mai 2019
Festivalul TIFF 2019
Cele mai aşteptate premiere şi cele mai apreciate filme româneşti ale anului 2019 vin la cea de-a 18-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania. 37 de producţii semnate de regizori autohtoni vor fi proiectate anul acesta în Zilele Filmului Românesc: 15 lungmetraje, multe dintre ele debuturi regizorale, şi 22 de scurtmetraje. Autorii lor vor fi prezenţi la Cluj alături de sute de profesionişti din industrie pentru un maraton de cinema românesc, care include cinci titluri în premieră absolută şi o selecţie de filme premiate în marile festivaluri internaţionale. 23 de producţii concurează pentru cele trei premii ale secţiunii: lungmetraj, scurtmetraj şi debut.

Regizorul Claudiu Mitcu revine în programul Zilelor Filmului Românesc, de data aceasta împreună cu Mihai Mincan, alături de care semnează Emigrant Blues: Un road movie în 2 1/2 capitole, un documentar original inspirat de poveştile românilor plecaţi la muncă în Spania. Filmul va fi proiectat în premieră absolută în competiţia românească, la fel ca şi Arest, cel de-al doilea lungmetraj regizat de Andrei Cohn (Acasă la tata), despre un arhitect (Alexandru Papadopol) care este arestat în 1983 şi împarte celula cu un colaborator al Securităţii (Iulian Postelnicu).

Încă dezorientată după moartea tatălui său, protagonista debutului în regie al lui Radu Dragomir, Mo, ajunge împreună cu prietena ei din copilărie în dormitorul profesorului la care tocmai a ratat un examen. Proiectul a fost selecţionat încă din faza de lucru la Sarajevo, în 2017, în programul secţiunii CineLink, iar acum este gata să-i şocheze pe spectatorii TIFF, în premieră absolută pe marele ecran. Din distribuţie fac parte Răzvan Vasilescu, Dana Rogoz şi Mădălina Craiu.


Munteni, bănăţeni, ardeleni, unguri, tătari, saşi, germani sau evrei, cu toţii reuşim, cumva, să trăim împreună între graniţele ce definesc România. Regizorul Şerban Georgescu încearcă în documentarul Jurnalul familiei -escu să desluşească modul în care istoriile individuale se suprapun peste istoria colectivă a românilor, căutând răspunsuri împreună cu Ioana Pârvulescu, Mihaela Miroiu, Sorin Ioniţă, Stelian Tănase, Theodor Paleologu, Vintilă Mihăilescu şi ajutat de imagini din arhive personale. Prima proiecţie oficială a filmului va avea loc la TIFF, în cadrul Zilelor Filmului Românesc, în afara competiţiei, la fel ca premiera mondială Parking, cel mai recent lungmetraj regizat de Tudor Giurgiu şi filmul care va deschide cea de-a 18-a ediţie TIFF, în Piaţa Unirii din Cluj-Napoca. Povestea bazată pe romanul Apropierea, scris de Marin Mălaicu-Hondrari, urmăreşte aventurile unui poet (Mihai Smarandache) care emigrează ilegal în ţara în care va descoperi marea iubire, dar şi durerea depărtării de casă.


O surpriză pentru cinefili va fi cea mai recentă producţie a regizorului Corneliu Porumboiu, proiectată la TIFF imediat după premiera mondială de la Cannes. În La Gomera, un poliţist român implicat în trafic de droguri ajunge pe insula omonimă din Spania pentru a învăţa El Silbo, un limbaj fluierat folosit de localnici, crucial pentru succesul operaţiunii.

Monştri., debutul regizorului Marius Olteanu şi singurul titlu românesc aflat şi în competiţia românească, şi în cursa pentru Trofeul Transilvania. O poveste de dragoste despre compromis, presiuni sociale şi revelaţii dureroase din viaţa unui cuplu, filmul de-o admirabilă rigoare formală va putea fi urmărit la TIFF pentru prima dată în România, după ce a fost prezentat în premieră în secţiunea Forum a Berlinalei din acest an şi distins cu Marele Premiu la Sofia. Premiată pentru cea mai bună regie la Festivalul de la Varşovia, Anca Damian co-semnează, alături de Lia Bugnar, şi scenariul la Moon Hotel Kabul, cu Florin Piersic Jr. în rolul unui jurnalist de investigaţie a cărui viaţă este complet dată peste cap de moartea misterioasă a femeii cu care avusese o aventură de-o noapte.


De succes în circuitul festivalier s-a bucurat şi Alice T., cel mai recent film regizat de Radu Muntean, o poveste despre relaţia complicată a unei fete cu mama sa adoptivă, pe fondul unei adolescenţe zbuciumate şi a unei sarcini pe care eroina intenţionează să o păstreze. Filmul a fost lansat în 2018 la Locarno, unde protagonista, Andra Guţi, a primit Premiul pentru cea mai bună actriţă.


La limita dintre realitate şi ficţiune, Un prinţ şi jumătate, în regia Anei Lungu, spune povestea a trei prieteni nonconformişti a căror relaţie este pusă în pericol de moartea celui de-al patrulea membru al grupului. Protagoniştii sunt Marius Manole, Istvan Teglaş şi Iris Spiridon, totodată co-scenarista din viaţa căreia se inspiră povestea filmului, proiectat în 2018 la Sarajevo. Inspirat din realitate este şi debutul duo-ului regizoral Cătălin Rotaru şi Gabi Virginia Şarga, cu drama Să nu ucizi, bazată pe scandalul dezinfectanţilor din spitalele româneşti şi prezentată în 2018 la Festivalul de la Varşovia.


Lansat recent, documentarul Distanţa dintre mine şi mine (r. Mona Nicoară şi Dana Bunescu) explorează fricţiunea dintre memoria personală şi arhiva oficială, construind un portret viu al poetei avangardiste Nina Cassian. Cel de-al doilea documentar din competiţia românească, Timebox este debutul Norei Agapi, bazat pe cea mai amplă arhivă personală de peliculă din România. Tatăl regizoarei, fotograful şi operatorul ieşean Ioan-Matei Agapi, a surprins momente-cheie ale Epocii de aur şi imagini din istoria familiei în kilometri de peliculă, iar astăzi se confruntă cu indiferenţa statului care îl evacuează din imobilul în care a trăit o viaţă întreagă. Filmul a fost distins, în 2018, cu Premiul pentru cel mai bun documentar la Festivalul de la Jihlava.


Cinefilii care au ratat Moromeţii 2, desemnat în 2019 Cel mai bun film la Gala Premiilor Gopo, vor avea ocazia să descopere continuarea, după 30 de ani, a celebrei ecranizări regizate de acelaşi Stere Gulea, în care Ilie Moromete (Horaţiu Mălăele) şi fiul său, Niculae (Iosif Paştina) văd instalarea comunismului cu ochi diferiţi, de unde şi conflictul mocnit dintre ei. Despre diferitele perspective asupra istoriei vorbeşte şi filmul lui Radu Jude, Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari. "Un atac caustic şi foarte actual la adresa negării Holocaustului în România şi a miopiei faţă de istorie" (Variety), filmul a făcut turul marilor festivaluri şi a fost premiat cu Globul de Cristal la Karlovy Vary, în 2018.

Selecţia Zilelor Filmului Românesc e întregită de 22 de scurtmetraje, multe dintre ele realizate de clujeni sau de absolvenţi ai Facultăţii de Teatru şi Film, Universitatea Babeş-Bolyai. 13 filme scurte concurează pentru premiul secţiunii: The Call (r. Anca Damian) - animaţia distinsă cu Premiul Juriului la Hong Kong, prezentată în Competiţia din acest an la Sundance şi proiectată în 2018 la Toronto, Afganistanii (r. Adrian Silişteanu), Patul lui Procust (r. Adrian Împărăţel), prezentat anul trecut la Locarno, Havana, Cuba (r. Andrei Huţuleac), Opinci (r. Anton şi Damian Groves), Roşu şi albastru în proporţii egale (r. Georgiana Moldoveanu) - prezentat în 2018 la Cannes, în cadrul secţiunii Cinéfondation, Doina (r. Pavel Brăila), Turnul din Pisa (r. Bogdan Ilieşu), Forma inimii în praf (r. Gheorghe Preda), Celed (r. Anghel Damian), Extrasezon (r. Ioachim Stroe), Un băiat normal (r. George Dogaru), Dumnezeu mama (r. Mihai Ghiţă). Nouă scurtmetraje vor fi proiectate în afara competiţiei: Blue Boy (r. Manuel Abramovich), premiat cu un Urs de Argint la Berlin în 2019, Speranţa (r. Sandra Rad), Cum înalţi un zmeu (r. Lorand Gabor), Capra cu trei iezi (r. Victor Canache), Mişu şi Ionică - Moartea găinii (r. Ivasca Emy-Mirel), Nu trage perdeaua (r. Andrei Florescu), Învierea domnului Constantin (r. Cornel Brad), The Poison Child (r. Mick Davis) şi Cele două execuţii ale Mareşalului (r. Radu Jude).
***
Ne puteţi urmări pe:
www.tiff.ro | FB: TransilvaniaIFF | Twitter: TIFFRomania | Instagram
***
Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia Festivalul de Film Transilvania.
Cu sprijinul: Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale, Centrului Naţional al Cinematografiei, Primăria şi Consiliul Judeţean Cluj. Programului Europa Creativă - MEDIA al Uniunii Europene.
Prezentat de: Banca Transilvania
Partener Principal: Mastercard
Maşina Oficială: Mercedes Benz
Cafeaua Oficială: Nespresso
Sponsori: Orange, MOL Romania, Cemacon, Lidl, HBO GO, Kronenbourg Blanc, Regina Maria, E-On, McDonalds, IQOS, Tenaris Silcotub, Groupama, Cinema City, Aqua Carpatica, Domeniile Samburesti, Energobit, Madd Electronics, Eximtur, Ecco, Maris, Obsentum, Via Viticola Sarica Niculitel, Zetea, PMA, IKEA
Partener Logistic Oficial: DHL
Parteneri media: Europa FM, Adevărul, Dilema Veche, OK! Magazine, Historia, Marie Claire, Harper's Bazaar, Cosmopolitan, Auto-Motor-Sport, TV5, Business Review, Radio România Cultural, Observator Cultural, Agerpres, VICE, Glamour, Cinemagia, Revista BIZ, Life.ro, AaRC.ro, Sinteza, LiterNet, Verbs describe Us, GeoMovies
Parteneri media locali: EBS Radio, Făclia, Filmtett, InfoTrafic, Maszol, Monitorul de Cluj, Radio Cluj, Transilvania Reporter, Ziua de Cluj, Transindex
Partener de monitorizare: mediaTRUST


Descarcă programul TIFF 2019 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus