mai 2021
Concursul International George Enescu, 2020 - 2021

Violonistul Dmitry Sitkovetsky(*) - Preşedintele juriului de vioară al Concursului Internaţional George Enescu 2020/2021 - împreună cu pianistul Iain Burnside au oferit sâmbătă 22 mai 2021, la sala Ateneului Român, un recital cameral cuprinzând câteva lucrări ale compozitorului Johannes Brahms, dedicate duo-ului vioară-pian: Scherzo din Sonata F-A-E, Sonata nr. 1 în sol major, op.78 - «Regensonate», Sonata nr. 2 în la major, op. 100 - «Meistersinger» şi Sonata nr. 3 în re minor, op. 108.

 

Un recital al unor mari muzicieni, o încântare pentru ascultătorii din sală, dar şi pentru cei care au vizionat on line acest eveniment dăruit iubitorilor artei sunetelor. Experienţa acestor artişti minunaţi şi-a spus cuvântul. Rareori poţi să te bucuri de o atât de autentică plăsmuire a muzicii lui Brahms pentru vioară şi pian.

Recitalul a debutat cu Scherzo  de Johannes Brahms, din Sonata F-A-E, o partea a III-a dintr-o sonată colectivă (Robert Schumann, Albert Ditrich), scrisă în anul 1853, drept cadou şi un omagiu adus din prietenie pentru violonistul de excepţie al vremii, Joseph Joachim [1]. Acesta a cântat-o, fără dificultate la prima vedere, împreună cu pianista Clara Schumann, recunoscând imediat autorii fiecărei părţi.

În interpretarea lui Dmitry Sitkovetsky şi a lui Iain Burnside, de la Ateneu, Scherzo-ul de Brahms a adus o atmosferă însufleţită, plină de optimism. Admiram sprinteneala optimilor repetate din tema iniţială expusă de vioară în saltando la talonul arcuşului, cu acele valuri de cresendo - decrescendo, cu salturi de octavă, cântate cu o eleganţă şi un ton deosebit de frumos. Apoi, strigătul în fortissimo, surprindea prin schimbarea timbrului intonat de vioară pe coarda mi. Din nou te lăsai purtat de o legănare îndelungă, cu formulă ritmică de troheu, avansând treptat. Accente modelate cu precădere din vibrato, dar şi cu o tehnică de arcuş subtilă, confereau acel dinamism entuziasmant. Trio-ul a schimbat stare şi tempo-ul (Più moderato) dând o măreţie pe care muzica lui Brahms o sugerează într-un mod unic. Cât  de frumos a sunat revenirea temei din Scherzo bine marcată. Finalul consolida impresia de grandios, după trilul prelung al viorii, totul se aşeza prin acorduri ample în tonalitate do major, concluzionând şi oprind toată goana.

A urmat Sonata nr. 1 în sol major, op.78, cu cele trei mişcări contrastante: I. Vivace ma non troppo; II. Adagio; III. Allegro molto moderato. Urmăream cum interpretarea primei mişcări a sonatei a fost proiectată a fi cântată mai aşezat, pentru a sublinia inspiraţia melodică ce se îngemăna cu un lied. Frumuseţea sunetului lui Sitkovetski, frazarea şi agogica din Marşul funebru ce caracteriza muzica părţii mediane, impresiona şi datorită unui vibrato executat preponderent din braţ. Muzica emana generozitate,  căldură sufletească şi multă bucurie.


O colaborare fantastică între violonist şi pianist. Maniera de emisie era mereu adecvată în funcţie de textul muzical, însă îngemănarea venea din ambele direcţii. Se crea un halou, în care fluxul sonor era ca un râu de argint fluid ce înainta neobosit.

Îmi aminteam de vorbele spuse de George Enescu în Amintirile lui (Bernard Gavoty): -Când cânt Brahms, mă simt Brahms!

Ritmul motivului ploii (Regensonate) adaptat Marşului funebru din partea mediană suna splendid.

 

După pază, am ascultat Sonata nr. 2 în la major, op. 100 - «Meistersinger» cântată cu adevărat duios, dincolo de un lirism comun. O sonată în trei părţi, mai scurtă, însă foarte profundă. Cei doi muzicieni reuşeau magnific să păstreze o dispoziţie strălucitoare şi fericită pe tot parcursul ei (I. Allegro amabile; II. Andante tranquillo, Vivace,Andante, Vivace di più; III. Allegretto grazioso (quasi andante).

Dmitri Sitkovetsky este un maestru al creării timpului artistic. Experienţa sa de muzician complex, în special de dirijor, se transmite cântatului său atât de expresiv, mereu interesant, cu schimbări de culoare, transmiţând energii benefice prin sunetul său încărcat de armonice. Dacă priveşti chipul său, în timp ce desfăşoară o idee muzicală pe instrument, vezi nori, soare, umbre, răsărituri şi apusuri fulgere şi multă dragoste. Trece de la o stare la alta opusă cu convingerea că frumosul este peste tot în lume. Doar să îl cauţi şi să-l oferi altora prin muzică.

A urmat şi Sonata nr. 3 în re minor, op. 108. O lucrare în patru părţi în care am admirat trăsăturile stilului romantic revărsate prin intermediul a doar două instrumente: vioară şi pian, însă prin spiritul lui Brahms.

Mijloacele expresive erau folosite măiestrit. Intensităţi unde sunetul înfloreşte şi se ofileşte rapid, subito piano, sforzando, accentuări furibunde, însă cântate în limitele sunetului calitativ, te copleşeau prin arta dozării. Remarcam pedala pe dominantă, susţinută îndelung de către pianist în Dezvoltarea primei părţi. Foarte frumos a sunat cavatină din partea a doua, cu acea melodie exprimată cantabil de vioară, în registrul mediu şi care se desfăşura calm, introspectiv. Apoi în partea a treia , pianul prelua iniţiativa. Momentul de pizzicato al viorii a fost excepţional. Timbrul scos de violonist semăna perfect cu staccato-ul pianistului şi mai era şi ornat cu vibrato. Finalul sonatei era dominat de virtuozitate. Discursul devenea frenetic şi pasionat.

La superlativ prestaţia pianistului Iain Burnside, un muzician care respira şi cânta sincron cu violonistul serii, realizând momente de un mare rafinament, în dificilele partituri brahmsiene de duo.

Aplauze îndelungate au răsplătit pe protagoniştii serii de la Ateneul Român

Cei doi muzicieni au cântat la cererea publicului Două piese inspirate de cântece din Bucovina şi un aranjament după 6 piese pentru pian din «Cinderella», op. 102 de Prokofiev.

Un eveniment memorabil, care încununează seria recitalurilor oferite de unii membri ai juriului Concursului George Enescu, 2020/2021 


NOTE

[1] Denumirea Sonatei F-A-E reprezintă atât sunetele fa - la - mi, cât şi iniţialele cuvintelor Frei aber einsam (liberi, dar împreună).

*festivalenescu.ro/2020/juriu-vioara-2020/dmitry-sitkovetsky/


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus