Acţiunea e plasată în anii '80, într-o perioadă în care sistemul represiv comunist a atins cote groteşti. Intelectualul Dinu Neagu (un Alexandru Papadopol neconvenţional, de zile mari) este ridicat de securişti în timp ce făcea plajă la nudişti alături de familie, şi este reţinut pe termen nedefinit într-o celulă alături de Vali (Iulian Postelnicu), un recidivist plantat acolo pe post de torţionar.
Vali, un individ nu tocmai vânjos, dar cu o aplecare compensatorie către psihopatie, este dispus să facă aproape orice ca să i se micşoreze o pedeapsă, activitate cu care e deja familiarizat şi, am putea adăuga, în care e perfecţionat. Intelectualul Neagu, prin excelenţă un individ pasiv, lipsit de reacţii defensive şi de un minim spirit de conservare, nu are mai nimic de zis şi încearcă să descâlcească dilema kafkiană în care l-a băgat pe nepusă masă miliţia. Vali îl va pune curând în temă, iniţiind o serie continuă de torturi, intimidări fizice şi psihice şi interogatorii abuzive.
Aproape întreaga acţiune are loc în acelaşi spaţiu abject şi deprimant, între cele două personaje în care relaţia de autoritate e stabilită a priori, iar victima repetă la nesfârşit toate detaliile inofensive ale vieţii sale şi care, puse în contexte legale ambigue şi ideologic suspecte, capătă aparenţa unor atentate subversive. Nu lipseşte nici fondul antisemit virulent, ura de clasă, invidia faţă de cel mai avut şi multe alte obsesii ale epocii respective.
Filmul continuă pe aceeaşi linie, din ce în ce mai tensionat şi mai violent, însă dialogurile percutante şi foarte bine articulate, împreună cu jocul actoricesc excepţional transformă Arest într-o experienţă autentică. Producţia forţează pe alocuri rezistenţa publicului, focalizându-se pe relaţia dintre opresiune şi reacţie şi dintre adevăr şi mistificare, într-o formă de impact, iar durata de două ore - raportată la un astfel de conţinut şi de ritm al acţiunii - e solicitantă.
Natura problematicii pe care o dezbate face parte din fondul emoţional al României ultimelor decenii, astfel încât e binecunoscută, dar ilustrarea acesteia în felul în care o face filmul e o sinteză dureroasă a întregului fenomen. Totodată, filmul subliniază, prin cuvintele mereu bine ţintite ale lui Vali, că laşitatea şi pasivitatea sunt condamnabile. Torţionarul îi dădea, de fapt, victimei sale imboldul de a ieşi din inerţie şi a se apăra sub o formă sau alta. Din păcate, Dinu Neagu nu va ţine cont de îndemnul livrat sub formă de reproş. În acelaşi timp, e remarcabil nivelul de empatizare cu victima pe care îl produce vizionarea filmului şi felul aproape fizic în care sunt percepute scenele violente.
Senzaţia finală pe care o lasă filmul e una de oroare amestecată cu dezgust, dar, ţinând cont de forţa şi talentul cu care e realizată producţia, e un disconfort care merită asumat.
Filmul va fi prezentat în cadrul celei de-a 54-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Karlovy Vary - East of the West Competition (28 iunie- 6 iulie 2019), unde va avea şi premiera mondială. De asemenea, producţia a fost distinsă cu Premiul Zilelor Filmului Românesc pentru secţiunea Lungmetraj, la TIFF 2019.
Din distribuţia filmului fac parte actorii Alexandru Papadopol (Dinu Neagu) şi Iulian Postelnicu (Vali), alături de András Hatházi, Liviu Pintileasa, Sorin Cociş şi Marian Alexoaia. Scenariul este semnat de Andrei Cohn şi Alexandru Negoescu, imaginea de Andrei Butică, iar producătorul filmului este Anca Puiu pentru Mandragora. Pelicula este realizată cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi al Societăţii Române de Televiziune. Arest este distribuit în România de ladasarecasa.
Descarcă programul TIFF 2019 aici..