noiembrie 2020
Festivalul Naţional de Teatru, 2020
Ediţia din 2020 a Festivalului Naţional de Teatru nu seamănă cu nicio alta de până acum. Ea este altfel pentru că noi suntem altfel.

Vieţile noastre, privirile noastre, chipurile noastre, mişcările noastre, îngândurările, fericirile şi nefericirile noastre sunt altfel. Pe parcursul a mai puţin de un an, relaţia cu celălalt, relaţia cu noi înşine, relaţia cu ceea ce este dincolo şi dincoace de om - toate au devenit altfel. În mijlocul acestor nesfârşite transformări, arta, modul de crea şi de a percepe actul artistic nu pot fi, la rândul lor, decât... altfel.

În primăvara lui 2020, când am acceptat să facem parte din boardul actualei ediţii, eram optimişti şi credeam că FNT 2020 va fi acelaşi ca întotdeauna. Cu un Bucureşti scăldat de soarele sau ploile sfârşitului de octombrie 2020, cu acel freamăt inconfundabil al sărbătorii teatrale, cu foaiere în care oamenii se regăseau, se îmbrăţişau şi îşi mărturiseau bucuria de a fi din nou împreună, cu săli de spectacole traversate de energii, de emoţii şi... de normalitate. FNT 30 urma să fie o secţiune dintr-un program mai amplu, o "revizitare" entuziastă, dar şi onestă a trecutului Festivalului Naţional de Teatru, menită a furniza nostalgie, dar şi posibile răspunsuri la întrebarea: ce am fost şi ce am devenit în teatrul românesc?

În vara anului 2020, eram încă entuziaşti. Paralel cu selecţia spectacolelor Best of, s-a realizat şi selecţia spectacolelor de la începutul stagiunii 2019-2020. Încă eram convinşi că virtualul va fi dublat de real, că spaţiul online va fi doar un apostrof aplicat spaţiului concret. La finalul lui august 2020, luna în care la Cehov se vând livezile, un refren îndepărtat din Shakespeare a început să se audă tot mai limpede. Iar în septembrie 2020 am înţeles cu toţii că, da, "timpul şi-a ieşit din matcă", şi că a vrea să rămâi acelaşi a devenit o imposibilitate. Festivalul nu putea fi decât altfel, adică online...

Am decis să construim un concept bazat aproape exclusiv pe revizitarea istoriei FNT din ultimele trei decenii. Un nou val de optimism ne dădea târcoale, căci o astfel de arheologie teatrală ni se părea nobilă şi utilă. A nu uita, iată ceva pentru care merită să faci festivaluri în vremuri pandemice, ne-am spus! La scurt timp am înţeles, însă, că a construi un video-FNT e mai complicat decât pare la prima vedere. Mai ales în România, unde reflexul teatrelor de a-şi filma spectacolele - altfel decât cu telefonul mobil, sau apelând la bunăvoinţa unei "cunoştinţe-care-are-o-cameră" - încă nu a devenit o practică obişnuită. Zecile, poate sutele de ore pe care le-am petrecut căutând în arhive video ne-au dictat treptat un principiu de selecţie pe care altădată aproape că l-am fi tratat cu dispreţ: calitatea filmării!

Selecţia a trebuit să îmbine rigorile estetice cu cele tehnice, înălţimile spectacologice cu acurateţea înregistrării, persistenţa în memorie cu persistenţa în suport material. O gamă diversă de sentimente contradictorii au însoţit această furibundă căutare a video-trecutului nostru teatral: uimirea că din multe spectacole fanion nu au mai rămas decât frânturi de nereprodus, spaima că identitatea noastră teatrală din ultimele decenii este, vai!, atât de fragilă, apoi bucuria fără de margini a spectacolului salvat, entuziasmul unei noi piste (l-a filmat Televiziunea Română, sau îl are teatrul în arhivă!), agonia şi extazul unui joc de-a viaţa şi de-a moartea artei...

În fine, o ultimă încercare ne era rezervată: "drepturile de difuzare online". Patrimoniul teatral românesc, am aflat cu această ocazie, nu e al tuturor, ci doar al unora. Depinde de ei dacă binevoiesc a ni-l arăta sau preferă să-l păstreze pentru sine. Îşi poate imagina cineva marea artă a lumii scoasă din spaţiul public şi ferecată în ascunzişuri private?!

Actuala ediţie a FNT oglindeşte involuntar încă o replică din Hamlet: "c-un ochi râzând, cu celălalt în lacrimi"; o mască râde, alta plânge... Acest străvechi principiu dual de reprezentare a teatrului nu mai e acum doar o formă de coexistenţă a comicului şi tragicului, ci a speranţei şi neliniştii, a seninului şi a înnegurărilor de tot felul. Neliniştea şi neuitarea sunt polarităţile ce definesc FNT 2020. Substanţa lor se regăseşte în obligatorii meditaţii asupra prezentului şi viitorului: esteticile pandemiei, dialoguri, conferinţe, expoziţii.

Alături de noi s-a aflat marele prieten al Festivalului Naţional de Teatru, profesorul George Banu - uneori un Puck disponibil, doldora de idei, alteori un Firs înţelept în vremuri de criză. Umăr de sprijin ne-a fost energia mobilizatoare a echipei UNITER, fără de care eforturile noastre ar fi rămas pur teoretice. Ca de fiecare dată, cu pasiune şi credinţă în artă, ne-au fost alături Televiziunea Română şi Radiodifuziunea Română.

Le mulţumim tuturor!
Ludmila Patlanjoglu, Maria Zărnescu, Călin Ciobotari

FNT 30 / FNT ALTFEL
(online pe www.fnt.ro & la TVR)
FESTIVALUL NAŢIONAL DE TEATRU
Ediţia a 30-a, 22-29 noiembrie 2020

FNeuitareT
DANAIDELE, după Eschil, dramatizarea şi regia Silviu Purcărete, decorul şi costumele Ştefania Cenean şi Liliana Cenean, coproducţie Teatrul Naţional "Marin Sorescu" Craiova, Holland Festival, Wiener Festwochen, Festival d`Avignon, Grande Halle de la Villette, TVR. Co-producător asociat Fundaţia pentru Teatru şi Film TOFAN
FURTUNA, după William Shakespeare, traducerea Radu Nichita şi Nina Cassian, regia Alexander Morfov, decorul Nikola Toromanov, costumele Andrada Chiriac, Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" Bucureşti
HAMLET de William Shakespeare, traducerea, adaptarea şi regia Vlad Mugur, scenografia Helmut Stürmer, costumele Lia Manţoc, măştile Ilona Járo Varga, coproducţie Teatrul Naţional Cluj-Napoca şi TVR
O NOAPTE FURTUNOASĂ de I.L. Caragiale, regia Mihai Măniuţiu, decorul arh. Octavian Neculai, costumele Janine Fashion Design, coproducţie Teatrul Odeon Bucureşti, SMART şi PRO TV
RETROMADÁR BLOKKNAK CSAPÓDIK ÉS FORRÓ ASZFALTRA ZUHAN / PASĂREA RETRO SE LOVEŞTE DE BLOC ŞI CADE PE ASFALTUL FIERBINTE, traducerea Sándor László, textul şi regia Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional Târgu Mureş - Compania "Tompa Miklós"
POVESTEA DE IARNĂ de William Shakespeare, regia Alexander Hausvater, decorul Lucian Lichiardopol, costumele Stela Verebceanu, Teatrul Naţional "Mihai Eminescu" Timişoara
HÁROM NŐVÉR / TREI SURORI de A.P. Cehov, traducerea în limba maghiară de Kosztolányi Dezső, regia Gábor Tompa, decorul Andrei Both, costumele Carmencita Brojboiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
UNCHIUL VANEA de A.P. Cehov, traducerea Moni Ghelerter şi Radu Teculescu, regia Yuri Kordonsky, scenografia Elena Dmitrakova, coproducţie Teatrul "Lucia Sturdza Bulandra" Bucureşti şi Casa de Producţie a TVR
UNCHIUL VANIA de A.P. Cehov, traducerea în limba maghiară de Zsuzsánna Koros-Fekete pe baza traducerii în engleză de Paul Schmidt, traducerea în limba română de Andrei Şerban şi Kinga Kovács, regia Andrei Şerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
YVONNE, PRINCIPESA BURGUNDIEI de Witold Gombrowicz, traducerea în limba maghiară de András Pályi, regia Lászlo Bocsárdi, decorul Jószef Bartha, costumele Judit Dobre Kóthay, coproducţie Teatrul "Tamási Áron" Sfântu-Gheorghe şi TVR

FNelinişteT
DEŞTEPTAREA PRIMĂVERII de Frank Wedekind, traducerea Victor Scoradeţ, regia şi scenografia Vlad Cristache, muzica şi versuri originale Daniel Rocca, Teatrul Mic Bucureşti
NORA de Henrik Ibsen, bazat pe traducerea în limba maghiară de László Kúnos, adaptarea scenică Ágnes Kali şi Botond Nagy, regia Botond Nagy, spaţiul scenic Carmencita Brojboiu şi András Rancz, costumele Carmencita Brojboiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
OCCIDENT EXPRESS de Matei Vişniec, traducerea şi adaptarea Ágota Bereczki, regia Zakariás Zalán, scenografia Andra Bădulescu Vişniec, Teatrul "Szigligeti" Oradea - Trupa "Szigligeti"
PROFU' DE RELIGIE de Mihaela Michailov, regia, scenografia şi muzica Bobi Pricop, coproducţie Teatrul Naţional "Marin Sorescu" Craiova şi TVR
REGELE MOARE de Eugène Ionesco, traducerea Vlad Russo şi Vlad Zografi, regia Andrei şi Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" Bucureşti
ZIC ZAC, un spectacol de Andrea Gavriliu, rezemată de Ştefan Lupu, scenografia Andreea Săndulescu

arta ACTORULUI mare
ACTORUL, după Mircea Dinescu, cu Mihai Mălaimare şi Mircea Tiberian, scenariul şi regia Mihai Mălaimare, coproducţie Teatrul Masca Bucureşti şi TVR
AMALIA RESPIRĂ ADÂNC de Alina Nelega, cu Anca Hanu, un spectacol de Tudor Lucanu, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
ANGAJARE DE CLOVN de Matei Vişniec, cu Mircea Andreescu, Costache Babii şi Virginia Itta Marcu, regia Claudiu Goga, coproducţie Teatrul "Sică Alexandrescu" Braşov şi TVR
DIALOGURI ŞI FANTEZII ÎN JAZZ, după Nichita Stănescu, Dan Verona, Miron Radu Paraschivescu, Lucian Avramescu, Petre Stoica şi Ana Blandiana, cu Ion Caramitru şi Johnny Răducanu, un spectacol de Ion Caramitru, coproducţie UNITER şi TVR
FELII, textul şi regia Lia Bugnar, cu Ofelia Popii, Teatrul Naţional "Radu Stanca" Sibiu
FREAK SHOW. THE MOVIE, un spectacol de şi cu Florin Piersic Jr.
ÎNSEMNĂRILE UNUI NEBUN de N.V. Gogol, cu Marius Manole şi Alexander Bălănescu, versiunea scenică şi regia Felix Alexa, ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti
LA ORDIN, FÜHRER! de Brigitte Schwaiger, cu Maia Morgenstern, regia Mihai Măniuţiu, Teatrul Evreiesc de Stat Bucureşti
NEPOTU' de Adrian Lustig, cu Tamara Buciuceanu-Botez şi Şerban Pavlu, regia Horaţiu Mălăele, coproducţie Fundaţia "Teatru Contemporan", Teatrul de Comedie Bucureşti şi TVR
PĂI... DESPRE CE VORBIM NOI AICI, DOMNULE? de Cătălin Ştefănescu, după romanul "Moromeţii" de Marin Preda, dramatizarea Cătălin Ştefănescu, cu Marcel Iureş şi George Mihăiţă, un spectacol de Alexandru Dabija, Teatrul ACT Bucureşti
REGINA MAMĂ de Manlio Santanelli, cu Olga Tudorache şi Marius Bodochi, adaptarea şi regia Gelu Colceag, coproducţie Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" Bucureşti şi TVR
SUPEUL de Jean Claude Brisville, cu Radu Beligan, Ion Lucian, regia Florentina Enache, coproducţie Teatrul Odeon Bucureşti şi TVR
TOUJOURS L'AMOUR, cu Carmen Ungureanu şi Dan Puric, un spectacol de Dan Puric, coproducţie Compania de Teatru "Passe Partout Dan Puric" şi TVR
ULTIMA NOAPTE LA MADRID, adaptarea după Femeile lui Picasso. Jaqueline de Brian McAvera, cu Ala Menşicov, regia şi selecţia muzicală Vitalie Drucec, Teatrul Naţional "Eugène Ionesco" Chişinău
VOCEA UMANĂ de Jean Cocteau, traducerea Manase Radnev, cu Valeria Seciu, adaptarea pentru televiziune şi regia Cătălina Buzoianu, producţie TVR

Premieră în FNT
CALIGULA de Albert Camus, traducerea Alice Georgescu, adaptarea pentru televiziune Diana Dumitru, Ovidiu Guzu şi Silviu Jicman, regia Silviu Jicman, scenografia Bristena de Saatmari, muzica Gabriel Basarabescu, spectacol al Casei de Producţie TVR

Spectacolul ascuns
CONFESIUNI DESPRE ANTIGONA - Alexandru Tocilescu. Un documentar de Corina Magdalena Tudose
DRUMUL TRILOGIEI - Andrei Şerban. Regia şi imaginea Alexandru Doru Spătaru, producţie TVR
FAUST, DRUMUL CLIPEI - Silviu Purcărete. Scenariul şi regia Laurenţiu Damian, producţie Editura Video a Ministerului Culturii
ISTORIA UNUI SPECTACOL - Gigi Căciuleanu. Regia Andrei Măgălie, producţie TVR
MAGIA TEATRULUI ŞI A FILMULUI - Alexa Visarion. Realizator Liliana Chiţescu, producţie TVR
O ANUMITĂ STARE DE SPIRIT - Alexandru Darie. Realizator Alexandra Grigorescu-Ares, producţie TVR
O ÎNTÂMPLARE CU JAZZ - Miriam Răducanu. Un film de Mircea Albuţiu
REGELE SCAMATOR - Ştefan Iordache. Realizator Ludmila Patlanjoglu
VISUL - PORTRET LIVIU CIULEI. Scenariul Lucia Hossu Longin, Nicolae Niţă, regia Lucia Hossu Longin, producţie TVR

Spectacole invitate
ELECTRA de Sofocle, traducerea şi regia Antoine Vitez, scenografia şi costumele Yanis Kokkos, regia filmului Hugo Santiago, Théâtre National de Chaillot
LIVADA DE VIŞINI de A.P. Cehov, traducerea Luigi Lunari şi Giorgio Strehler, regia Giorgio Strehler, scenografia şi costumele Luciano Damiani, Piccolo Teatro Milano

"Vorbe, vorbe, vorbe..."

Colocviu: "FNT30. File dintr-o istorie teatrală". Moderatori Maria Zărnescu şi Călin Ciobotari
George Banu şi invitaţii săi: Ion Caramitru
George Banu şi invitaţii săi: Mihai Măniuţiu
George Banu şi invitaţii săi: Gábor Tompa
George Banu şi invitaţii săi: Felix Alexa
George Banu şi invitaţii săi: Alexandra Badea
Radu Afrim în dialog cu Călin Ciobotari
Matei Vişniec în dialog cu Călin Ciobotari
George Banu în dialog cu Călin Ciobotari


Esteticile pandemiei
Colocviu: "Teatrul la limită. Esteticile pandemiei". Moderatori Ludmila Patlanjoglu şi Călin Ciobotari
LIVE de Thomas Perle, regia şi scenografia Bobi Pricop, muzica originală Eduard Gabia, Teatrul Naţional "Radu Stanca" Sibiu - Secţia germană
MOARTEA BATE LA UŞĂ, spectacol-lectură LIVE, 360°, cu Maia Morgenstern şi Mircea Rusu, după un text de Woody Allen, realizator Florin Ghioca, Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" Bucureşti
POOL (NO WATER) de Mark Ravenhill, un proiect de Radu Nica, Andu Dumitrescu şi Vlaicu Golcea, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
ZOOM BIRTHDAY PARTY, un spectacol de Saviana Stănescu
APROAPE / DEPARTE - expoziţie virtuală de fotografie de teatru. Autor Florin Ghioca

FNT ON AIR (Radio România Cultural & Radio România Actualităţi)
Medalion CRISTIAN MUNTEANU - regizor şi dramaturg
DOCTOR FĂRĂ VOIE de Molière
FURTUNĂ PE STRADA PRINCIPALĂ de Reginald Rose
ÎN GRĂDINILE MURCIEI de Josep Feliu i Codina
MANTAUA de N.V. Gogol
O REPETIŢIE MOLDOVENEASCĂ SAU NOI ŞI IAR NOI de Costache Caragiale
VIAŢA E VIS de Calderón de la Barca
VISUL UNEI NOPŢI DE VARĂ de William Shakespeare
JOCUL CU FANTASME de Cristian Munteanu, regia Adrian Pintea

EMIL BOROGHINĂ în recital
LA STEAUA CARE-A RĂSĂRIT- o biografie poetică după viaţa şi opera lui Mihai Eminescu, scenariul şi regia Gavriil Pinte
OVIDIU - EXILATUL DE LA PONTUL EUXIN, după "Tristele şi Ponticele", scenariul şi regia Gavriil Pinte

Spectacole premiate internaţional
ARGENTINA, textul şi regia Ilinca Stihi / GOLD WINNER la New York Festivals Radio Program & Promotion Awards, 2013
BUCUREŞTI - UNDERGROUND de Saviana Stănescu şi Toma Enache, regia Toma Enache / Grand Prix Marulic Hvar, Croaţia, 2009
CĂLĂTORIA LUI ORFEU, scenariul sonor Mădălin Cristescu, regia Attila Vizauer / Grand Prix Marulic Hvar, Croaţia, 2019
EXPLOZIV de Elise Wilk, adaptarea radiofonică şi regia Mihnea Chelaru / GOLD WINNER la New York Festivals Radio Program & Promotion Awards, 2018
MAMA, scenariul şi regia Ilinca Stihi / SILVER WINNER la Grand Prix Nova Bucureşti, 2015
METAMORFOZA, după nuvela omonimă de Franz Kafka, scenariul şi regia Ion Andrei Puican / SILVER WINNER la New York Festivals Radio Program & Promotion Awards, 2014
NUMĂRĂTOARE INVERSĂ, textul şi regia Mihnea Chelaru şi Ion Andrei Puican / Premiul al II-lea Prix Marulic Hvar, Croaţia, 2014

Vorba de cultură
Attila Vizauer şi Ema Stere în dialog cu artişti din FNT30 (emisiune Radio România Cultural)

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la croni[email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus