noiembrie 2020
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2020
Mostre de inovaţie şi libertate de creaţie, incluse în selecţiile marilor evenimente cinematografice ale lumii şi prezentate în premieră în România în cadrul Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF (24-29 noiembrie 2020), filmele celei de-a zecea ediţii sfidează barierele convenţionalului, propunând noi maniere de a imagina prezentul şi viitorul. Selecţia din 2020 va putea fi urmărită online, de pe întreg teritoriul ţării, pe platforma de streaming a festivalului.
Sub umbrela tematică A Brave New World, două dintre programele tematice din Competiţia Internaţională vor reprezenta şi subiectul unei expoziţii audio-vizuale, prezentate la Rezidenţa BRD Scena9. Una dintre cele mai populare secţiuni din programul festivalului, Berlinale Forum Expanded revine cu o serie de viziuni alternative asupra viitorului, sub forma unor experimentele formale radicale care răspund în maniere provocatoare la dilemele prezentului.

Embracing Utopia este un manifest, o reafirmare a forţei transformatoare şi emancipatoare a imaginii utopice, dar şi titlul unuia dintre cele mai seducătoare programe competiţionale BIEFF.10. Fie că vorbesc despre un "altundeva" ideal, tangibil şi totodată imaginar, despre lumi posibile, încă nedescoperite, sau despre planete îndepărtate unde timpul şi suferinţa au încetat să mai existe, filmele cuprinse în acest program lansează o invitaţie de a privi lumea aşa cum ar putea să fie, printr-o oglindă speculativă întoarsă realităţilor contemporane.

Alina Manolache, singura autoare de origine română prezentă în Competiţia Internaţională, semnează I Am Here, un poem vizual cu valoare de manifest, în care imaginile post-apocaliptice surprinse de camerele utilitare în perioada de izolare se împletesc cu luminile calde ce străbat prin ferestrele celor care-şi continuă vieţile. Despre ideea de "împreună" vorbeşte şi They Parlaient Idéale (r. Laure Prouvost), în care un grup de performeri multi-generaţional şi multi-rasial se îmbarcă într-o călătorie din nordul Franţei spre Veneţia. Aventura lor, prezentată în 2019 la Bienala de la Veneţia, devine în scurt timp o căutare escapistă a unui "altundeva" ideal, în egală măsură tangibil şi imaginar.


Hipnotic şi straniu deopotrivă, Look Then Below (r. Ben Rivers) coboară într-o lume de dincolo, alcătuită dintr-o reţea de caverne sculptate în negura timpului, într-un viitor ocupat de o specie care va fi evoluat din lumea noastră în declin ecologic.


Fascinantă este şi planeta de unde vine Sofia, protagonista filmului lui Jacqueline Lentzou, The End of Suffering (A Proposal). Redată pe peliculă de 16mm şi impregnată de o puternică tentă de roşu, călătoria ei către locul în care unde timpul nu există capătă ritmul unei simfonii planetare care imprimă spectatorilor o senzaţie de plutire fără de sfârşit.


La polul opus, cele patru filme incluse în programul The Spectre of Dystopia funcţionează ca avertismente pentru prezent, sub forma unor semne prevestitoare despre un viitor posibil care poartă o asemănare neliniştitoare cu trecutul nostru.

In Vitro (r. Larissa Sansour, Søren Lind) imaginează lumea de sub oraşul biblic Betleem, în urma unui dezastru ecologic. Alia, protagonista filmului prezentat în 2019 în competiţia Pardi di domani a Festivalului de Film de la Locarno, s-a născut în subteran ca parte a unui program extins de clonare şi nu a văzut niciodată oraşul pe care este destinată să-l reconstruiască. De-a dreptul imposibilă pare şi misiunea personajelor din The Bite (r. Pedro Neves Marques), care se luptă să supravieţuiască unei epidemii ce ia cu asalt Brazilia, în timp ce relaţia lor poliamoroasă, non-binară, pare să se destrame.


În acelaşi spaţiu geografic, dar într-un alt context istoric şi politic, Water and Salt (r. Luisa Mello) oferă o perspectivă subiectivă alegerilor prezidenţiale din 2018, când străzile Braziliei au fost inundate de proteste. Extrem de personală este şi abordarea regizorală a lui Roy Samaha în Sun Rave, prezentat la Festivalul Internaţional de Film de la Oberhausen în 2019. La persoana întâi, naratorul filmului povesteşte cum, la sfârşitul anilor '80, atunci când avea 11 ani, un misterios cuplu britanic locuia lângă apartamentul părinţilor săi din Liban. Prin pereţi se auzea vocea unei femei repetând secvenţe numerice, pe care familia le considera a fi un ritual spiritist, dar care cel mai probabil reprezentau coduri.


Berlinale Forum Expanded

Parteneriatul cu inovatoarea secţiune Forum Expanded a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin continuă şi la ediţia 2020 pentru singurul eveniment autohton dedicat filmului experimental. Prezentate în premieră în România, patru producţii difuzate în 2019 în cadrul celei mai îndrăzneţe secţiuni de la Berlinale se vor vedea pe ecranele din întreaga ţară, prin intermediul platformei de streaming a festivalului. În paralel, secţiunea specială se va bucura de o expoziţie audio-vizuală, găzduită de Pavilionul Goethe.

Încă din anul 2006, Forum Expanded promovează experimente cinematografice inovatoare, instalaţii video, conferinţe şi performance-uri, devenind o platformă importantă pentru artiştii ce oferă noi perspective asupra cinema-ului. Realităţile alternative pe care le explorează cele patru scurtmetraje prezentate în cadrul secţiunii partenere depăşesc coordonatele spaţio-temporale, artiştii folosindu-se de practici cinematografice experimentale pentru a imagina universuri abstracte, hiper-avansate.

Avioane ce se prăbuşesc, computere care nu mai răspund comenzilor şi alegeri electorale disfuncţionale - toate acestea reprezintă un prequel pentru un viitor posibil, în viziunea regizorului Graeme Arnfield. Compilând poveşti despre interacţiunile recente cu radiaţia cosmică la altitudini tot mai mici, The Phantom Menace este un film stroboscopic despre climă, purtat de muzica tehno, ce speculează rolul muncii într-un viitor post-apocaliptic.

A I O U (r. Adam Khalil, Bayley Sweitzer, Anton Vidokle) ne invită să explorăm un viitor şi mai îndepărtat, pe o staţie orbitală de origine necunoscută. Aici, victimele violenţei militare din toate timpurile sunt readuse la viaţă în mod sistematic, datoria morală cauzată de curmarea unei vieţi fiind, în sfârşit, achitată.


Regizorul rus Anton Vidokle semnează şi Citizens of The Cosmos, un film inspirat de manifestul biocosmic redactat de Alexander Svyatogor în 1922. Filmul urmăreşte o comunitate ficţională, care aderă la idealurile cosmismului rus - imortalitatea, învierea morţilor şi interplanetarismul - toate acestea materializate într-un oraş din Japonia contemporană.


Porosity Valley 2: Tricksters' Plot (r. Ayoung Kim) vine din Coreea de Sud cu o fascinantă personificare a conceptului de migraţie, construind o juxtapunere între migraţia refugiaţilor şi migraţia datelor. După ce la finalul primului film din serie, produs în 2017, Petra fuzionează cu propria sa clonă, protagonista ajunge într-o dimensiune care transcende timpul şi spaţiu, devenind unul dintre intruşii de pe insulă.


Cea de-a 10-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti este organizată de Asociaţia Culturală Manekino în parteneriat cu PRINTOR COM şi este co-finanţată de Ministerul Culturii şi Centrul Naţional al Cinematografiei.
Parteneri: Friedrich-Ebert-Stiftung, Institutul Francez, Institutul Goethe
Spaţii partenere: Rezidenţa BRD Scena9, Anca Poteraşu Gallery, ETAJ Artist-run space, Institutul Goethe.
Pertener media principal: Radio Guerrilla
Parteneri media: Radio România Cultural, Agerpres, IQads, Ziarul Metropolis, Revista ARTA, The Institute, AaRC.ro, Cinefilia, LiterNet.ro, MovieNews, Munteanu


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus