iunie 2019
Festivalul TIFF 2019
Un film manifest pentru susţinerea mişcărilor LGBT din Rusia - Chelovek, kotoryy udivil vsekh / The Man Who Surprised Everyone / Omul care i-a surprins pe toţi - menit să redea pe de o parte, într-o notă discretă, suferinţa mută a acestor membrii, iar pe de altă parte, mentalitatea conservatoarea şi repugnantă a opozanţilor acestora.


Filmul spune povestea impresionantă a unui bărbat respectat, dintr-un sătuc izolat din zona Baicalilor, care, aflat în stadiu terminal al unei afecţiuni canceroase, recurge la un gest surprinzător pentru a supravieţui. Ideea centrală a filmului, aceea a păcălirii morţii, este împachetată într-un mod dramatic în acest mesaj subliminal - acela al intoleranţei faţă de travestiţi. Alura magică a filmului, este redată de regizorul Alexey Chupov, prin această dimensiune mitică a practicilor şamanice, specifice ţinuturilor din Siberia. Credinţele populare, bine înrădăcinate în conştiinţa localnicilor, subliniază legătura arhetipală a omului cu mitul, menit să stabilească / păstreze o legătură transcendentală a acestuia cu sacrul, în această dialectică sacru-profan, în care individul îşi duce existenţa.

Disperat să nu moară, Egor, personajul principal din film, îşi joacă ultima carte în faţa necruţătoarei morţi, prin performarea unui vechi mit. Astfel, modul în care Egor, alege să sfideze iminenţa morţii, prin această alegere (ne)fericită - aceea de a se travesti în femeie - atrage furia, revolta şi repulsia familiei şi a comunităţii. Alegerea regizorului, de a filma o serie de cadre cheie (precum cel al dansului lui Egor, în localul din sat) folosindu-se de localnicii din zonă, întăreşte ideea lipsei toleranţei în faţa oricărei inversiuni sexuale. Chipurile pline de dezgust, ale figuranţilor din film, evidenţiază un sistem de viaţă patriarhal şi conservator, unde cenzura şi autoritatea legilor arhaice constituie paradigma ostracizantă în care aceste minorităţi sunt nevoite să supravieţuiască. Astfel, Egor este nevoit să se lupte pentru viaţa sa într-o dublă paradigmă, pe de o parte în aceea a bolii, iar pe de altă parte în aceea a comunităţii - redată prin ploaia de bătăi şi episoadele de viol, la care Egor este supus. În ambele situaţii însă, el riscă să-şi piardă viaţa.


Însă, surpriza din finalul filmului, subliniază încă o dată bogăţia de contraste şi de conflicte cu care natura umană este înzestrată. Sonoritatea amplă în care sunt redate situaţiile de tensiune, cu un iz balcanic puternic, fac din Chelovek, kotoryy udivil vsekh / The Man Who Surprised Everyone / Omul care i-a surprins pe toţi, metafora unei realităţi aflate încă sub semnul ordinului simbolicului - în care societatea este organizată ca un sistem fix de semne, distribuite în funcţie de statut, gen şi putere.

Descarcă programul TIFF 2019 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus