Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Articole diverse

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Buzăul iubeşte spectacolul de top - Festivalul Buzău / iubeşte / Teatru, 2019


iulie 2019
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Ajuns la cea de-a XVI-a ediṭie, Festivalul Teatrului "George Ciprian" din Buzău s-a desfăṣurat în 2019 în luna în care vara (după unii considerată drept anotimpul iubirii) începe să îṣi intre în drepturi. Gândit ṣi regândit de-a lungul anilor, Festivalul a cunoscut mai multe variante, de la Capul de regizor începând din 2003, la Gala vedetelor VedeTeatru din 2007, pentru ca din 2017 Buzăul să afirme cu tărie că iubeṣte teatrul, iubeṣte spectacolul de top, unde IUBIREA este cea care face jocurile.

Se pare că în ultimul timp mai ales tema iubirii a fost cea care i-a inspirat pe mulṭi creatori de spectacole, aṣa încât pentru ediṭia 2019 oferta a fost una generoasă, iar organizatorii, Carmen Stanciu - Selecţioner, Adrian Găzdaru - Director artistic ṣi Gina Chivulescu - Managerul Teatrului "George Ciprian", având de unde alege, au făcut-o inspirat.

Evenimentul a cuprins două secţiuni, cea oficială, cu spectacole aflate în competiṭie, şi una outdoor. Juriul de specialitate i-a avut ca juraṭi pe criticul de teatru Alina Epîngeac, o prezenṭă deja obiṣnuită în juriile unor festivaluri importante din ţară, pe apreciatul actor Marius Stănescu ṣi pe tânărul regizor Vladimir Anton, cel care a semnat regia spectacolului Când timpul nu se miṣcă de Donald Margulies al Teatrului Odeon din Bucureṣti, montare care a obṭinut Marele Premiu la ediṭia din 2018 a acestui eveniment.

Onoarea de a fi prezentat publicului în seara deschiderii oficiale i-a revenit spectacolului Fata Morgana de Dumitru Solomon, de la Teatrul Dramaturgilor Români din Bucureṣti, în regia lui Victor Ioan Frunză, reprezentaṭie în afara concursului. O farsă "poliṭistă cu miliṭieni", o satiră în care se îmbină comicul unei replici bine scrise, cu situaṭia scenică rafinat gândită, care demonstrează că din anii '70, când a fost scris textul, până în 2019, problemele umane nu s-au schimbat. Actorii, rotiṭe perfecte ale maṣinăriei scenice, construiesc personaje de un comic savuros, printre ei Blanca Doba (Teo, nominalizată cu acest personaj pentru Debut la Premiile UNITER în 2019), Adrian Nicolae (Directorul hotelului, rol pentru care primeṣte Premiul pentru Cel mai bun actor la Festivalul Dramaturgiei Româneṣti Contemporane, 2018) sau Andrei Huṭuleac (Castor ṣi Polux).


Primul spectacol din concurs Ţinutul din miezul verii de Tracy Letts, de la Teatrul Mic, în regia lui Vlad Massaci, va aduce ṣi Premiul pentru cea mai bună actriṭă pentru Rodica Negrea (Violet), un personaj cutremurător pe care actriṭa îl întruchipează magistral. Regizorul, împreună cu întreaga echipă de actori, pe parcursul a trei ore de spectacol, emoṭionează publicul nu numai prin măiestria jocului, ci ṣi prin secvenṭele scenice, prin fluidul noroios al problemelor umane, de la adulter ṣi incest, până la boală incurabilă ṣi imoralitate.


Cea de-a treia seară a fost rezervată Teatrului "Alexandru Davila" din Piteṣti, care cu Romanṭioṣii de Edmond Rostand, în regia lui Vlad Cristache, îṣi adjudecă celelalte două premii ale Festivalului: Cel mai bun actor - Ştefan Mihai (Percinet) ṣi Cel mai bun regizor - Vlad Cristache. Ȋntr-un decor fermecător, semnat Mădălina Niculae şi Andreea Tecla, tablouri imense ce amintesc epoca romantică, regizorul imaginează un spectacol foarte modern pentru textul lui Rostand. Tinerii îndrăgostiṭi sunt remarcabil întruchipaṭi de Ştefan Mihai ṣi Blanca Doba, demonstrând încă o dată plurivalenṭa talentului lor. Regizorul Vlad Cristache, care deṣi tânăr îṣi probează maturitatea profesiei bine stăpânite, realizează o construcṭie scenică în care se conjugă umorul cu poezia romantică, spre deliciul spectatorilor.


Un tramvai numit dorinṭă, binecunoscutul text al lui Tennessee Williams, de la Teatrul Metropolis din Bucureşti, regizor Claudiu Goga, a oferit publicului posibilitatea întâlnirii cu vedete consacrate ale teatrului românesc: Emilia Popescu (Blanche), Mirela Opriṣor (Stella), nominalizată la Premiile UNITER, 2019, la categoria Cea mai bună actriṭă în rol secundar, Gavril Pătru (Stanley), un personaj extrem de nuanṭat, unul dintre cei mai buni Stanley ṣi poate unul dintre cele mai reuṣite personaje din cariera actorului, sau Alexandru Jitea (Mitch), de asemenea nominalizat la Premiile UNITER, 2019, la categoria Cel mai bun actor în rol secundar. Un spectacol care la final a ridicat sala în picioare minute în ṣir. Claudiu Goga a montat fără cusur, respectând reṭeta teatrului clasic, cu personaje filigranate, în care actorii excelează simṭindu-se în largul talentului lor.


Cinci actriṭe - Elvira Deatcu, Laura Creţ, Anca Androne, Iulia Lumânare şi Ioana Abur mărturisesc că Am iubit, am purtat, am pierdut, text adaptat după Love, loss and what I wore de Nora & Delia Ephron, o producţie ARCUB, în regia inspirată semnată de actorul Emil Hoştină. Cinci femei în costume negre, elegante, senzuale, cu graṭie ṣi farmec feminin, povestesc întâmplări din propria viaṭă, prin replici ce alunecă ritmat de la una la cealaltă, uneori comic, alteori tandru sau autoironic, amintind despre relaṭii nefericite, iubiri iluzorii sau despre obiecte de vestimentaṭie ce într-un anumit timp le-au marcat. Momentele coregrafice extrem de sugestive, create de coregraful Florin Fieroiu, aduc un plus de rafinament întregului.


Un alt spectacol care nu a fost imaginat de un teatru bucureṣtean este cel al Teatrului Naṭional "Vasile Alecsandri" din Iaṣi, Marjorie Prime de Jordan Harrison, regia Radu Iacoban. Actorii - Mihaela Arsenescu Werner, Livia Iorga, Doru Aftanasiu şi Dumitru Georgescu - aduc în scenă o poveste despre boală ṣi moarte, despre relaṭiile familiale, despre neacceptarea realităṭii vieṭii, despre un viitor cu posibili roboṭi sau clone, care să aline dorul luând locul celor dispăruṭi. Fără a avea aspect de spectacol SF, cu un decor minimalist din sfera normalităṭii prezentului, actorii, ṣi prin ei personajele, sunt puse în valoare. Diferenţa dintre om ṣi robot / clonă este redată cu fineṭe, abia sugerat, nimic îngroṣat sau voit demonstrativ. De altfel Radu Iacoban mărturiseṣte într-un interviu că însuṣi autorul atrage atenṭia în didascalii ca regizorii să se abṭină de la exagerări doar de dragul esteticii. Marjorie Prime te determină să meditezi la adaptare sau inadaptare, într-un posibil viitor nu prea îndepărtat.


Maia Morgenstern ṣi Mircea Rusu, protagoniṣtii producţiei Teatrului Evreiesc de Stat - Amantul de Harold Pinter în regia lui Vlad Stănescu, au încheiat ṣirul reprezentaṭiilor din secṭiunea Oficială, cu un spectacol care a umplut sala până la refuz. Montarea aduce în prim-plan viaṭa de cuplu, relaṭia dintre doi soṭi cu vechime în instituṭia căsătoriei, soṭi care încearcă să îṣi menṭină trează dorinṭa, atracṭia fizică, printr-un joc erotic, în care amantul este imaginar. Joaca "de-a infidelitatea", perversă ṣi inocentă în acelaṣi timp, se construieṣte la graniṭa dintre comic ṣi tragic, iar protagoniṣtii păstrează regulile jocului dând farmec ṣi mister interpretării. Doi actori ludici, care comunică perfect, strălucesc în personajele lor, ca de obicei.

Ultima seară a fost una de gală, a fost o seară Cehov, în care regizorul Andrei Şerban a rechemat la rampă eroii cehovieni, într-o ilustrare nouă a Spaṭiului gol brookian, prin Pescăruṣul de la UNTEATRU din Bucureṣti. Andrei Şerban îṣi concepe viziunea regizorală valorizând actorii la maxim, aceṣtia "dau tot": voce, plastică corporală (nu numai în secvenṭele coregrafice!), întreaga emoṭie ṣi energie este transmisă personajului, pe care îl simt prin toṭi porii. Cu o dublă distribuṭie ṣi cinci nominalizări la Premiile UNITER 2019, pentru Cel mai bun spectacol, Cel mai bun actor / actriṭă în rol principal, Cel mai bun actor / actriṭă în rol secundar, montarea este o reuṣită din toate punctele de vedere. Actorii (nu numai cei din rolurile principale: Mihaela Trofimov - Arkadina, Alina Rotaru - Nina, Emilian Oprea - Trigorin, Anghel Damian - Treplev) admirabili, alternează fragilitatea cu forṭa personajelor, într-un joc cuceritor, straniu, fermecător, vorbind despre iubiri neîmplinite, despre drame umane ṣi final nefericit.


De asemenea, pentru a fi complet ṣi complex, pe lângă spectacole de teatru Festivalul a oferit publicului ṣi evenimente conexe. Expoziţia "Musical Extravaganza - Răzvan Mazilu şi costumul spectacolului de musical", cu prezenṭa autorului la vernisaj, care a adus în foaierul teatrului costume de musical creaṭie proprie, pentru câteva dintre cele mai recente spectacole ale sale: Sunetul muzicii, la Opera Comică pentru Copii din Bucureşti, We Will Rock You, Wonder Theatre, Bucureşti ṣi Mon Cabaret Noir, o producţie Creart din Bucureşti.

Nu au lipsit lansările de carte, moment în care spectatorii buzoieni s-au reîntâlnit cu criticul de teatru Florica Ichim, prin lansarea volumelor Cătălina Buzoianu: magie, abur, vis, o antologie realizată cu minuṭiozitate de Florica Ichim şi Irina Zlotea, ṣi cu actriţa Emilia Popescu, una dintre preferatele regizoarei Cătălina Buzoianu.

1-8 iunie 2019 - Buzău / iubeṣte / Teatru, o ediṭie cu teatru autentic ca incontestabilă sărbătoare.



 Toate articolele despre Articole diverse


0 comentarii

Spacer Spacer