septembrie 2019
Les Films de Cannes à Bucarest, 2019
O meditaţie elegiacă asupra morţii şi a creaţiei venită de la un extravagant maestru spaniol, o peliculă burlescă despre rădăcini şi identitate, o satiră socială demolatoare şi inclasabilă, o răvăşitoare poveste de epocă feministă şi un comentariu hipnotic şi stilizat despre fericire. 5 dintre cele mai premiate şi mai aclamate filme ale anului. 5 motive pentru care festivalul de la Cannes rămâne cea mai importantă sursă de capodopere cinematografice şi o vitrină a filmului de autor neconvenţional, provocator, vibrant, captivant şi polarizant. Mereu revelator.

Ajuns la ediţia a zecea, festivalul Les Films de Cannes à Bucarest va prezenta şi în 2019 publicului din România cele mai importante filme de autor ale anului, în premieră, între 18 şi 27 octombrie.

Pedro Almodóvar, flamboaiantul cineast spaniol, a fost celebrat ca maestru contemporan la Cannes în 2004, când filmul său, La mala educación, a fost ales să deschidă festivalul. Doi ani mai târziu, Volver era răsplătit cu Premiul pentru Cel mai bun scenariu, recompensă care s-a adăugat trofeului pentru Cel mai bun regizor, obţinut pentru Todo sobre mi madre, în 1999. În 2019, Almodóvar şi-a făcut o întoarcere fulminantă în competiţia oficială cu Dolor y Gloria, a şaptea colaborare cu Antonio Banderas, actor fetiş, aici în rolul carierei sale. Recompensa a fost pe măsură: Premiul pentru Interpretare masculină.


Salvador Mallo (Antonio Banderas), un regizor aflat în declin fizic, are parte de un şir de regăsiri. Redescoperindu-şi trecutul, Salvador simte nevoia urgentă de a-l povesti, şi graţie acestei presiuni interioare îşi găseşte salvarea. Pelicula face parte dintr-un triptic început cu La ley del deseo (1987) şi continuat cu La mala educación. Un compendiu şi o meditaţie asupra temelor recurente ale autorului, filmul a fost întâmpinat în Spania cu aprecierea unanimă a presei şi a publicului, un lucru inedit pentru controversatul Almodóvar. Un critic spaniol l-a descris ca o operă "sumbră şi obsesivă, dar în acelaşi timp, generoasă, plină de lumină şi de emoţie". "Un fel de miracol", titra Variety, pentru care Banderas a trebuit, conform propriilor mărturisiri, să-şi omoare personalitatea ca să recreeze un alter ego al regizorului. Rezultatul acestei colaborări excepţionale este o "bijuterie senzuală şi profund personală, un film despre plăcere care devine, în sine, o plăcere" (The Guardian).

Născut în 1960 în Nazareth, Elia Suleiman şi-a văzut recompensat talentul chiar de la debut: primul său lungmetraj, Chronicle of a Disappearance, a fost declarat cel mai bun film în 1996, la Veneţia. În 2002, Divine Intervention a câştigat premiul juriului la Cannes. Deseori comparat cu cineaşti ca Jacques Tati şi Buster Keaton, Suleiman jonglează cu ludicul şi sobrietatea cu un simţ poetic similar.

În It Must Be Heaven (Menţiunea specială a juriului, Cannes 2019), regizorul emigrează din Palestina în căutarea unui nou "acasă", însă îşi dă seama curând că ţara sa de origine îl urmează ca o umbră. Un film burlesc care explorează noţiuni precum identitatea, naţionalitatea şi apartenenţa şi în care cineastul-actor pune o întrebare fundamentală: unde te poţi simţi "acasă?". "Regizorul-actor îşi foloseşte faţa şi trupul ca să exprime sufletul Palestinei şi nicăieri acest lucru nu e mai pregnant ca în noua sa comedie amuzantă", scrie Hollywood Reporter.


Înainte să devină regizor, Bong Joon-ho a studiat sociologia şi filmul la Academia de Arte Frumoase din Coreea. The Host, proiectat în 2006 la Cannes, în Quinzaine des Réalisateurs, i-a cimentat reputaţia de regizor ce ridică filmele de gen la nivel de artă. În 2009, a prezentat Mother în cadrul secţiunii Un Certain Regard, iar în 2017, a făcut saltul în competiţia oficială cu satira caustică Okja.

Parasite / Gisaengchung este marele câştigător al ediţiei din 2019 a Festivalului de film de la Cannes şi una dintre acele rare capodopere recompensate cu Palme d'Or care a întrunit ovaţiile juriului, ale criticii şi ale publicului. Filmul spune povestea familiei Ki-taek, care este în şomaj şi se arată foarte interesată de viaţa bogatei familii Park. Într-o zi, fiul lor reuşeşte să primească o recomandare pentru a preda cursuri individuale de engleză acasă la familia Park şi acesta va fi începutul unui şir de întâmplări imposibil de controlat. Variety scrie că "autorul coreean e într-o formă devastatoare cu această tragicomedie neagră ca smoala despre inegalităţile sociale din Coreea modernă", Time Magazine crede că pelicula este un "exemplu superb despre cum o poveste bine spusă, cu personaje vii, poate tăia până la os şi te poate lăsa pe gânduri zile în şir." Times conchide: Parasite "este capodopera spre care autorul şi-a îndreptat întreaga sa carieră." Filmele Dolor y Gloria, It Must Be Heaven şi Parasite sunt distribuite în România de Independenţa Film.


La nici 40 de ani, cineasta Céline Sciamma a reuşit performanţa să participe la Cannes cu nu mai puţin de trei filme: Naissance des pieuvres în secţiunea Un Certain Regard 2006, Bande des filles în Quinzaine des Réalisateurs 2014 şi Portrait de la jeune fille en feu (Premiul pentru Cel mai bun scenariu) în competiţia oficială, în 2019.
Povestea din Portrait de la jeune fille en feu se întâmplă în 1770. Marianne este o pictoriţă angajată să-i facă potretul lui Héloïse, o tânără aristocrată întoarsă de curând de la mănăstire care, însă, refuză să pozeze. Marianne va fi nevoită să o picteze în secret. "Departe de a fi o dramă de epocă rigidă, este o poveste de dragoste profund tulburătoare, cu un suflet modern, dar şi o fabulă feministă puternică, compasională", scriu americanii de la AV Club.


Regizoarea austriacă Jessica Hausner a devenit "copilul minune" al cinema-ului austriac după ce a primit în 1999, chiar cu filmul de absolvire, o menţiune specială din partea juriului Cinéfondation. Festivalul de la Cannes i-a selectat trei lungmetraje - Lovely Rita (2001), Hotel (2004) şi Amour Fou pentru secţiunea Un Certain Regard. Toate trei sunt mărturia acuităţii sale regizorale şi a refuzului de-a face compromisuri artistice, iar Little Joe (Premiul pentru Cea mai bună interpretare feminină pentru Emily Beecham, Cannes 2019) este prima ei participare în competiţia oficială.


Chiar şi pentru o carieră imprevizibilă ca a cineastei, Little Joe surprinde: este un comentariu clinic, stilizat, pe marginea vanităţii umane şi a fericirii ca marfă. Pelicula spune povestea unui sclipitor designer de plante ce bănuieşte că ultima sa creaţie, o floare cu un miros ce-i face pe oameni fericiţi, le modifică subtil personalitatea celor care-i inspiră polenul. "Interpretările sunt calibrate cu un grad sau două mai departe de realitate. Îndrăzneţ de sintetic în abordare, iată un film care, de la paleta coloristică la interpretare, sfidează etichetele. Pentru cei care preferă un cinema aventuros, povestea ar trebui să exercite un farmec la fel de hipnotic precum planta modificată genetic", scrie Screen Daily.

Vă invităm să rămâneţi la curent cu cele mai noi ştiri despre ediţia 2019 a Les Films de Cannes à Bucarest, urmărind site-ul filmedefestival.ro şi pagina oficială de Facebook. Biletele vor fi disponibile în curând pe Eventbook.ro.

Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiţie al evenimentului. Maşina oficială a festivalului: Renault. Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Silva, Groupama Asigurări. Proiect cultural finanţat de Centrul Naţional al Cinematografiei, realizat cu sprijinul SACD / Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques. Parteneri: Air France, KLM, Institutul Cultural Român, Europa Cinemas, Hotel Mercure, SERVE, UPS, Eventbook. Ediţia a 10-a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociaţia Cinemascop şi Voodoo Films.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus