Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Festivalul filmului european, 2019

Document şi critică, Iosif Demian - Baloane de curcubeu la Festivalul Filmului European, 2019

Dilema Veche, iunie 2019
Atunci cînd vorbim despre Baloane de curcubeu, atît în varianta care circulă pe internet (lansată în 2018 pe canalul de YouTube al platformei CINEPUB), cît şi în varianta finală (indisponibilă publicului, însă probabil prezentă în Arhiva Naţională de Filme), discutăm mai degrabă un film-document decît un produs finit. Căci, după cum just notează Andra Matzal în interviul ei cu Iosif Demian, Baloane de curcubeu este un film la care cenzorii au jucat rolul unor co-autori. Regizorul a făcut prima comunicare publică a variantei neoficiale (însăşi "oficialitatea" unui film este un construct chestionat de cazul lui Demian) în cadrul unei proiecţii a Cineclubului Film Menu din 2010. Ulterior, şapte ani mai târziu, a fost prezentată varianta masterizată în cadrul Astra Film Festival din Sibiu, iar acum cîteva zile, în iunie 2019, a avut loc lansarea ediţiei Blu-Ray în cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania 2019, urmînd ca lansarea bucureşteană să aibă loc în cadrul Festivalului Filmului European 2019. Având în vedere poziţia în care se află, demersul lui Iosif Demian este pe cît de remarcabil, pe atît de straniu - el nu lucrează doar la prezervarea filmului său, ci la prezervarea documentului care poartă intervenţia iremediabilă a cenzorilor.

O receptare critică lipsită de un astfel de preambul informativ este din start nepotrivită şi, în cel mai rău caz, ar excita la speculaţie. Căci autenticitatea variantei disponibile ţine de împrejurări extraordinare - douăsprezece variante anterioare care nu mai există, patru variante ulterioare care, la fel, sînt fantome, şi o variantă bastard renegată de regizor. Aceste consideraţii nu trebuie interpretate drept o minimizare sau trivializare a filmului lui Demian, ci doar ca insistenţe asupra valorii sale de document.

Comedia lui Demian prezintă cîteva zile de turnură în viaţa lui Ene Lelea, un bărbat prins între un mariaj început cu stîngul şi preşedinţia unui CAP. Demian foloseşte din plin personajele gîndite ca locuitori ai satului optzecist din România pentru a contura o comunitate restrînsă şi agitată. În ciuda unei lentori narative cu care filmul înaintează, miza lui Demian pare să fie aceea de a impregna un ritm alert - între primele cadre, care prezintă pregătiri şi o nuntă vioaie, şi ultimul cadru, cel pe repede-'nainte cu un joc de fotbal, personajele lui Demian sînt într-o continuă forfotă, iar filmul nu ia pauză de la ele decît foarte rar - cadrele aerisite, lipsite de prezenţă umană fiind, dacă nu inexistente, atunci cu siguranţă foarte puţine. Funcţia lui Ene Lelea (dar şi problemele sale în dragoste) conduc spectatorul printr-un tur de forţă comic în care personajele vin şi pleacă, fiecare cu problemele lui, de multe ori conturîndu-se ideea hazardului şi coincidenţei pentru a plusa elementul comic. Forma difuză a filmului nu opreşte Baloane de curcubeu din a rămâne una dintre cele mai interesante producţii ale cinemaului românesc optzecist, ci chiar îi potenţează elementele pitoreşti remarcabile.

(Călin Boto este critic de film şi redactor Film Menu)

Baloane de curcubeu va fi proiectat în prezenţa regizorului, în cadrul Festivalului Filmului European, pe 14 iunie 2019, ora 18:00, la Cinema Pro din Bucureşti.

Toate articolele despre Festivalul filmului european, 2019