piaţa Unirii acum câţiva ani. Trei scenarişti suspectaţi de uciderea unui celebru producător îşi petrec noaptea în arestul poliţiei, rememorându-şi aventurile, plasate în ultimele zile de glorie ale cinema-ului italian. Notti Magiche, astfel botezat după imnul oficial al campionatului, interpretat de Gianna Nannini şi Edoardo Bennato, este o comedie poliţistă contagioasă, condimentată cu referinţe cinefile.
Nu în ultimul rând, un cadou inestimabil pentru cinefili îl reprezintă proiecţia specială cu un clasic absolut prin care TIFF 2019 îl omagiază pe celebrul cineast italian Bernardo Bertolucci, decedat la finele anului trecut. Il conformista (1970) este o dramă politică despre compromis, cum nu se poate mai actuală în vremurile turbulente pe care le trăim.
Ne puteţi urmări pe:
www.tiff.ro | FB: TransilvaniaIFF | Twitter: TIFFRomania | Instagram
Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia Festivalul de Film Transilvania.
Parteneri media: Europa FM, Adevărul, Dilema Veche, OK! Magazine, Historia, Marie Claire, Harper's Bazaar, Cosmopolitan, Auto-Motor-Sport, TV5, Business Review, Radio România Cultural, Observator Cultural, Agerpres, VICE, Glamour, Cinemagia, Revista BIZ, Life.ro, AaRC.ro, Sinteza, GeoMovies.
Parteneri media locali: EBS Radio, Făclia, Filmtett, InfoTrafic, Maszol, Monitorul de Cluj, Radio Cluj, Transilvania Reporter, Ziua de Cluj
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Descarcă programul TIFF 2019 aici..