Un număr record de scurtmetraje au fost înscrise în 2020 în Competiţia Românească, 21 dintre acestea fiind incluse în selecţia autohtonă şi concurând pentru premiul secţiunii.
Prezenţe constante în secţiunile dedicate sau animatori aflaţi la debut, creatorii lor s-au întrecut în abordări curajoase şi imagini captivante, poveşti inspirate din întâmplări reale sau fantezii abstracte ilustrate spectaculos.
În perioada 9-15 noiembrie 2020, iubitorii de film din întreaga ţară sunt invitaţi să le urmărească la cea de-a 15-a ediţie Animest, o ediţie specială, dedicată sărbătoririi a 100 de ani de animaţie românească, ce va include în program şi o selecţie #BestOf cu filmele câştigătoare în competiţiile ultimilor ani.
Filmele care concurează la premiul secţiunii, dar şi alte 2 scurtmetraje de excepţie, prezentate în afara competiţiei, vor fi difuzate online, pe platforma de streaming a festivalului.
În primăvara lui 2020 întreaga planetă s-a oprit, iar vieţile tuturor s-au mutat în interior, în siguranţa propriilor case. Perioada de izolare a inspirat-o pe Maria Brudaşcă, regizoarea Windows 2020 - o serie de micro-poveşti animate care explorează relaţiile pe care le descoperim prin intermediul ferestrelor. Despre "acasă" vorbeşte şi Invizibilii (r. 4inaroom), proiectat în premieră la Sarajevo, în care protagonista se simte prinsă între întâmplări şi gânduri puse în mişcare fără voie, pe măsură ce spaţiul îşi dezvăluie misterele şi enigmele nerezolvate. Monolith (r. Alexandru-Andrei Popa) explorează dimensiuni şi mai profunde ale psihicului, scoţând la lumină noi întrebări despre confortul şi dorinţa umană.
Limita dintre realitate şi visare stă la baza multora dintre abordările creative ale artiştilor români prezenţi la această ediţie. În Capăt de linie, regizorul Mihnea Vlad construieşte un traseu între viaţa cotidiană şi dimensiunea absurdă a visării, iar în Firul roşu (r. Alexandra Fuscaş) protagonistul primeşte un indiciu care-l va conduce către o descoperire uimitoare. Regizorul Bajkó Zsolt ilustrează un Vis urât, iar în Căutare (r. Erdős Tamás), oricine poate visa. Chiar şi o ciupercă ce posedă puteri magice şi îşi doreşte cu ardoare să poată vorbi, pentru a putea trăi o viaţă reală.
În Moartea şi Cavalerul (r. Radu Gaciu), distins cu o Menţiune specială la TIFF, protagonistul, închis în turnul său, este trezit de o şoaptă sinistră. Stările de nelinişte şi angoasă au inspirat-o şi pe Adela Holdon să creeze Yellow Mood, un film în care emoţiile negative iau forma unui monstru.
La rândul său, protagonistul filmului Oaspeţii (r. Răzvan Aprozeanu), experimentează o metamorfoză bizară după ce primeşte în dar un ceas capabil să transforme lumea reală într-un univers paralel, mult mai întunecat. În scurtmetrajul Să-nceapă petrecereaaa! (r. Amalia-Ioana Cîmpeanu), o tânără artistă este ajutată de pisicile ei să-şi regăsească identitatea şi creativitatea.
O întâmplare neobişnuită alertează populaţia unui trib nedescoperit din Africa în Undiscovered Tribe Chant (r. Adrian Cârciova), iar în Cartierul (r. Călin Gherghevici), situaţii neprevăzute îi împiedică pe doi prieteni dintr-un cămin studenţesc din Bucureşti să asculte la radio meciul echipei de fotbal favorite. Josh, un copil de 6 ani, descoperă în Thank You For Your Teeth! (r. Horia Cucută, George ve Gänæaard) că pentru fiecare dinte pierdut primeşte cinci dolari. Face un calcul rapid şi înţelege are o întreagă bicicletă în gură. Proiectul acestui film a participat anul trecut la Pitch, please!, unde a primit consultanţă de specialitate.
Vaginas (r. Andreia Dobrotă) este un tribut adus frumuseţii anatomiei umane, iar Sasha şi Petre (r. Luca Istodor) ilustrează povestea de iubire a doi bărbaţi, în perioada în care România pedepsea homosexualitatea prin lege. Redsun (r. Călin Ene) vorbeşte despre un moment critic dintr-o istorie ipotetică a omenirii, ridicând atât problema originii noastre, cât şi a grijii pe care o purtăm asupra planetei. Despre pericolul în care se află mediul înconjurător vorbeşte şi Yellow (r. Adrian Băluţă), o incursiune în vastele teritorii oceanice, care ne aminteşte că pentru Pământ, orice moment poate însemna "prea târziu". Timpul este şi laitmotivul filmului I'll Call You Later (r. Maria Scutaru), care vorbeşte despre cât de diferit percepe fiecare dintre noi ideea de "mai târziu", un film care se bucură deja de un circuit festivalier promiţător.
Regizoarea Elena Ciolacu transpune în imagini O poveste despre Vlad Ţepeş Drăculea, înlocuind legendele populare cu fapte istorice, relatate de Ştefan cel Mare fiului său. Despre o personalitate marcantă vorbeşte şi Joannes Kájoni (r. Szász Zsolt, Hátszegi Zsolt, Csont Zsombor), povestea unui călugăr care a trăit acum 390 de ani.
În afara competiţiei vor fi prezentate în 2020 două filme. Miroir, cel mai nou scurtmetraj al Laurei Pop, câştigătoarea Premiului Competiţiei româneşti în 2018, ultimul său film fiind realizat în timpul stagiului la celebrul studio de animaţie belgian Camera-etc.; Candy Can, semnat de Anton Octavian şi produs de studioul Safe Frame, a fost selectat în competiţia internaţională a ITFS, Festivalul Internaţional de Animaţie de la Stuttgart, în mai 2020.
Biletele şi abonamentele la cea de-a 15-a ediţie Animest vor fi disponibile în curând pe www.animest.ro.
***
Cea de-a 15-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Animest este organizată de Asociaţia Animest, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei.
Parteneri instituţionali: Ambasada Regatului Ţărilor de Jos în România, Institutul Francez, Forumul Cultural Austriac, Ambasada Israelului în România
Parteneri: Groupama, Regina Maria, Aqua Carpatica.
Parteneri media: Radio România Cultural, Agerpres, Films in Frame, IQads, The Institute, Cinefilia, AaRC.ro. Munteanu
Descarcă programul animest 2020 aici..