septembrie 2020
Articole diverse
După avanpremiera de la Cluj-Napoca, din cadrul TIFF, de la începutul lunii august 2020, filmele din primul program al Arhivei Active vor fi proiectate şi la Bucureşti.

Vineri, 18 septembrie 2020, de la ora 20.30, la Mercato Kultur (str. Căpitan Gheorghe Demetriade 6 - 10), UNATC "Ion Luca Caragiale" din Bucureşti prezintă proiectul Arhiva Activă, realizat cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la înfiinţare.

Proiectul îşi propune o cercetare aprofundată asupra traseului şcolii de teatru şi de film din Bucureşti.

În următorii ani, Arhiva Activă va revizita şi va demara un amplu proces de digitalizare şi de restaurare a întregii arhive de filme studenţeşti pe suport de 16 şi 35mm, cuprinzând aproximativ 2000 de titluri. Proiectul îşi propune, de altfel, să identifice şi să accesibilizeze mai multe tipuri de materiale de arhivă aflate în patrimoniul UNATC: fotografii, schiţe de scenografie, lucrări de licenţă sau disertaţii, materiale care documentează spectacolele studenţeşti realizate de-a lungul celor şapte decenii de existenţă, precum şi documente administrative ce reflectă evoluţia pedagogică în domeniile artelor spectacolului şi ale cinematografiei etc.

În felul acesta, UNATC va participa la reconstrucţia unui mod riguros şi complex de a gândi istoria filmului şi a teatrului din România, analizând temele, direcţiile şi experimentele realizate de-a lungul timpului în cadrul şcolii româneşti de specialitate.

------

Intrarea la proiecţia din data de 18 septembrie 2020 va fi liberă, pe baza unui email trimis la adresa [email protected], începând de joi, 10 septembrie 2020, ora 16. Vă rugăm să menţionaţi în cuprinsul mesajului numărul de locuri rezervate, precum şi numele şi prenumele persoanelor pentru care rezervaţi locuri. Deoarece numărul de locuri este limitat, vă rugăm să aşteptaţi confirmarea din partea organizatorilor pentru a fi siguri că aveţi locurile rezervate. Vă mulţumim pentru înţelegere.

Evenimentul se va desfăşura în aer liber şi se va derula în conformitate cu normele sanitare impuse de autorităţi, care vor fi obligatorii atât pentru spectatori, cât şi pentru echipă, în vederea protejării sănătăţii tuturor.

------

Regulament de acces la proiecţie:

· Accesul este permis cu 60 de minute înainte de începerea proiecţiei. Vă rugăm să veniţi cu cel puţin 30 de minute înainte pentru a evita cozile şi aglomerarea.
· Fiecare spectator va trece prin filtrul de verificare a temperaturii situat la intrarea în spaţiul de proiecţie.
· Fiecare spectator va trebui să poarte mască atât la acces, cât şi pe toată durata evenimentului.
· Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura sau refuză purtarea măştii nu vor avea acces în spaţiul de proiecţie.
· Nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree, stare generală modificată) şi nici a celor care înregistrează temperatura corporală măsurată mai mare de 37,3<sup>o</sup>C. În cazul în care temperatura înregistrată depăşeşte 37,3<sup>o</sup>C, va fi măsurată din nou o singură dată, după 2-5 minute.

---

Programul de film pe care UNATC îl prezintă, pentru prima oară în Bucureşti, la o lună distanţă de avanpremiera de la TIFF, cuprinde nouă scurtmetraje din perioada 1966-1971, realizate de primele generaţii de studenţi regizori şi operatori după o pauză de aproape un deceniu. Veţi recunoaşte actori deveniţi faimoşi (Mitică Popescu, Gelu Colceag, Margareta von Krauss, Cornel Coman, Ştefan Velniciuc, Mircea Diaconu, sau, într-o postură inedită, pe Romulus Vulpescu) şi veţi putea admira câteva dintre primele filme ale unor cineaşti ce aveau să confirme ulterior (Radu Gabrea, Ada Pistiner, Felicia Cernăianu, Iosif Demian, Timotei Ursu, Vivi Drăgan Vasile).

Însă, pentru UNATC, cel mai incitant aspect al acestui prim program de filme, digitalizate şi subtitrate în limba engleză special pentru proiecţia de la TIFF, e diversitatea de formule şi de tematici abordate de tinerii studenţi de la acel moment şi descoperirea unor talente imense care, din motive ce merită cercetate în viitor, s-au îndreptat ulterior spre alte direcţii profesionale.

De multe ori, văzând aceste filme fantastice, te întrebi cum ar fi arătat cinematografia din România dacă toţi protagoniştii programului ar fi reuşit să continue să profeseze, cu dezinvoltura exprimată în primele lor încercări.

Programul oferă surpriza unor abordări foarte proaspete, de multe ori de-a dreptul avangardiste, în acord cu stilistici şi cu mişcări cinematografice internaţionale la zi, de multe ori dificil de regăsit în producţiile de lungmetraj ale vremii. Cântec, în regia Feliciei Cernăianu, inspiră comparaţii nu doar cu filmele expresionismului german, ci şi cu psiho-dramele americancei Maya Deren, Patru întrebări, în regia lui Şt. Traian Roman, este inspirat direct din celebrul experiment cinéma vérité, Cronica unei veri, de Jean Rouch şi de Edgar Morin, iar Ritmuri, realizat de Andrei Vidraşcu, e un film abstract, amintind de cele ale mai faimoşilor Norman McLaren sau Oskar Fischinger.

Senzualitatea este un subiect important al filmelor tinerilor cineaşti, atât Vânătoarea (regizat de Timotei Ursu), cât şi Negostina (regizat de Nicolae Opriţescu) conţinând scene de o senzualitate rarisimă pentru perioada despre care vorbim. Iar reflectarea directă a unor aspecte sociale şi politice este, de asemenea, adesea regăsită în aceste filme: Cadenţe (regizat de Radu Gabrea), Piscicultura (regizat de Tudor Eliad), Febra (regizat de Dorin Moldovan) şi Dictatorul şi supusul său (regizat de Ada Pistiner) fac trimiteri critice, uneori şocant de incisive, la adresa realităţilor contemporane.

---

Din program fac parte filmele (1966-1971):

1. Cadenţe (Cadences)
scenariul şi regia: Radu Gabrea / imaginea: Lăscoiu Ortansa / montajul: Dan Naum / muzica: Cornel Cezar / cu: Mihai Balaban, Alex Bobescu, Deodat Teodoru
O reprezentare coşmarescă a confuziei unui distins profesor care se confruntă cu lipsa de atenţie şi de supunere a noii generaţii de tineri rebeli.

2. Cântec (Song)
scenariul şi regia: Felicia Cernăianu / imaginea: Gheorghe Marian / muzica: A. Proşteanu / cu: Cornelia Gheorghiu
Tânăra protagonistă a filmului străbate în lung şi în lat străzile din Bucureşti, de multe ori în paşi de dans, urmărită doar de umbra ei şi de amintiri traumatice din timpul Războiului.

3. Dictatorul şi supusul său (The Dictator and His Servant)
scenariul şi regia: Ada Pistiner / după o schiţă de Romulus Vulpescu / imaginea: Florin Cornea, Mihai Narti / muzica: Sergiu Mihail / cu: Wolfgang Ernst Gyurgyevich, Romulus Vulpescu
Dintr-o societate totalitară, în care muzica este interzisă, evadarea devine imposibilă, iar moartea violentă a artiştilor, impusă de conducătorul suprem, e dusă la îndeplinire fără ezitări de servitorii săi obedienţi.

4. Febra (The Fever)
regia: Dorin Moldovan / scenariul şi imaginea: Vivi Drăgan Vasile / cu: Cornel Coman, Ştefan Velniciuc
Doi fraţi se reîntâlnesc într-o dimineaţă, în apartamentului celui plecat demult din orăşelul natal şi devenit bucureştean cosmopolit. Perspectiva trecutului lăsat în urmă se confruntă cu cea a omului nou, integrat în viaţa marelui oraş.

5. Patru întrebări (Four Questions)
regia: Ştefan Traian Roman / imaginea: Ion Cornea / cu: Ion Besoiu, Mihai Florea
O încercare insolită de cinéma vérité, în care oamenii sunt întrebaţi dacă sunt fericiţi, în timp ce luminile oraşului inundă nopţile de vară, în acordurile unui şlagăr tandru.

6. Ritmuri (Rhythms)
regia şi imaginea: Andrei Vidraşcu
Unul din foarte rarele filme abstracte româneşti, Ritmuri prezintă obiecte concrete care se descompun în tot felul de culori, de forme şi de substanţe cu poftă de dans.

7. Negostina
regia: Nicolae Opriţescu / imaginea: Iosif Demian / montajul: Dan Naum / cu: Margareta Krauss, Gelu Colceag, Dan Turbatu
Frumoasa Negostina pune pe foc inimile a doi tineri, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

8. Piscicultura (Pisciculture)
scenariul şi regia: Tudor Eliad / imaginea: Ilie Agopian / cu: Toma Caragiu, Mitică Popescu
O comedie care porneşte de la un gag simplu, dar cu valenţe sociale ("s-a băgat peşte la Leonida!") , explorând cu fantezie potenţialul auto-ironic şi suprarealist al unei stări de fapt.

9. Vânătoarea (The Hunt)
regia şi scenariul: Timotei Ursu / imaginea: Dragomir Vâlcov / montajul: Monica Ionescu / sunetul: Silviu Camil / cu: Sandu Popa, Mad Rădulescu, Mihai Marta, Florica Gusoiu
Un bărbat urmărit, din greşeală, de o bandă misterioasă, revizitează, în fugă, momente şi persoane importante ale vieţii sale de până la acel moment.

Toate filmele vor fi subtitrate în limba engleză.

-----

Echipa proiectului: Andrei Rus - curatorul programului de filme / Alex Sterian - coordonatorul proiectului de digitalizare / Abis Studio - scanări negative / Nelu Bain - transpunere / masterizare sunet / Mircea Crivoi - colorizare / Vivi Drăgan Vasile - consultant colorizare / Silvia Constantin - tratare / verificare negative / Adriana Soare - verificare şi pregătire copii standard pentru vizionare / Valentin Berneagă - proiecţionist / Dan Bobe - filmare digitală a proiecţiilor / Ana Szel - documentare / Anca Tăbleţ - traduceri în limba engleză / Oana Băilă - elaborare screenere şi subtitrare / Maria Draghici - grafica afişelor şi a materialelor vizuale / Doru Niţescu şi Andrei Rus - interviuri cu realizatorii / Vlad Ioachimescu şi Doru Niţescu - editare video-uri realizatori

Proiectul a fost finanţat în cadrul a două programe FDI pentru internaţionalizarea UNATC, coordonate de prorectorul Alex Sterian şi de prorectorul Anca Ioniţă.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus