Alături de panorama filmului documentar internaţional pe care o oferă în fiecare an, One World Romania este şi o vitrină a celor mai incitante producţii româneşti ale momentului. Ediţia a treisprezecea, care se va desfăşura între 20 şi 29 martie 2020, va cuprinde proiecţia primului documentar românesc selecţionat în competiţia oficială de la Sundance, două avanpremiere şi două dintre filmele cele mai discutate ale ultimelor zile.
Noua ediţie a festivalului One World Romania se va deschide vineri, 20 martie 2020, cu proiecţia filmului Acasă / My Home, în regia lui Radu Ciorniciuc. Acesta prezintă povestea familiei Enache, ai cărei 11 membri au trăit în Delta Văcăreşti izolaţi de societate, fără documente şi acces la educaţie sau sănătate, timp de 20 de ani, până când locul a devenit o rezervaţie naturală şi ei au fost evacuaţi. Filmul a obţinut premiul pentru cea mai bună imagine la Sundance şi va rămâne în anale ca fiind prima producţie românească documentară care să fi concurat în competiţia oficială a acestui festival. Dincolo de valoarea sa artistică, Acasă este şi un proiect umanitar, care i-a urmărit şi susţinut pe protagonişti. Proiecţia filmului va avea loc în prezenţa echipei.
Radu Jude va fi un invitat de seamă al festivalului, unde va veni să prezinte două filme: Tipografic majuscul şi, în avanpremieră, Ieşirea trenurilor din gară, proaspăt lansate la Festivalul de la Berlin. Ambele filme îşi propun să demonstreze polifonia istoriei în contrast cu omogenitatea perfectă a discursului oficial.
Protagonistul filmului Tipografic majuscul este Mugur Călinescu, elev de liceu şi element ostil socialismului românesc. "Obiectivul", cu convingeri anti-naţionaliste şi atitudini instigatoare, ascultă Europa Liberă şi mâzgăleşte cu creta lozinci duşmănoase, iar destinul lui nu poate fi altul decât reeducarea. Povestea lui Mugur este narată de personajele din dosar, mutate din arhivă în decorurile schematice de platou TV. Aceeaşi întâmplare a inspirat-o şi pe regizoarea de teatru Gianina Cărbunariu, al cărui spectacol cu acelaşi nume face parte din proiectul "Vieţi paralele - Secolul 20 văzut prin ochii Poliţiei Secrete", care dramatizează poveşti reale est-europene despre poliţiile politice din timpul comunismului. Tipografic majuscul va fi jucat pe scena teatrului Odeon în cadrul festivalului One World Romania, joi 26 martie 2020. Găsiţi bilete aici.
Ieşirea trenurilor din gară este alcătuit din zeci de fotografii-portret inedite, cu victimele Pogromului de la Iaşi din anul 1941, descoperite în arhive de istoricul Adrian Cioflâncă şi de cineastul Radu Jude. Ele conferă un chip concret uneia dintre marile atrocităţi petrecute pe teritoriul românesc în secolul al XX-lea. Tot atâtea rememorări, desprinse din declaraţiile oficiale scrise ale familiilor victimelor şi ale martorilor evenimentelor, dovedesc amploarea brutalităţii soldaţilor şi a localnicilor care au dus la îndeplinire planul criminal antisemitic. Prima proiecţie a filmului, de duminică 22 martie 2020, va fi urmată de un dialog cu Radu Jude şi Adrian Cioflâncă, în timp ce pentru a doua li se alătură istoricul şi filozoful Gáspár Miklós Tamás.
O altă avanpremieră va fi cea a documentarului A Rifle and a Bag, de curând lansat la Festivalul de la Rotterdam, debutul unui colectiv creativ compus din Arya Rothe, Isabella Rinaldi şi Cristina Haneş. Aceasta din urmă s-a remarcat pe scena filmului românesc cu două mediu-metraje, Antonio şi Catarina şi Veghe. În A Rifle and a Bag, cele trei co-regizoare urmăresc un cuplu de tineri, foşti membri ai organizaţiei politice maoiste care luptă pentru recunoaşterea moştenirii Partidului Comunist al Indiei. Ei încearcă să îşi crească băiatul de şase ani şi bebeluşul care se naşte în timpul filmărilor, deşi delimitările castei de care aparţin le dezechilibrează bunăstarea vieţii de zi cu zi.
În sfârşit, spectatorii One World Romania vor avea ocazia să afle odiseea pe care au parcurs-o Alexander Nanau şi echipa lui în încercarea de a reda incendiul de la Colectiv şi urmările acestuia asupra victimelor, autorităţilor şi întregii societăţi româneşti. Filmările au durat mai bine de un an şi au pătruns atât în intimitatea supravieţuitorilor şi a familiilor acestora, cât şi în procesul decizional al cabinetului ministrului Sănătăţii din perioada respectivă sau în redacţia Gazetei Sporturilor, în timp ce dezvăluia scandalul dezinfectanţilor diluaţi folosiţi pentru tratarea răniţilor. Dacă Ieşirea trenurilor din gară este o comemorare a unui episod din trecutul relativ îndepărtat, Colectiv îndeplineşte acelaşi rol faţă de trecutul recent, cu speranţa ca generaţiile viitoare să îşi înveţe lecţiile cuvenite.
De acum înainte, toate biletele la proiecţiile individuale şi toate tipurile de abonamente pot fi achiziţionate de pe site-ul Eventbook.
Puteţi afla toate detaliile privind ediţia a 13-a a festivalului - program complet, informaţii despre filme şi invitaţi - de pe site-ul acesteia: www.festival-oneworld.ro.
Organizator: Asociaţia One World Romania
Partener principal: Programul Statul de Drept Europa de Sud Est al Fundaţiei Konrad Adenauer
Cu sprijinul: Administraţia Fondului Cultural Naţional, Centrul Naţional al Cinematografiei, Primăria Capitalei prin ArCuB - Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, UNHCR - Agenţia ONU pentru Refugiaţi, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, Uniunea Cineaştilor din România
Parteneri: Ambasada Franţei în România, Institutul Francez din Bucureşti, Goethe-Institut Bucureşti, Centrul Ceh Bucureşti, Forumul Cultural Austriac, Ambasada Elveţiei în România, Institutul Maghiar Balassi, Delegaţia Valonia-Bruxelles la Bucureşti, Périphérie, Festivalul SUPER, Apollo 111, Mezanin, UNATC, Agenţia Împreună, Balkan Documentary Center, Festivalul Moldox, Festivalul Verzio, Kinedok
Bilete prin: Eventbook
Parteneri media: Magic FM, Rock FM, Radio Europa Liberă, Adevărul, Cinepub, Humanitas, Observator Cultural, Historia, Perspektiva, Film Menu, Igloo, Liternet, All About Romanian Cinema, The Institute, Films in Frame, Graphic Front, Verbs Describe Us
Partener logistic: DHL
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Festivalul a fost fondat în 2008 de: Centrul Ceh Bucureşti
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.