Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Festivalul TIFF 2019

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Familia tradiţională, secţiunea pe Cipru - Pafsi / Pause la TIFF, 2019


iunie 2019
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Ea şi el. Un cuplu trecut de 50 de ani. Ea, casnică, el, pensionar. O fiică şi o nepoată. Undeva, departe, accesibile doar via skype.

Femeia (Elpida), ajunsă la vârsta unei menopauze premature. Bărbatul (Costas), îndopându-se cu medicamente pentru inimă, alergii (la usturoi) şi altele.

Cei doi iau masa împreună. Dimineaţa, la prânz, seara. Se aşază pe câte un scaun, se apucă de nişte tacâmuri, mănâncă şi tac. Nu e loc de vorbe, nu e loc de priviri. Femeia ar vrea, bărbatul îi taie orice elan.

Serile sunt petrecute la tv. El, la al lui, ea, la al ei. Cum ambele aparate sunt plasate în sufragerie, ea foloseşte căştile pentru sonor. Căştile au fir scurt, aşa că femeia stă uşor aplecată, într-o poziţie incomodă. Când căştile se strică, femeia e silită să renunţe la sunet. Bărbatului nu-i pasă.


Pause, debutul în lungmetraj al regizoarei cipriote Tonia Mishiali, care semnează, alături de Anna Fotiadou, şi scenariul, desenează, cu precizie şi răbdare, drama acestei femei care îşi conştientizează, cu disperare, cumplita fundătura în care şi-a trăit şi riscă să îşi sfârşească viaţa.

Povestea ei, povestea a milioane şi milioane de casnice ale marilor şi micilor oraşe, din Balcani, din estul ori centrul Europei ori Asiei ori Americii de Sud sau de Nord sau din mai cine ştie ce altă regiune a planetei, unde femeia-nevastă continuă să fie o anexă, financiară, sexuală, administrativă, a masculului-soţ.

Deşi oarecum schematic şi, deci, previzibil, Pause propune, de la un anumit moment încolo, un montaj interesant între realitatea ultra-cenuşie de care are parte eroina principală (ironic numită Elpida, adică speranţă) şi visele mai mult sau mai puţin conştiente ale acesteia, îmbibate de dorinţe fierbinţi şi / sau noir. Ce se întâmplă aievea şi ce rămâne dorinţă / coşmar neîmplinit devine o dilemă al cărei echivoc e principalul merit al scenariului.

La polul opus, împingerea spre extreme a celor două personaje are darul de a simplifica şi poate conduce la facile exerciţii de arătat cu degetul. Bărbatul (excelent interpretat de Andreas Vasileiou) e o colecţie de defecte greu de egalat de un caracter în carne şi oase. Femeia (nuanţată, sigură, impresionantă prestaţia Stellei Fyrogeni) e victima perfectă (nici măcar alegerea soţului nu-i aparţine, aflăm că a fost vorba de o căsătorie aranjată!). Un tiran şi a sa sclavă.

Dincolo însă de imperfecţiuni, Pause are meritul de a trata o temă gravă, de o teribilă actualitate şi (în) spaţiul românesc, o temă a cărei reală magnitudine a răspândirii la nivel naţional s-ar putea să ne îngrozească şi a cărei rezolvare nu e deloc trivială. Otrava generată de cupluri toxide ucide!

Descarcă programul TIFF 2019 aici..



 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2019
 Toate articolele despre Pafsi / Pause


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


ÎN PROGRAM

Elvira Popescu
Duminică, 16.06.2019 - 15,30


Resurse

 Alte articole de Mihai Brezeanu


Alte articole

 Arestul nu e tăcere - Arest, în premieră naţională la TIFF, 2019, Andrei Vornicu
 Autoportretul artistului la bătrâneţe - Dolor y Gloria / Durere şi glorie la TIFF, 2019, Mihai Brezeanu
 Ce n-a văzut Vasluiul - La Gomera la TIFF, 2019, Mihai Brezeanu
 Pescăruşul şi maşina timpului - Sin fin / Fără sfârşit la TIFF, 2019, Andrei Vornicu
 Când ea se dezlănţuie, sistemul se face ţăndări - Systemsprenger / System Crasher / Copilul-problemă la TIFF, 2019, Andrei Vornicu
 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2019


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer