Etapa de violoncel se va derula până pe 3 septembrie 2020, dată până la care publicul are acces la înregistrări pe site, iar juriul va evalua performanţele concurenţilor. Rezultatele vor fi anunţate pe 4 septembrie 2020, la ora 20.00, pe festivalenescu.ro. Doar 12 concurenţi din cei 54 vor trece în a doua etapă. Cel mai tânăr concurent are 14 ani, iar cel mai în vârstă - 31.
Pentru a crea o legătură între muzicieni şi spectatori, platforma asigură trei butoane cu ajutorul cărora spectatorii pot să aplaude virtual, alegându-şi intensitatea şi forma reacţiei. De asemenea, spectatorii pot să scrie mesaje tinerilor muzicieni, pentru a-i încuraja. Reacţia publicului la aceste mini-recitaluri va fi transmisă concurenţilor şi juriilor şi va fi dată publicităţii. Iubitorii muzicii pot să şi distribuie clipurile preferate pe propriile lor conturi de socializare.
Concursul Internaţional George Enescu a început ediţia din 2020 cu un public record pentru transmisiunile online ale competiţiei de până acum: 3.027 de spectatori au fost pe site-ul festivalenescu.ro, în timpul concertului de deschidere de sâmbătă, 29.08.2020. La această audienţă se adaugă şi iubitorii muzicii care au urmărit transmisiunile în direct de pe canalele TVR, de la Radio România Muzical şi de pe alte platforme. Spre comparaţie, în Ateneu, ar fi putut avea acces în jur de 700 de spectatori, iar în 2018 au fost 1.656 spectatori online la Gala de deschidere.
Cu toate acestea, lipsa publicului din sală a fost o prezenţă în sine la acest concert unic pentru Concursul Enescu, după cum arată compozitorul Dan Dediu, al cărui triplu concert, Brahmsodia, a fost interpretat în primă audiţie mondială în cadrul concertului de deschidere:
"Mi s-a făcut pielea de găină la finalul fiecărei piese din program. Validarea imediată a actului interpretativ pe care o dă ropotul de aplauze e ceva ce nu poate fi înlocuit de nimic. Nu e vorba ca nu e public in sală. Publicul a fost peste tot şi a urmărit concertul in cele mai mici amănunte. Mă uitam la figurile transfigurate ale colegilor mei muzicieni din orchestră, atunci când nu cântau, ci ii urmăreau pe solişti. Erau acolo, trup şi suflet cu ei. Mobilizarea aceasta a orchestrei, a dirijorului şi a soliştilor a fost exemplară, şi m-a impresionat. Dar cel mai mult m-a impresionat această formă de eroism prin care au asumat, după atâta muncă şi efort, tăcerea sălii ca încununare a actului artistic. Momentul în care muzicienii se înclină în faţa sălii goale are ceva din smerenia călugărilor din pustiu, care ating cele mai adânci experienţe şi performanţe spirituale fără să bată toba, ci cresc şi sporesc duhovniceşte înlăuntrul propriului lor sine. Cineva spunea ca în epoca noastră eroismul a murit. Concertul de ieri a demonstrat că resursele noastre de eroism sunt intacte. A fost un act in care muzica a arătat ce este într-adevăr pentru viaţă: o luptă pentru demnitate, prietenie şi comuniune. Cât despre piesa mea, cred ca a fost cântată cu mare dăruire, muzicalitate şi tensiune estetică de către toţi participanţii. Sunt fericit şi le mulţumesc!", a declarat presei Dan Dediu.
Triplul Concert compus de Dan Dediu special pentru Concursul Enescu a fost interpretat de trei laureaţi din ediţiile precendente: Gyehee Kim (vioară, 2016), Valentin Răduţiu (violoncel, 2011) şi Victoria Vassilenko (pian, 2016) acompaniaţi de Orchestra Filarmonicii George Enescu, dirijată de Josep Caballé Domenech. O altă premieră din programul de deschidere a fost Concertul pentru clarinet şi orchestră de Alexandru Ştefan Murariu - lucrare distinsă cu premiul I al Concursului Enescu din 2018.
Concertul de deschidere urmează să fie urcat şi pe contul de Youtube al Festivalului Enescu, iar în următoarele 30 de zile poate fi văzut şi pe platforma Raiffeisen Art Proiect #StagiuneVirtuală (art.raiffeisen.ro/).
Accesul la tot conţinutul online al Concursului din această perioadă este gratuit. Programul complet este la acest link: festivalenescu.ro/program/. Catalogul Concursului poate fi consultat aici: festivalenescu.ro/concurs/catalogul-oficial.
Concursul funcţionează ca o platformă internaţională de lansare pentru viitorii muzicieni de marcă ai lumii şi de promovare a compoziţiilor lui George Enescu în rândul noii generaţii de artişti din toată lumea, fiind astfel o completare firească a Festivalului George Enescu, cel mai important eveniment cultural internaţional organizat de România.