iulie 2021
Fragil
După ce s-a ridicat bariera interdicţiilor impuse de covid-19, talentele zăgăzuite din teatrele independente s-au revărsat în spectacole incitante, chemând publicul la o nouă evaluare a muncii actoriceşti. Sala de la Casa Artelor din Bulevardul Eroilor nr. 16 din Cluj-Napoca, împărţită între trupa Magic Puppet şi Centrul de Creaţie Maidan, s-a umplut de tineri şi mai puţini tineri, dornici să savureze teatru nou, experimental, epatant prin îndrăzneală textuală şi montaj scenic.

Dacă Istoria românilor pe scurt în regia lui Lucian Ţion surprinde prin abordarea neinhibantă a istoriei, Fragil în regia Dianei Aldea şochează prin cinismul tratării temei depresiei la tinerii noştri de azi. Fără îndoială că aceşti actori au talent cu carul şi la descărcarea carului curtea Casei Artelor se umple de policromia roadelor cultivate cu sârg şi dragoste de frumos.

Concepţia regizorală în realizarea spectacolului Fragil e de-a dreptul deconcertantă, sfidând nu numai normele impuse de clasica "scenă italiană", dar şi extravaganţele regizorale postmoderne. 80% din durata reprezentaţiei se desfăşoară în spatele unei folii de nailon, de unde ghiceşti mai mult faţa şi corpul pe jumătate dezgolit al protagonistului care se jeluieşte de mama focului şi se tânguieşte continuu, într-un monolog fără sfârşit, declinând substantive ca depresie şi sinucidere.

Astfel că spectatorul accede direct, nu la personajul întruchipat de Dan Boldea, care-şi spune Manase, ci la gândurile din mintea lui prinsă în chingi existenţiale maladive. Confesiunea şi frământarea lui întunecă orizontul de aşteptare al spectatorului normal. Mesajul textului se doreşte a fi acela al târârii omului din sală în labirintul de trăiri ceţoase al protagonistului.

Scenariul scris de Diana Aldea şi Filip Odangiu acreditează ideea că întregul cotidian e plin de depresivi, ceea ce trimite spre o lume bolnavă, afundată într-o "gaură neagră" fără ieşire. Dacă ar fi vorba numai despre carantinarea impusă de covid-19 care naşte monştri, ar mai fi cumva, dar apăsarea e cu bătaie mai lungă. Desigur, îndepărtarea oricărei cenzuri permite o viziune atât de sumbră asupra vieţii, dar mă întreb sincer intrigat dacă această faţetă psihică a tinerei generaţii e într-adevăr emblematică. Deşi grav şi comprehensiv, textul pare a lua în derâdere problematica depresivilor şi alunecă deseori în umor de un cinism straniu. Este dorinţa acestor tineri de a se autopersifla? Regretabil punct de vedere în scrierea unui scenariu de acest fel.

Regizoral vorbind, spectacolul e foarte bine lucrat. Manese, autointitulat "turnător al comunităţii depresivilor şi sinucigaşilor anonimi" ia în răspăr pe "colegii" întâlniţi la cercul de terapie în grup. În acest moment folia transparentă de plastic este trasă deoparte şi chipurile "colegilor" sunt proiectate pe spatele gol al actorului în timp ce împărtăşeşte păreri despre stadiul şi succesele terapiei. Este o rezolvare admirabilă, de mare efect, de deschidere spre lumea din afară a celui ce orbecăie în lumea lui de himere.

Lui Dan Boldea i se alătură pentru puţin timp Paul Tonca, iar vocile celor din grup aparţin tinerilor Florin Suciu, Antonia Cezara Cioază, Timeea Pădurean, Maxim Gălban, Claudiu Gabor. Ricardo Fatiol (video mapping) ajută mult la conturarea ideii regizorale prin excelenta mânuire a imaginilor, de asemenea şi muzica propusă de Paul Tonca.

Poate că deconspirarea acestor frământări din mintea şi sufletul unui depresiv este prea dură, prea încărcată de mesaj negativ, dar călătoria în jurul problematicii nu e lipsită de interes şi poate ajută prin sublinierea fragilităţii fiinţei. Oricum, pentru Dan Boldea este un recital numai bun pentru afirmarea talentului său.

Spectacolul a fost prezentat şi la ediţia 2021 a Festivalului Internaţional de Teatru din Turda, lăsând o bună impresie ca realizare scenică nonconformistă. Se pare că publicul încurajează curajul şi noutatea limbajului.
De: Diana Aldea, Filip Odangiu Regia: Diana Aldea Cu: Dan Boldea, Paul Tonca

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus