Imaginea de debut. Cadru fix: de pe un peron, se aşteaptă nu sosirea lumière-iană, ci plecarea unui tren din gară. Două capete de vagon, vopsite strident în culorile naţionale. "Atenţie, se închid uşile! Urmează timpuri noi!!", par a spune cele două însoţitoare tip zdrahon, care trântesc cu forţă uşile. De aici nu mai coboară nimeni! E la nave va, vorba (şi filmul lui Fellini). Capitalismul de veşnică tranziţie i se înşiră, lui Bordun şi celorlalţi ca el, la tot pasul. Coborâm - fizic şi generic. În metroul kievean, un mire, cu o mireasa în dotare, înghesuiţi într-un colţ de vagon. După costumaţie, par a face parte, dintr-o operetă. Văduva veselă? Nu se ştie niciodată, într-un spaţiu instabil până la anomie, în care rakeţii sunt glorioşii continuatori ai tradiţiei seculare de vitejie şi dreptate socială. În altă parte, o dezbatere pălăvrăgită la colţ de stradă, între o mamaşă anti-Rusia şi un papaşă fără îndoieli: "Ăia din Occident? Buni ca să ne pună termopane... da' să nu ne spună ei nouă cine e ăla Banderas.". Cum suna şi lozinca ceauşistă: independenţi, şi demni, şi suverani! Şi gata. Alţi îndrăgostiţi, se sărută cu foc şi fără griji. Oare?... Mâinile pipăie cu grijă nu părţile corporale ale partenerului, ci telefoanele mobile; să nu li se fure tocmai când ei... Pe o stradă aglomerată, tramvaiul hodorogit este blocat din cauza unui Suv parcat, aproape lipit de linie; cum să-l deranjezi, ori chiar să-l zgârii?! Poliţia păzeşte... să nu produci stricăciuni la sfânta limuzină. Întârziere, blocaj? Timp are toată lumea, unde te grăbeşti aşa? Cut. Un popă pravoslavnic binecuvântează, mânuind cu gesturi energic-automate (de parcă ar fi bastonul poliţaiului din secvenţa anterioară) un Suv asemănător; roţi, faruri, volan şi portbagaj, nimic nu scapă sfinţelii plătite. De aia nu-l zgârie tramvaiul, nu? Cel mult să explodeze când îi bagă baştanul cheia în contact - dar aia ar fi voia altui domn, care a plătit, şi el, poate, altă sfinţeală, doar că mai groasă. Sentimentul religios e lucru mare, nu te joci cu el, într-o ţară pravoslavnică cu spume. Tatuate direct pe fesele unei dudui care le oferă nonşalantă la nudism (marfa care nu se vede, nu se cumpără - regula de bază a reclamei), două cruci semeţe iau prim-planul; asta în timp ce, în plan îndepărtat, vezi alte două, identice, doar că pe turlele unor biserici. Crucile şi bucile - asta da dialectică... aia moştenită de la Marx, Engels, Lenin.
Un ghiveci existenţial sinistru şi ridicol bântuie arealul: animale chinuite cu o afectuoasă cruzime; beţivi la drumul mare şi prostituate la drumul mic; clădiri dărăpănate din timpul socialismului şi graffiti-zate curat murdar capitalist. Violenţă şi veselie, indolenţă şi patetism, cu precădere verbal. Un mélanj - asemeni borşului rusesc - doar că din două componente: slavism şi comunism. O lume bolnavă fără leac, atinsă de o trainică trogloditudine.
Nici regizorul nu simte nevoia să adauge nimic în plus; imaginile vorbesc de la sine. Comentariile verbale s-ar dovedi palide, pleonastice şi, de aceea, lipsesc cu desăvârşire. Nu e păcat să torni sos (sau chiar parfum de trandafiri) peste aşa o mândreţe de realitate?
Descarcă programul Astra Film Festival 2020 aici..