mai 2019
Festivalul TIFF 2019
Destinată regizorilor aflaţi la primul sau la al doilea film de ficţiune, competiţia oficială TIFF 2019 include 12 opere singulare, puternice şi provocatoare, din care juriul va alege la final un singur câştigător al Trofeului Transilvania. Totul e posibil în dragoste şi în cinema, par să spună majoritatea filmelor din selecţie, în care accentul cade pe relaţiile dintre oameni şi pe nevoia, de cele mai multe ori disperată, pentru afecţiune şi apartenenţă. "În acest an m-au interesat în principal acele filme care nu se agaţă conjunctural de contextul sociopolitic actual, alegând fie să-l eludeze complet fie să-l insereze subtil în poveşti intimiste, explorate temerar dincolo de orice consecinţe", declară Mihai Chirilov, director artistic TIFF.

Premiile acordate proiectelor unor tineri regizori la ediţiile anterioare ale platformei de coproducţii Transilvania Pitch Stop (TPS) lansate de TIFF se materializează astăzi în două filme din competiţie. Monştri. este debutul regizorului Marius Olteanu şi, totodată, singurul titlu românesc din cursa pentru Trofeul Transilvania. O poveste de dragoste despre compromis, presiuni sociale şi revelaţii dureroase din viaţa unui cuplu, un film de-o admirabilă rigoare formală, prezentat în premieră în secţiunea Forum a Berlinalei din 2019, care ajunge la TIFF după un intens parcurs festivalier internaţional, deja soldat cu Marele Premiu la Sofia.


Din rândul descoperirilor TPS este şi The Man Who Surprised Everyone / Omul care i-a surprins pe toţi, cel de-al doilea film al duo-ului rusesc Natasha Merkulova şi Aleksei Chupo, care i-a adus actriţei Natalya Kudryashowa un premiu de interpretare la Veneţia, unde a fost proiectat în secţiunea Orizzonti. Îmbinând elemente din folclorul rus cu probleme sociale circumscrise drepturilor LGBT, filmul spune povestea unui pădurar din taigaua siberiană care, atunci când află că mai are doar două luni de trăit, recurge la o soluţie radicală pentru a trişa moartea.


Tot din Rusia vine, în premieră internaţională la TIFF, şi The Humorist / Umoristul, debutul regizoral al lui Mihail Idov despre o săptămână din viaţa lui Boris Arkadiev, un actor de stand-up comedy din Uniunea Sovietică a anilor 80, chinuit nu numai de cenzura regimului, ci şi de propriile nesiguranţe. Faima lui uriaşă, dublată însă de lipsa libertăţii personale, îi trezeşte dorinţa de răzbunare într-o scenă de antologie cu final neaşteptat. Răzbunarea este şi motorul poveştii mocnite din cel de-al doilea lungmetraj al islandezului Hlynur Palmason, câştigătorul Premiului pentru cea mai bună regie la TIFF 2018 cu Winter Brothers / Iarna trădării.


Proaspăt selecţionat în secţiunea Semaine de la critique de la Cannes, A White, White Day / Alb cât vezi cu ochii îl are ca protagonist pe un poliţist taciturn pe care gândul că soţia l-ar fi înşelat îl obsedează chiar şi la doi ani după moartea acesteia.


Despre răzbunare, dar şi despre condiţia femeii în societatea tradiţională, vorbeşte şi Pause / Pauză, debutul nu lipsit de umor negru al scenaristei, regizoarei şi producătoarei cipriote Tonia Mishiali. Captivă într-un mariaj opresiv, lipsit de dragoste, eroina se refugiază într-un imaginar dominat de violenţă vindicativă până în punctul în care realitatea şi fantezia ajung să se confunde.


Lupta unei fetiţe de 9 ani de a recâştiga iubirea mamei şi locul ei în familie transformă System Crasher / Copilul-problemă (r. Nora Fingscheidt), prezentat la Berlinala din 2019, într-o experienţă viscerală şi devastatoare, despre încercările disperate ale sistemului de asistenţă socială de a o salva pe mica eroină de monştrii din mintea ei psihotică atunci când mama o abandonează pentru a-şi proteja ceilalţi copii. De la Berlinală, unde a fost proiectat în secţiunea Forum, ajunge la TIFF şi misterul din Belonging / Crimă în familie, o poveste personală din viaţa tânărului regizor turc Burak Çevik. Probabil cea mai neconvenţională abordare stilistică din program, acest thriller contemporan poetic este nu doar o reconstituire a momentului în care bunica sa a fost ucisă, în urmă cu 15 ani, de către mătuşa lui şi iubitul acesteia, ci şi o poveste de iubire care completează un puzzle criptic.

Despre dragostea care sfidează normele sociale şi consecinţele ei vorbeşte şi Scarborough (r. Barnaby Southcombe), în care două cupluri intergeneraţionale îşi consumă în paralel poveştile de iubire interzisă departe de ochii lumii, în intimitatea unui orăşel parcă suspendat în timp de pe litoralul britanic.


O iubire extrem de complicată este şi subiectul sofisticatei comedii romantice Un homme fidèle / Un om fidel, distribuită în România de Independenţa Film. Cel de-al doilea lungmetraj din cariera regizorală a starului francez Louis Garrel, care şi joacă alături de soţia sa, faimoasa Laetitia Casta, a fost premiat în 2018 la San Sebastián pentru Cel mai bun scenariu. În film, cei doi formează un cuplu a cărui relaţie se complică atunci când ea îl părăseşte pentru prietenul lui cel mai bun pentru a se întoarce spăşită după moartea acestuia. Din distribuţie face parte şi Lily-Rose Depp, talentata fiică a lui Johnny Depp şi a Vanessei Paradis.


O poveste de dragoste complicată, de data asta în cheie SF, propun şi fraţii Cesar şi José Esteban Alenda în Not The End / Fără sfârşit, în care protagonistul călătoreşte în timp pentru a repara greşeala cu consecinţe tragice din trecut. Reminiscent marelui câştigător de la TIFF Stockholm, această dramă intimistă în doar două personaje a fost nominalizată la Premiile Goya din acest an.

"Uneori, lucrurile care se-ntâmplă sunt identice cu lucrurile care nu ar trebui să se întâmple niciodată", îi spune Anne fiului său vitreg, un adolescent pe care tocmai l-a sedus, aruncându-se compulsiv într-o aventură capabilă să-i distrugă viaţa. Aflată la cea de-a doua colaborare cu regizoarea May el-Toukhy, actriţa daneză Trine Dyrholm interpretează acum rolul unei avocate de succes, cu o viaţă de familie aparent fericită în Queen of Hearts / Dama de cupă. Distins cu Premiul Publicului la Sundance, acest film controversat va fi distribuit în România de Transilvania Film.


Tot de la Sundance, unde a fost recompensat cu Premiul special al juriului, ajunge la TIFF şi cel de-al doilea lungmetraj de ficţiune al columbianului Alejandro Landes. Monos este singurul film din competiţie care ne plonjează în vremurile agitate pe care le trăim, deşi nici el nu recurge la un context sociopolitic explicit. Combinaţie dinamită între Apocalipsul acum şi Împăratul muştelor, această fabulă tribală despre supravieţuire, putere şi anarhie în rândul unui grup de copii războinici se poate întâmpla oriunde şi oricând.


Printre primele nume confirmate în juriul oficial al Competiţiei TIFF 2018 se numără Denis Côté, regizorul, producătorul şi criticul canadian prezent la Cluj de două ori, cu Vic + Flo Saw a Bear / Vic şi Flo au văzut ursul, distins cu Premiul Alfred Bauer la Berlin în 2013 şi documentarul A Skin So Soft / Pielea ta atât de fină. Côté a mai fost recompensat de-a lungul carierei cu trei premii importante la Locarno: Leopardul de Aur în 2005 pentru Drifting States, Leopardul de Argint în 2008 pentru All That She Wants şi Premiul pentru cel mai bun regizor, în 2010, pentru Curling. Cu o experienţă de peste 30 de ani în industria cinematografică, Mike Goodridge este fostul director executiv al companiei Protagonist Pictures (responsabilă, printre altele, pentru The Lobster şi God's Own Country) şi actualmente directorul artistic al Festivalului de la Macao. American Honey (Premiul Juriului la Cannes 2016) este cel mai cunoscut titlu din cariera sa de producător. Regizorul şi scenaristul Constantin Popescu va fi şi el prezent la Cluj ca membru al juriului Competiţiei. Popescu şi-a început cariera ca asistent de regie şi de producţie în echipele unor cineaşti importanţi ca Lucian Pintilie (Balanţa, 1992; O vară de neuitat, 1994; După-amiaza unui torţionar, 2001), Costa Gavras (Amen, 2001) şi Francis Ford Coppola (Tinereţe fără tinereţe, 2007). După o serie de scurtmetraje multipremiate, Constantin Popescu a debutat în lungmetraj cu Portretul luptătorului la tinereţe (lansat în 2010 la Berlin), urmat de Principii de viaţă (San Sebastian 2010). Cel mai mare succes al său rămâne Pororoca, care a câştigat premiul Zilelor Filmului Românesc la TIFF 2018, un Premiu Gopo pentru regie (2019) şi premiul pentru interpretare masculină (Bogdan Dumitrache) la Festivalul de la San Sebastian.

***
Ne puteţi urmări pe:
www.tiff.ro | FB: TransilvaniaIFF | Twitter: TIFFRomania | Instagram
***
Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia Festivalul de Film Transilvania.
Cu sprijinul: Ministerului Culturiii şi Identităţii Naţionale, Centrului Naţional al Cinematografiei, Primăria şi Consiliul Local Cluj-Napoca. Programului Europa Creativă - MEDIA al Uniunii Europene.
Prezentat de: Banca Transilvania
Partener Principal: Mastercard
Maşina Oficială: Mercedes Benz
Cafeaua Oficială: Nespresso
Sponsori: Orange, MOL Romania, Lidl, Regina Maria, E-On, McDonalds, IQOS
Partener Logistic Oficial: DHL
Parteneri media: Europa FM, Adevărul, Dilema Veche, OK! Magazine, Historia, Marie Claire, Harper's Bazaar, Cosmopolitan, Auto-Motor-Sport, TV5, Business Review, Radio România Cultural, Observator Cultural, Agerpres, VICE, Glamour, Cinemagia, Revista BIZ, Life.ro, AaRC.ro, Sinteza, LiterNet, Verbs describe Us, GeoMovies.
Parteneri media locali: EBS Radio, Făclia, Filmtett, InfoTrafic, Maszol, Monitorul de Cluj, Radio Cluj, Transilvania Reporter, Ziua de Cluj
Partener de monitorizare: mediaTRUST


Descarcă programul TIFF 2019 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus