Spectacolele de mai jos vor fi disponibile online până pe 20 iunie 2021 la facebook.com/Galactoria2021.
Ziua 2. Vineri, 04 iunie 2021
ora 17:00
Cheek to cheek de Jonas Gardell
Regia şi scenografia: Miriam Cuibus, Cătălin Codreanu, Cristian Grosu, Raluca Lupan,
Coregrafia şi tap dance Adrian Strâmtu / Light design & sound Victor Lup
Distribuţia: Andrada Balea, Dan Boldea, Denisa Mikesz, Timeea Pădurean, Dominic Olar, Antonia Moldovan, Alexandra Bob, Viviane Havrilla, Timeea Pădurean, Alexandra Bob, Denisa Mikesz, Viviane Havrilla, Antonia Moldovan, Timeea Pădurean, Viviane Havrilla
Durata spectacolului: 2h 10min
Scriitor, dramaturg, el însuşi actor de stand-up foarte cunoscut în Suedia, Jonas Gardell (n. 1963) cunoaşte nemijlocit strălucirea şi gloria efemeră a scenei, precum şi freamătul clar-obscur al culiselor. Titlul piesei face referire la o faimoasă melodie compusă de Irving Berlin pentru Fred Astaire, în 1935, în perioada de maximă strălucire a comediilor muzicale hollywoodiene. Sunt prezente în Cheek to cheek teme recurente ale autorului: spaima de singurătate, de degradare şi moarte, de ratare şi neîmplinire, aspiraţia la recunoaştere şi celebritate a artistului, incertitudinile identităţii sexuale. În tonuri emoţionante şi tragice, groteşti şi tandre, Gardell devoalează o tendinţă omenească în care ne recunoaştem cu toţii: nevoia de iubire, căci, aşa cum spune personajul principal, "nevoia noastră de mângâiere este infinită". În jurul acestei aspiraţii se ţese povestea de dragoste a protagoniştilor spectacolului - antreprenoarea de pompe funebre Margareta Ledin şi artistul de cabaret Ragnar Rönn. În spaţiul scenografic al spectacolul nostru, se înfruntă de pe poziţii adverse scena cabaretului şi catafalcul pompelor funebre. O cadenţă crudă ritmează spectacolul în care se intersectează scenele grotesc-comice ale înmormântărilor cu exuberanţa strălucitoare a secvenţelor de step a dansatoarelor de cabaret. Îngemănate, viaţa şi moartea dansează cheek to cheek.
ora 19:00
Slapstick, după Kurt Vonnegut
Regia: Irisz Kovacs
Distribuţia: Andrada Balea, Raul Păcurar
Durata spectacolului: 36 min
Kurt Vonnegut recunoaşte că nu-şi va scrie niciodată biografia. În schimb, scrie povestea lui Wilbur şi a Elizei, gemeni diformi, pe jumătate telepatici, genii şi monştri care locuiesc într-un conac împrejmuit de livezi de meri pe toate părţile. Un poem teatral ludic, care vorbeşte despre familie, creaţie şi sacrificiu. Cine sunt eu când mă rup de jumătatea mea mai bună?
ora 19:00
Lear (Viaţa e cel puţin o variaţiune pe tema morţii), adaptare după Regele Lear de William Shakespeare
Regia: Ana Maria Tîrlea
Distribuţia: Antonia Cioază, Paula Trifu, Denisa Mikesz, Timeea Pădurean, Leonard Floarea
Durata spectacolului: 31 min
Viaţa e cel puţin o variaţiune pe tema morţii este o adaptare după Regele Lear, celebra tragedie scrisă de William Shakespeare. Textul este o creaţie colectivă care pleacă de la raportul dintre viaţă şi moarte, mai precis ceea ce râvnim în timpul vieţii şi ajungem mult prea târziu să realizăm că a fost de prisos.
Cordelia, Regan şi Goneril, cele trei fiice ale lui Lear, sunt puse să ofere o declaraţie de dragoste care să depăşească toate aşteptările regelui. Însă când cea mai mică refuză să joace cartea surorilor sale, lumea se întoarce cu susul în jos. Fiecare crede că a luat decizia corectă pentru a-şi împlini scopul, dar concluziile nu sunt chiar cele mult râvnite.
Tu ce ai face dacă ai putea să te aperi în faţa morţii? Ai fi mulţumit cu toate deciziile luate?
Ziua 3. Sâmbătă, 05 iunie 2021
ora 17:00
A douăsprezecea noapte (sau 12 Toalete), după W. Shakespeare,
Regia: Rhea Bîrsăşteanu
Distribuţia: Orsino, Viola, Olivia, Malvolio, Maria - Denisa Mikesz
Durata spectacolului: 18 min
Prin acest exerciţiu shakespearian am căutat forme de exprimare într-un mediu nou, iar rezultatul e mai degrabă animaţie decât teatru. El este, de asemenea, un comentariu umoristic asupra rigidităţii perspectivei asupra identităţii de gen, tot conceptul pornind din monologul de început al lui Orsino despre natura bizară a dragostei.
ora 19:00
Perplex de Marius von Mayenburg,
Regia şi scenografia: Miriam Cuibus, Cătălin Codreanu, Cristian Grosu, Raluca Lupan,
Light design & sound Victor Lup
Distribuţia: Cezara Cioază, Claudiu Gabor, Cabiria Morgenstern, Şerban Ghilvaci
Durata spectacolului: 2 ore 10 min
Farsă trepidantă şi uluitoare, piesa lui Marius von Mayenburg (n. 1972) este focusată pe discordia comic-absurdă asupra fragilităţii identităţii, a rolului social al persoanei, a naturii realităţii, a condiţiei umane în raport cu procesul cunoaşterii. Instigator şi rebel, amuzant şi spiritual, textul dramaturgului german, în excelenta traducere a Elisei Wilk, porneşte un adevărat asalt la adresa uzatelor convenţii teatrale, a intrigii clasice, a mimesis-ului, a tradiţionalului concept de al patrulea perete, a efectului de distanţare şi, în sfârşit, asupra consistenţei personajului teatral. Într-un conflict permanent, relaţiile celor două cupluri iniţiale se distrug vertiginos, se descompun cu voluptate pentru a se recompune rapid şi derutant în alte configuraţii surprinzătoare. În mod imprevizibil, identităţile se schimbă de la o clipă la alta conform percepţiei celorlalţi, conform rolului atribuit de către ceilalţi. Astfel, în cele din urmă, identitatea persoanei apare ca o sumă de roluri, ca o identitate fluidă. Impregnat de erezia nietzscheană a textului, spectacolul accentuează prodigioasa mascaradă a jocurilor identităţii şi a alterităţii în care triumfă personajul polimorf şi în care este celebrată cu vitalitate însăşi schimbarea, metamorfoza, devenirea întru altul. În subsidiar, spectacolul relevă tendinţa profund omenească şi nostalgică de evadare din sine spre alte roluri, alte identităţi, spre alte vieţi sau, poate, spre destine mai prielnice.
Ziua 4. Duminică, 06 iunie 2021
ora 17:00
Bang de Marius von Mayenburg,
Regia şi scenografia: Miriam Cuibus, Cătălin Codreanu, Cristian Grosu, Raluca Lupan
Proiecţii video: Cristian Grosu, Sebastian Şoptelea / Light design & sound: Victor Lup
Distribuţie: Dragoş Bucătaru, Alexandra Bob, Raul Păcurar, Octavian Afrăsinei, Alexandru Rădulea, Viviane Havrilla, Antonia Moldovan, Antonia Moldovan, Denisa Mikesz, Andrada Balea, Alexandru Bote
Durata spectacolului: 2 ore 10 min
Scrisă în 2017, la scurt timp după aflarea veştii alegerii lui Donald Trump ca preşedinte, Bang este o acidă satiră social-politică care pune în evidenţă fragilitatea democraţiilor. Bang este o piesă a "emoţiilor politice", a "dorinţelor iraţionale", a gustului pentru politici explozive şi incendiare, după cum declară însuşi autorul. Critica lui Mayenburg ţinteşte comportamentul uman retrograd, bovarismul social, clişeele comportamentului uman alcătuit după trend-ul zilei, consumerismul, publicitatea şi reclama agresivă, manipularea realităţii prin diverse canale media, sexualitatea comercializată, tipuri de parenting la modă, violenţa domestică, cursa înarmărilor, problema migranţilor. Într-o civilizaţie care promovează concepte ca Big Brother, live streaming şi reality show, care acordă o prea mare încredere noilor media, homo cogitans este înlăturat, spulberat, măcelărit de homo videns. Produs al acestei societăţi, Ralf Bang - un copil de 5 ani, care şi-a sugrumat sora geamănă încă din pântecele matern - va reclama puterea şi voturile noastre şi, ca un nou Richard al III-lea, se va încorona singur ca Miss Univers spre a-şi împlini dorinţa de a face "casa asta măreaţă din nou". Ascensiunea diabolicului "erou-copil" Ralf este un răspuns dat tendinţelor iraţionale ale unei societăţi mult prea preocupate de trucarea realităţii. Un avertisment răzbate şi impune: să oprim la timp ascensiunea la putere a ticăloşilor care pot arunca lumea în aer. Marcă a stilului dramaturgic mayenburgian, jocul cu nimicirea convenţiilor teatrale este prezent şi aici prin acţiunile personajului principal care, din poziţia autoritară de protagonist, îşi deconspiră partenerii, reclamând pentru el tot textul şi toate rolurile. Ieşind din convenţia poveştii lui Ralf, divulgând situaţia reală a actorilor şi în semn de nostalgie după un Paradis pierdut - anii de ucenicie din şcoală -, regia propune în final o serie de imagini din spectacolele actualei promoţii de studenţi. O ultimă imagine a spectacolului este cea a unei plante răsărite din tomberonul-beci. Ultimele pâlpâiri de lumină mângâie crenguţele verzi şi speranţa unui nou început.
Ora 19:00
Neguţătorul din Veneţia după William Shakespeare,
Regia: Tudor Nicorici
Distribuţia: Sebastian Munteanu, Andrei Paraschiv, Alin Voicu, Alex Maxim, Cosmin Alupoaei, Cosmin Rotariu
Durata spectacolului: 21 min
Această adaptare la piesa shakespeariană Neguţătorul din Veneţia a pornit ca o cercetare pe tema identităţii, aplicată pe un subiect încă problematic, iudaismul. Secvenţa din finalul piesei, în care Shylock acceptă convertirea, un gest paradoxal pentru asumarea de care dă dovadă acest personaj, serveşte drept pretext pentru a relua, într-o manieră poetică, întreaga suită de evenimente, prezentată de această dată din perspectiva subiectivă a lui Shylock. Astfel, piesa este întoarsă pe dos, iar mai important decât desfăşurarea situaţiilor devine modul în care acestea se simt, mizanscena atingând dimensiuni simboliste.
ora 19:00
Electra, după Sofocle şi Euripide
Regia: Ana Maria Ţîrlea
Distribuţia: Paula Trifu, Şerban Ghilvaci, Denisa Mikesz, Antonia Cioază, Cabiria Morgenstern
Durată spectacol: 22 min
Electra nu este doar tragedia unei tinere femei cu o personalitate puternică şi răzbunătoare, care nu împărtăşeşte niciun fel de valoare comună cu fiinţele de acelaşi sex şi care se vede pusă în faţa unei decizii de neconceput pentru zilele noastre, ci este şi povestea unei fiice care nu se are decât pe sine drept sprijin şi a cărei ambiţie întrece orice limită umană.
În atmosfera unei zile care pare a fi ca oricare alta, cărţile încep să prevestească schimbarea ce se apropie cu paşi repezi de palat. Clitemnestra este marcată de un coşmar puternic care o bântuie, iar Electra simte cum se schimbă treptat energia ce o înconjoară. Un străin le trece pragul aducând veşti de pe alte meleaguri. Suficient curaj şi finalul zilei va aduce după sine un deznodământ mult râvnit.
Ziua 5. Luni, 07 iunie 2021
ora 17:00
Prometeu Înlănţuit, după Eschil
Regia: Rhea Bârsăşteanu
Distribuţia: Maxim Galbăn, Alexandra Bob, Şerban Ghilvaci, Antonia Moldovan, Claudiu Gabor, Paula Trifu, Viviane Havrilla, Alexandra Cheroiu, Timeea Pădurean
Durată spectacol: 21 min
Acest exerciţiu de tragedie antică urmăreşte formele de înlănţuire ale tuturor personajelor implicate şi caută un scop comun, un limbaj prin care personajele să ajungă să se înţeleagă, pornind de la ideea lui Aristotel de om ca fiinţă socială. Prin Prometeu am căutat un fragment din spiritul omului, acela care nu poate fi niciodată complet subjugat, indiferent de forţa pe care o exercită cineva asupra lui.
ora 19:00
Praguri (Spectacol nonverbal, scenariu colectiv)
Regia: Miriam Cuibus, Cătălin Codreanu, Cristian Grosu, Raluca Lupan
Foto Laura Bâlc / Filmat de Rareş Stoica
Distribuţie: toată clasa în compoziţia ei din anul I. Alexandra Bob, Octavian Afrăsinei, Andrada Balea, Dan Boldea, Alexandru Bote, Dragoş Bucătaru, Cezara Cioază, Alina Frandeş, Claudiu Gabor, Maxim Galbăn, Şerban Ghilvaci, Pamela Iobaji, Viviane Havrilla, Denisa Mikesz, Antonia Moldovan, Cabiria Morgenstern, Dominic Olar, Raul Păcurar, Timeea Pădurean, Alexandru Rădulea, Paula Trifu, Adelin Tudorache
Durata spectacolului: o oră 20 min
În spectacolul nostru, scândurile-praguri sunt semne ale riturilor de trecere prin diferite spaţii ale vârstelor şi condiţiei umane. Pragul de lapte ne introduce în spaţiul copilăriei, al inocenţei, al inventivităţii ludice, pragul de iarbă ne trece în zona pulsiunilor sălbatice, vitale, dar gingaşe, totodată, al erosului; vor urma, apoi, pragurile labirintice şi rătăcitoare ale crizelor maturităţii, pentru a ajunge, trecând pragul de rumeguş, sub cupola circului lumii. Ultimul prag este o mise en abyme a însăşi condiţiei ucenicului actor. Scândura scenei este adesea comparată cu scândura unei corăbii. Pe scândura scenei, ca pe puntea unei uriaşe corăbii, comediantul ne vrăjeşte şi ne ia cu el în splendide călătorii teatrale departe de ţărmul dur al realităţii. Suflul puternic al imaginaţiei umflă pânzele, cala forfoteşte de poveşti, vise şi himere, iar de veghe, la cârmă, este mereu conştiinţa ludică. Scândura scenei - rămăşiţă poate dintr-o stultifera navis sau un carrus navale - este martora actelor sacrificiale ale comediantului, chemat să fie oglinda condiţiei umane. În final, pragurile-scenă ale fiecărui ucenic actor vor alcătui o unică şi uriaşă scenă-corabie pe care actorii vor înfrunta, de-aici înainte, întinderile şi abisurile lumii.
Ziua 6. Marţi 08 iunie 2021
Ora 19:00
Cerere în căsătorie de A. P. Cehov
Regia: Anca Mihuţ
Distribuţia: Adonis Tanţa, Raul Păcurar, Alexandra Bob, Luca şi Toma Mihuţ
Durata spectacolului: 45 min
Lomov, un proprietar de terenuri în vârstă de 35 de ani, ipohondru şi cam timid, intenţionează să se însoare pentru a se asigura că va avea lângă el o femeie care să îl îngrijească. Singura partidă onorabilă pare a fi Nataşa Stepanovna, fiica vecinului său, Ciubukov, un alt latifundiar înstărit, văduv şi dornic să-şi mărite fata. Deşi Lomov susţine că nu ţine nici la pământ, nici la avere, el le apără înfocat atunci când vecinii săi îi contestă unele drepturi şi îl acuză că ar lua cu japca ceea ce nu-i aparţine. Natalia Stepanovna, deşi foarte dornică să se mărite, pare a găsi o mare satisfacţie în a-l contrazice şi tortura pe Lomov. Ea acceptă să se căsătorească cu Lomov, dar odată stabilit acordul, reia ostilităţile, instaurând o permanentă luptă pentru putere.
Ziua 7. Miercuri 09 iunie 2021
Ora: 17:00
Medeea, după Euripide
Regia: Irisz Kovacs
Distribuţia: Cabiria Morgenstern, Andrada Balea, Alexandra Bob, Antonia Moldovan, Timeea Pădurean
Durata spectacolului: 38 min
Cu toţii cunoaştem mitul vrăjitoarei Medeea: femeia înnebunită de gelozie îşi ucide copiii pentru a se răzbuna pe soţul infidel. Dar mai rezonează cu noi povestea ei după mii de ani de când a fost scrisă? Cât s-a schimbat condiţia femeii în tot acest timp? Dar, mai ales, cum ar fi dacă am putea îndrepta tragedia şi, de data asta, nu ar mai fi niciun bărbat pe scenă, iar furia s-ar transforma în acceptare şi nu ar muri niciun cop de mâna Medeei?
ora 19:00
Accademia della Follia (scenariu colectiv de Commedia dellʼArte)
Regia: Miriam Cuibus, Cătălin Codreanu, Cristian Grosu, Raluca Lupan
Foto: Andra Salaoru şi Andrei Niculescu / Filmat de Rareş Stoica
Distribuţie: Maxim Galbăn, Claudiu Gabor, Andrada Balea, Viviane Havrilla, Cabiria Morganstern, Alexandru Bote, Alexandru Rădulea, Alexandra Bob, Denisa Mikesz, Şerban Ghilvaci, Dominic Olar, Dan Boldea, Dragoş Bucătaru, Cezara Cioază, Timeea Pădureanu, Paula Trifu, Antonia Moldovan, Raul Păcurar, Octavian Afrăsinei, Alexandru Bote
Durata spectacolului: 2 ore 30 min
Încercând să ne urmăm visurile şi dorinţele cele mai arzătoare, purtăm adesea, cu bună ştiinţă sau nu, teribila şi năstruşnica scufie doctorală a nebuniei. Dar, fără ea viaţa ar fi atât de săracă, cum spune Arlecchino în monologul final din spectacolul nostru: «Nenumărate şi colorate sunt veşmintele nebuniei pe care lumea le poartă: nebunia lui Bachus, nebunia Afroditei şi a ţâncului ei - Cupidon, nebunia lui Marte - războinicul, nebunia ştiinţei, a gloriei şi a făţărniciei, a profeţiilor şi câte-or mai fi, că zilnic apare una nou-nouţă îmbrăcată după ultima modă! Scufia mea doctorală am dobândit-o la "Accademia della Follia", messiri! Dar, la urma urmei, cel ce trăieşte fără nebunie nu-i chiar atât de înţelept pe cât crede. Eh, adesea stai să te-ntrebi:cine e adevăratul nebun? Cuminte e să nu uităm: nebunia e limita libertăţii noastre. Eu şi frăţiorii mei ne hrănim din visuri desprinse din cearcănul lunii! Nebunia noastră, messiri, aparţine iluziei, e răzvrătirea noastră! Nebunia mea şi a fraţilor mei e jocul, visul, închipuirea şi... râsul, messiri! Hai, hai de încercaţi-o şi domniile voastre! Hai de încercaţi nebunia noastră, ştim să v-o croim pe măsură!»