Boris Arkadiev, un comediant pe jumătate evreu-iubit, admirat şi dorit de către doamne, pentru charmul său, dar urât de către domni, pentru limba sa prea ascuţită, atunci când vine vorba despre sistem-este imaginea micului burghez sovietic, care încearcă să îi asigure familiei sale un trai decent, prin show-urile de stand-up comedy pe care le ţine în diferitele regiuni ale Uniunii Sovietice. Nu este nimic neobişnuit în această activitate, însă maniera în care regizorul îşi poartă publicul, într-un mod ironic, printre de formalităţile, interdictele şi intimidările pe care sistemul Comunist rus, prin imaginea KGB-ului o impune cetăţenilor săi, subliniază nu numai drama artistului, într-un astfel de sistem sufocant, ci şi ipocrizia puterii care, în spatele uşilor închise, gustă într-un mod lacom primele incursiuni în visul american-sub formă de filme porno, petreceri deocheate şi opulenţă. Condamnat să zică la nesfârşit "gluma cu maimuţa", Boris se vede prins ca într-o menghină în arta umorului, pe care nu o poate nici exploata şi nici extrapola în direcţia libertăţii occidentale, fiind în permanenţă prizonierul propriului său text, care i-a adus succesul şi despre care acum simte că îl ţine într-o continuă zbatere sisifică a banalităţii creatoare. Nimic din ceea ce înseamnă o nouă creaţie nu pare să aibă şansa avizului sistemului, până în ziua în care, chemat la o petrecere privată organizată de câţiva şefi ai Partidului Comunist, renunţă la norme, siguranţă şi integritate, pentru a fi el însuşi şi pentru a face din ironia şi arta umorului, o armă anti-sistem.
Deşi filmul nu este un manifest împotriva vechiului regim Comunist, el păstrează reminiscenţele unei epoci care şi-a pus amprenta nu numai asupra întregii istorii ci şi asupra existenţei individului.
Descarcă programul TIFF 2019 aici..