Pedro Almodóvar a avut o întoarcere fulminantă în cadrul ediţiei din 2019 a Festivalului de la Cannes, cu Dolor y Gloria ce va fi proiectat la Timişoara pe 18 octombrie 2019, în prima zi de festival. Filmul marchează a şaptea colaborare cu Antonio Banderas şi i-a adus acestuia Premiul pentru interpretare masculină pentru rolul unui cineast (Salvador Mallo) aflat în plină criză creativă, afectivă şi de sănătate. Mallo, un alter ego al lui Almodóvar, este interpretat magistral de Banderas în drumul lui spre reconciliere şi împăcare cu evenimente ireversibile precum moartea.
Filmul abordează teme recurente ale autorului şi a fost întâmpinat cu aprecierea unanimă a presei şi a publicului, un lucru inedit pentru controversatul Almodóvar. Un critic spaniol l-a descris ca o operă "sumbră şi obsesivă, dar în acelaşi timp, generoasă, plină de lumină şi de emoţie". O poveste dură şi emoţionantă, filmul "îţi lasă o tristeţe dulce şi o dorinţă pătrunzătoare să vezi următorul film", conform criticilor de la The Guardian.
Parasite de Bong Joon-ho este câştigătorul Palme d'Or al celei de-a 72-a ediţii a Festivalului de la Cannes şi va putea fi văzut la Timişoara sâmbătă, 19 octombrie 2019. Filmul spune povestea familiei Ki-taek, care este în şomaj şi se arată foarte interesată de viaţa bogatei familii Park. Într-o zi, fiul lor reuşeşte să primească o recomandare pentru a preda cursuri individuale de engleză acasă la familia Park şi acesta va fi începutul unui şir de întâmplări imposibil de controlat. Pentru IndieWire, Parasite este "un film genial, captivant şi care refuză categoriile", în timp ce Variety remarcă "forma devastatoare" a autorului coreean în această tragicomedie excepţională "despre inegalităţile sociale din Coreea modernă".
Tot sâmbătă, este proiectat Portrait de la jeune fille en feu, în regia lui Céline Sciamma, peliculă ce a obţinut Premiul pentru Cel mai bun scenariu în 2019. Recompensată cu numeroase premii, cineasta Céline Sciamma a participat la Cannes cu nu mai puţin de trei filme: Naissance des pieuvres în secţiunea Un Certain Regard 2006, Bande des filles în Quinzaine des Réalisateurs 2014 şi Portrait de la jeune fille en feu în competiţia oficială a ediţiei din 2019.
În Franţa secolului al XVIII-lea, o tânără pictoriţă, Marianne, este angajată să-i facă portretul de nuntă al lui Héloïse, în secret. Ea trebuie să-şi observe modelul ziua pentru a o putea picta noaptea. Relaţia dintre cele două femei va deveni tot mai strânsă pe măsură ce împărtăşesc ultimele momente de libertate ale lui Héloïse. Primul film de epocă al regizoarei este "atât de bun încât îţi vei dori imediat după să-l revezi cu încetinitorul pentru a înţelege exact cum a făcut", citim pe Hollywood Reporter.
În ultima zi a festivalului, publicul va face cunoştinţă cu Little Joe, o plantă remarcabilă nu doar pentru frumuseţe, ci şi pentru valorile terapeutice: îngrijită corespunzător, aceasta îşi face fericit proprietarul. Lungmetrajul marchează prima participare în competiţia oficială de la Cannes a regizoarei Jessica Hausner, care a devenit "copilul minune" al cinema-ului austriac, şi a câştigat Premiul pentru interpretare feminină. "Îndrăzneţ de sintetic în abordare, iată un film care, de la paleta coloristică la interpretare, sfidează etichetele. Pentru cei care preferă un cinema aventuros, povestea ar trebui să exercite un farmec la fel de hipnotic precum planta modificată genetic", scrie Screen Daily despre film. Prezentă la Cannes încă de la primele scurtmetraje, acest comentariu stilizat despre valorificarea fericirii, cu orice preţ, reconfirmă acuitatea sa regizorală şi alegerile artistice imprevizibile.
Tot pe 20 octombrie 2019, va fi proiectat şi cel mai recent film semnat de Xavier Dolan, copilul teribil al cinema-ului, care continuă să şocheze şi să uimească, de data aceasta cu Matthias et Maxime, selectat în competiţia oficială. Este o poveste despre doi prieteni din copilărie care se sărută pentru filmările unui scurtmetraj de amatori. Dar acest sărut aparent inofensiv îi afectează profund şi reînvie sentimente mai vechi, filmul concentrându-şi atenţia asupra efectelor acestui mix de confuzie şi emoţie. Recompensat la Festivalul de la Cannes pentru Mommy (2014) şi pentru Juste la fin du monde (2016), Xavier Dolan revine în competiţie cu o dramă intensă şi delicată care explorează temele prieteniei şi ale identităţii personale.
Intrarea este liberă la toate proiecţiile, în limita locurilor disponibile.
Programul integral este disponibil pe filmedefestival.ro.
Ne puteţi urmări pe Facebook: Les Films de Cannes à Bucarest şi Les Films de Cannes à Timişoara.
Festivalul Les Films de Cannes este prezentat de Orange România, partener de tradiţie al evenimentului.
Proiect cultural finanţat de: Primăria Municipiului Timişoara, Casa de Cultura a Municipiului Timişoara, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, Centrul Naţional al Cinematografiei
Cu sprijinul: Catena
Inspirat de: UniCredit Bank
Maşina oficială a festivalului:Renault
Parteneri: Universitatea de Vest Timişoara, Reprezentanţa Comisiei Europene în România, Ambasada Franţei şi Institutul Francez, Europa Cinemas, Freedom House România, Instituto Cervantes
Parteneri media princiapli: Magic FM, Rock FM, Adevărul
Parteneri media: Radio România Cultural, Zile şi Nopţi, Cinemagia, Agerpres, Europa Liberă, TVR Timişoara, West City Radio - Timişoara, PressAlert.ro, Senso TV, Tonica
Parteneri de monitorizare: MediaTRUST
Organizator local: Magus Consulting
Organizat de: Asociaţia Cinemascop