octombrie 2020

În ultima săptămână a lunii octombrie 2020, Institutul Cervantes din Bucureşti le oferă cinefililor o nouă serie tematică de filme cu acces gratuit. Începând de luni, 26 octombrie 2020, ora 19:00, până sâmbătă, 31 octombrie 2020, ora 19:00, iubitorii de film din România vor avea ocazia să vadă o serie de proiecţii dintr-o categorie mai puţin cunoscută la noi - cine-dans. Programul complet va fi disponibil utilizatorilor reţelei centrelor Institutului Cervantes pe pagina vimeo.com/showcase/fiver.

Filmele selecţionate fac parte din Programul Fiver - Platforma internaţională de sprijin, expunere şi producţie de dans audiovizual, care organizează, din 2012, un festival anual care stimulează profesionalizarea genului cine-dans. Creaţiile alese poartă semnătura unor regizori prestigioşi din trei generaţii, care au evidenţiat modul în care cine-dansul a devenit un limbaj specific al mişcării, creatorii dând viaţă dansului prin ecran.

Programul ediţiei din 2020 include şi Fiver-Cervantes care, printr-o selecţie de filme ale unor artişti spanioli şi latino-americani al căror curator este Samuel Retortillo, îşi propune să ofere o viziune actuală asupra dansului audiovizual cu ajutorul creaţiilor produse de Fiver sau care au fost finaliste în competiţia sa internaţională.

În cadrul programului Fiver-Cervantes 2020, vor putea fi urmărite cinci creaţii: câştigătoarea premiului special Fiver 2019 (Amo a las criadas por irreales / Menajerele de Sofia Castro - Argentina), finalista (Babelian Circles / Cercurile babilonice de Ferrand Romeu) şi creaţiile în colaborare cu Fiverlabs 2019 (Cuerpo a cuerpo 2.0 / Corp la corp 2.0, coordonată de Esteban Crucci şi Jordi Cortes, Wine or Grape? / Vin sau struguri?, coordonată de Álex Pachón şi Bailaora / Dansatoarea de flamenco de Rubin Stein).

Programul este completat de Cuerpos confinados / Corpuri izolate, o serie de videoclipuri realizate în timpul carantinei, cu scopul de a analiza şi a valorifica propunerile creative dezvoltate în această perioadă de autori de talia lui Elías Aguirre, Richar Mascherin, Asun Noales, Alex Pachón, Jesús Rubio, Antonio Ruz, Guido Sarli şi Pablo Venero. Este vorba despre opt producţii: opt regizori şi regizoare au fost aleşi pentru creaţiile lor, care se dezvăluie drept probe magnifice de speranţă, de adaptare, de imaginaţie şi creativitate, şi sunt relevante prin caracterul lor colaborativ, poetic şi prin mărturia pe care o oferă.

În 2020, proiecţiile de filme au ocupat un rol important în programul Institutului Cervantes din Bucureşti: două serii ale proiectului Clásicos contigo / Clasicii alături de tine, seria Contemporáneos, reunind filme spaniole contemporane, cărora li s-au adăugat două programe dedicate scurtmetrajelor (unul reunind filme scurte sud-americane, iar celălalt realizat în colaborare cu prestigiosul Festival Internaţional de Film de la Huesca). Acestor proiecţii online cu acces gratuit li se adaugă programul de filme peruane în aer liber, proiectate în iulie 2020 în EL PATIO, terasa Institutului Cervantes din Bucureşti.

Finalişti ibero-americani 2019/2020 (27-31 octombrie 2020)

Amo a las criadas por irreales / Menajerele
5 min. Sofía Castro (2018)
Regie: Sofía Castro
Coregrafie: Julieta Ferraro y Marlon Nazate
Prezentare: Inspirat din Las criadas / Menajerele de Augusto Monterroso, acest scurtmetraj comic, care pendulează între ficţiune şi cine-dans, o are în centru pe o dansatoare care întruchipează vocile a doi amanţi tipici de dramă radio, care conspiră să o asasineze.
Într-un plan-secvenţă circular, filmat într-un spaţiu teatral, se creează un univers propriu în care obiectivul se dezvăluie a fi subiectiv, iar corpul se străduieşte să reprezinte intangibilul. Se naşte întrebarea: Care este limita între ceea ce ţine de minte şi ceea ce se manifestă în exterior?

Babelian Circles / Cercurile babilonice
6 min. Ferran Romeu Sunyer (2018)
Regie: Ferran Romeu Sunyer
Dansatoare: Emma Villavecchia
Director de imagine: Victor Catalá
Muzică: Mauricio Villavecchia
Prezentare: Babelian Circles / Cercurile babilonice este o lucrare imersivă şi hipnotică în care muzica şi dansul trasează un parcurs sinuos printr-un peisaj solemn în deşert, venind cu o explicaţie pe cât de surprinzătoare, pe atât de criptică: "Am străbătut un drum în singurătate. Am asistat la tăcerea peisajului. Am măsurat cu gesturi spaţiul şi am trasat cercuri în timp. Mi-am afundat picioarele în pământ şi mi-am înălţat mâinile spre cer. M-am transformat într-o furnică minusculă şi am dispărut în ochii lumii".

Bailaora / Dansatoarea de flamenco
15 min. Rubi Stein (2019)
Regie: Rubi Stein
Interpretă principală: Ana Blanco de Córdova
Muzică: Juan Carlos Casimiro
Producţie: Nirvein Films
Prezentare: Nominalizată la Premiul Goya pentru cel mai bun scurmetraj de ficţiune, cu zece nominalizări la Premiile Fugaz 2019 şi selecţionată în secţiunea oficială a Festivalului Internaţional de Film Lebu, Chile, această producţie de 15 minute se defineşte prin trei cuvinte: un război; o fetiţă; un vis.

Cuerpo a Cuerpo 2.0 / Corp la corp 2.0
8 min. Jordi Cortés şi Estaban Crucci (2018)
Cinematografie: Esteban Crucci
Coregrafie: Jordi Cortés
Prezentare: Acest scurtmetraj, realizat în colaborare cu Bienala Artelor Corpului, Imaginii şi Mişcării din Madrid şi cu Festivalul Ídem / La Casa Encendida, este axat pe creaţia coregrafică şi pe realizarea dansului audiovizual, cu participanţi cu şi fără dizabilităţi (diversitate funcţională).
În domeniul coregrafic, sub coordonarea lui Jordi Cortés, s-a lucrat pe atenţie şi colaborare, improvizaţie şi intuiţie, pentru a evidenţia importanţa diversităţii în grupuri şi dinamicile create în interiorul lor când aceasta este încurajată; în mediul audiovizualului, Esteban Crucci s-a axat pe corp şi pe materialul coregrafiat, îmbinat cu elemente ale limbajului audiovizual aplicate pe disciplina dansului.
Nu este filmarea liniară a unei coregrafii: camera investighează mişcarea, într-o manieră diversă şi integrând diferite corpuri astfel încât legătura cameră-corp generează un nou concept spaţiu-timp.

Wine or grape? / Vin sau struguri?
10 min. Creaţie colectivă (artişti iberoamericani) - FIVER (2019)
Regie: Creaţie colectivă - FIVER
Montaj: Álex Pachón
Dansatori: Arnau Pérez, Miriam Aguilera, Esteban Crucci, Luciana Croatto, Unai Álvarez, June González, Keyvin Martinez, Dairi Martinez Broun, Niall Tyzark-Carlin, Lucía Marote, Teresa Magallón şi Martín Ugalde.
Producţie: Madrugada
Prezentare: Laboratorul de creaţie Wine or grape? / Vin sau struguri? propune acest scurtmetraj colectiv centrat pe dans, rezultat al unui atelier intensiv, desfăşurat pe durata a trei zile, filmat în diferite locuri din Logroño şi din împrejurimi în timpul celei de-a şaptea ediţii a FIVER, în cadrul festivalului din 2018.
Performance-ul este realizat de 12 artişti aleşi în urma unui anunţ naţional de ajutoare pentru formare.

Cuerpos confinados / Corpuri izolate

Antonio Ruz - Soliloquio / Solilocviu
Idee şi improvizaţie: Antonio Ruz
Lumini: Julián Lazzaro
Muzică: Orfeu şi Euridice: Improvizaţie pentru Pian Solo, Christoph Willibald Gluck (interpretată de James Rhodes)
Prezentare: Filmat în după-amiaza zilei de 24 aprilie 2020 la ferma La Piedra, în Córdoba, în timpul carantinei impuse de pandemia Covid-19, autorul descrie opera sa astfel: "În timpul celor aproape trei luni de izolare la moşia familiei mele din Córdoba, înconjurată de măslini, singurul videoclip pe care l-am făcut cu mine dansând este acesta şi are o mare doză de improvizaţie. Corpul meu s-a eliberat câteva minute într-un dialog cu lumina, cu penumbra şi cu muzica, dinspre interior spre exterior".

Jesús Rubio - Ay, amor, ¿qué haré yo con toda esta movilidad? / Ah, iubire, ce voi face eu cu toată această mişcare?
Concept, coregrafie şi regie: Jesús Rubio Gamo
Artist video: Élida Dorta
Muzică: Antonio Soler
Dansatori: Jamal Abrams, Eva Alonso, Diana Amalfitano, Gwen Baraniecki-Zwil, Jorge Brea, Ryan Carlough, Élida Dorta, Natalia Fernandes, Abby Leithart, Clara Pampyn, Jesús Rubio Gamo, José Ruiz şi Kathryn Sydell Pilkington
Voci: Gwen Baraniecki-Zwil, Naldi Fernandes, Natalia Fernandes, Emmanuelle Guérinet, Arantza Iglesias, Sonia Koprivica, Kathryn Sydell Pilkington, Andrzej Szkandera, Malgosia Szkandera, Minke Wang şi Natalia Zimny
Prezentare: Creată în timpul lunilor de carantină prin intermediul întâlnirii virtuale cu un grup de dansatori din Washington şi Madrid, această lucrare audiovizuală este un compendiu de mici dansuri realizate utilizând uneltele internetului. Cu acestea s-a umplut o parte din timpul pe care artiştii l-au avut la dispoziţie în acele luni neobişnuite, în care limitările exterioare au făcut să se multiplice spaţiile interioare.
Titlul lucrării, Ay, amor, ¿qué haré yo con toda esta movilidad? / Ah, iubire, ce voi face eu cu toată această mişcare?, ridică întrebarea care ne-a lovit în plin în acele zile şi propune un destinatar posibil pentru reflecţiile creatorilor, căci acele scurte arhive cu dansuri pe care le-am schimbat între noi atunci au fost ca nişte scrisori de dragoste.

Elías Aguirre - El confín del mundo. La hábil tarea de burlar el secuestro del movimiento / Pământul paralizat. Demersul inteligent de a păcăli sechestrul pus pe mişcare
Regie şi interpretare: Elías Aguirre
Muzică: Ignacio Valbuena
Prezentare: Filmul are în centru o rebeliune grotescă a personajelor specacolelor lui Elías Aguirre în timpul pandemiei COVID-19: 87 grillos, White Room, Entomo, Escuálido Marsupial, Longfade, Lucha o vuelo, Flightless, Shy Blue, Pez Esfinge, Puk şi Nuk, Rarewalk, Insecto Primitivo...
După cum descrie Aguirre: "Ne-au sechestrat mişcarea, dar nu şi neliniştea şi nici forţa imaginaţiei. Suntem un complex insectar dansant, care nu se opreşte nici măcar când este închis în bârlogul său.
În momente unice precum acesta, este imperios necesar să dezvolţi abilităţi proprii de supererou sau poate să ne inspirăm din fascinantul şi mult mai apropiatul micro-univers entomologic: furnici care se bat cu acid formic, purici care fac salturi uriaşe, licurici luminescenţi, gândaci-frunză cu o incredibilă abilitate de camuflare... Ne folosim de puternicul nostru anticoagulant creativ şi de limbajele care se regăsesc în spaţiul închis; acele limbaje care ne permit să călătorim, să ne vindecăm şi să ne metamorfozăm.
Poate că asistăm la finalul dansului aşa cum îl ştiam până acum. Poate că ne dăm seama de adevărata putere a acestei arte neglijate. Poate că există o nouă lume scenică ce aşteaptă să o descoperim. Eliberarea noastă ar putea fi însoţită de o apropiere vertiginoasă de naturaleţea invizibilului care recucereşte teritoriile din care a fost smuls. În acest caz, am avea ocazia de a retrăi experienţele vechilor exploratori, de a pătrunde în peisaje necunoscute care să ne inspire şi care ar putea constitui noile scene."

Asun Noales - Honesty terraza / Terasa Honesty
Regie şi interpretare: Asun Noales
Prezentare: După multe zile petrecute în spital, cu un sentiment de nesiguranţă şi într-un carusel al emoţiilor, în sfârşit mama lui Asun Nogales se întoarce acasă: "Necesitatea de a exprima şi de a aduce un strop de frumuseţe şi de poezie în această viaţă m-a dus la realizarea acestui videoclip transparent, beneficiind de ajutorul prietenului meu Antonio Ballester, un violoncelist preţuit, care a interpretat lucrarea lui Bach, şi de cel al partenerului meu Germán Antón, care a înregistrat şi editat videoclipul. O după-amiază petrecută acasă poate să inspire la crearea de noi peisaje".

Guido Sarli - Source / Sursa
Regie, coregrafie şi interpretare: Guido Sarli
Director de imagine: Tommaso Cassinis
Coloană sonoră: Pablo Esbert Lilienfeld
Producători: Tommaso Cassinis şi Guido Sarliç
Prezentare: Inclus în selecţia oficială a Choreoscope, International Dance Film Festival Barcelona 2020, Source reprezintă o călătorie interioară în căutarea izvorului unei identităţi care nu este afectată de caracterul schimbător al existenţei.

Richard Mascherin - Caer, caer, caer / În cădere
Regie: Richard Mascherin
Prezentare: Mascherin însuşi îşi descrie opera, creată în jurul casei şi satului său, căutând o modalitate de a vorbi despre căderile sale emoţionale şi fizice în timpul carantinei şi despre cum a încercat apoi să recompună bucăţile rămase: "Ce anume cauzează haosul într-un peisaj-societate ordonat/ă? Cum este corpul meu când devine haotic într-un mediu organizat şi meticulos? Pierderea controlului va deveni dominantă prin corp, pentru traversându-l. Cum pot, prin mişcare, să transform căderea într-un corp fără cale de întoarcere? Inevitabilul căderii - generat de forţa gravitaţiei - şi un umor specifice vulnerabilităţii corpului şi, implicit, condiţiei umane. Străbătute de tragedie şi de eşec. În cădere - o acţiune cotidiană repetată în contexte diferite".

Pablo Venero - Subterránea / În subteran
Regie: Pablo Venero Aguirre
Prezentare: Subterránea se naşte din pura necesitate de a face ceva. Posibilitatea de a intra într-o parcare publică favorizează deschiderea unui nou spaţiu scenic, unde poţi să faci repetiţii, să te pregăteşti şi să aştepţi să se ridice poarta ca şi cum ar fi o uriaşă cortină.
Subterránea / În subteran este o călătorie în interior, o ieşire de urgenţă şi o oportunitate de a redescoperi un spaţiu-timp parcat, care se transformă în vizuină, în refugiu şi într-un loc unde poţi să numeri zilele.

Álex Pachón - One second everyday / Câte o secundă pe zi - Dantzerti quarantine screendance project
Coordonator: Alex Pachón
Interpreţi: Sara Calderón, Maddi Argote, Zoemar Martínez şi Marta Ortega
Prezentare: Video-dans coordonat de Álex Pachon (echipa de regie Fiver), profesor invitat la Şcoala Superioară de Artă Dramatică şi Dans din Ţara Bascilor, să predea materia "Dans şi tehnologie" - proiectul coincide cu perioada carantinei impuse de Covid-19 şi durează 10 ore împărţite într-un masterclass deschis, realizat în colaborare cu proiectul Atalak, şi patru sesiuni dintr-un atelier online cu studenţii din ultimul an, în care s-au discutat posibilităţile legăturii între cinematografie, dans şi noile media, timp în care s-a lucrat la conceptul şi crearea lucrării.
Parte activă din acest proces au fost profesorul titular al materiei, Gorka Martín, şi studentul stagiar Raúl Gil.
Inspirându-se din aplicaţia Second Everyday şi pornind de la acel limbaj, vide-dansul îşi propune să ofere o poveste hipnotică ce redă, progresiv, atmosfera din acele săptămâni stranii de urgenţă naţională, trăite de patru dansatoare înainte de absolvire.
În plus, s-a realizat un exerciţiu de rotoscopie şi animaţie frame by frame de tip GIF, al cărui rezultat a fost inclus în montaj sub formă de credite.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus