Investigarea întreprinsă de regizor pe cazul uciderii mătuşii sale în urmă cu 15 ani se derulează ca scenariu în proză, încropit din mărturiile cuplului de ucigaşi, mărturii biografice şi sentimentale rostite în ritm trepidant, neînsoţite de imagini (ecran gol timp de câteva minute bune), apoi, treptat apar imagini tulburi, mişcate, frânturi de iluminări confuze, neliniştitoare. Aşadar, prima parte a filmului e proză curată, fără legătură cu imaginea. Valenţele, expresivitatea ecranului sunt ignorate total, stil total necinematografic. Credeam că aşa va merge tot filmul. Dar nu! Regizorul se răzgândeşte şi întoarce moneda pe partea vizibilă: apar cei doi tineri pe marginea unui lac. Nimic mai firesc. El o agaţă cu o formulă penibilă, se plimbă prin pădurea cu trimitere la un romantism nevinovat, apoi petrec noaptea împreună. Exact cum am aflat deja din confesiunile în proză fără imagini. Aşadar două modalităţi focusate pe aceeaşi temă: crima. Două entităţi reunite, mixate în jurul lipsei de determinare logică: proză-mărturie şi imagine-oglindire. Cam asta vrea să surprindă regizorul arătându-şi indignarea în acest mod straniu de analiză parţial cinematografică. Partitura vizibilă a actorilor poate fi luată ca un short-film curat, adăugat în complementaritate dilematică. Actorii Çaglar Yalçinkaya şi Eylul Su Sapan sunt doi tineri din zilele noastre în afară de orice bănuială.
Din bezna lipsei de cunoaştere a adevărului se împletesc mărturiile celor doi (bărbat şi femeie) care s-au întâlnit întâmplător pe malul unei ape, apoi ajungând să înfăptuiască oribila crimă, nu ni se spune din ce motiv. Fata şi-a abandonat studiile, dar îşi minte familia că e încă studentă. Pare dezinvoltă şi normală. Nimic din firea ei diabolică nu ni se arată. Chiar aici e cheia problemei. Camera fixată pe masa pregătită pentru micul dejun, după noaptea de amor, subliniază firescul şi normalitatea care se ascund în spatele crimei. Abordarea acestui caz de investigare pe cont propriu este tranşant atipică şi dezorientează total. Mă abţin să spun dacă e productivă sau nu în sensul dezvoltării uni stil. Decid spectatorii şi juriul. În strict sens experimental filmul lui Burak Çevik e pasabil, nici într-un caz memorabil.
Descarcă programul TIFF 2019 aici..