septembrie 2021
Festivalul de Teatru Piatra Neamţ, 2021
2. Secţiunea internaţională - Something to declare

Despre teatru, comunitate, pandemie, prezent şi trecut: aşa ar putea fi rezumată secţiunea internaţională din 2021. Segmentul de teatru internaţional a suferit modificări determinate de restricţiile de mişcare din anul în care trăim, fiind orientat acum către performance-uri restrânse.

Something to declare şi-a propus să fie compus din performarea de către regizor(regizoare) / autor(autoare) dramatic / coregraf(e) a ideilor unor spectacole care au fost create, dar care sunt imposibil de deplasat în actualele condiţii, sau schiţa unor spectacole care nu au mai reuşit să fie puse în practică din cauza pandemiei.

Voi vorbi despre 3 dintre ele.

În comunitatea noastră - Bogdan Zamfir.

Stabilit de 13 ani în Belgia şi activând în sfera teatrului francofon, Bogdan Zamfir nu şi-a pierdut, însă, viziunea de ansamblu asupra problemelor din ţara natală. Astfel, În comunitatea noastră este un proiect de spectacol în care este prezentată problema locurilor de muncă dintr-o comunitate restrânsă, separată în două: cei "avuţi" şi cei mai puţini norocoşi.
Plecând de la această premisă, explorăm ce înseamnă disperarea faţă de viitor, exploatarea, reacţia faţă de dezastrul unui concetăţean şi alte probleme dintr-un oraş în care nu există oportunităţi.
În aceste linii, Bogdan creează o radiografie a multor oraşe-fantomă din România, unde categoria de adulţi apţi pentru muncă nu mai există, rămânând în urmă pensionari sau tineri fără planuri de viitor. O luptă de supravieţuire de care suntem conştienţi, dar la care nu reuşim să găsim o rezolvare.

Muzeul holocaustului românesc: o poveste care mai bine rămâne nespusă - Jakub Skrzywanek (Polonia)

1941 este un an care a marcat istoria omenirii în cel mai dezastruos mod, fiind reprezentarea reală a cruzimii umane dusă la extreme.
Pogromul de la Iaşi şi Trenurile Morţii sunt cuvinte ce au rezonanţe şi astăzi, ele semnalează concreteţea holocaustului din România. Jakub prezintă, prin paralele, lagărele de concentrare de la Auschwitz şi pogromul de la Iaşi, subliniind astfel că, şi la noi, antisemitismul şi-a arătat faţa brutală, reală, înspăimântătoare.
Din acest motiv, Muzeul holocaustului românesc este o poveste ce trebuie spusă şi repetată, pentru a nu fi uitată niciodată.

Zbor deasupra teatrului din Kosovo - Jeton Neziraj

Cât de corupt poate fi un stat care cenzurează în mod indirect arta?
Teatrul este un instrument puternic într-o societate; el poate să fie folosit, printre altele, pentru a critica statul şi clasa politică, în cazul în care este necesar. De asta, unor oameni le poate fi frică de puterea teatrului, aplicând eticheta de "antinaţionalist" acelor spectacole ce subliniază aspecte disfuncţionale ale conducerii unei ţări.

Zbor deasupra teatrului din Kosovo a fost un spectacol ce a necesitat protecţie din partea poliţiei şi a NATO în ziua premierei. Astfel, Jeton Neziraj (regizorul spectacolului Zbor deasupra teatrului din Kosovo) a povestit despre întâmplările de dinaintea premierei unui spectacol de teatru: de la încercarea de anulare a premierei de către Ministrul Culturii până la concretizarea spectacolului datorită diplomaţilor Uniunii Europene.

Prin acest lecture performance am putut afla despre spaima produsă de un spectacol de teatru în rândul oficialităţilor, ajungând în punctul de a amâna premiera - o metodă subtilă (sau nu) de cenzurare a artei, fapt ce nu se întâmplă într-un stat democratic. Eu una chiar aş vrea să văd spectacolul care a produs asemenea rezultate la nivel naţional, în Kosovo.

Deci, secţiunea Something to declare chiar a avut ceva de declarat. S-a vorbit despre cruzime, despre cenzură, despre comunităţile disfuncţionale din ţara noastră şi de aiurea, dar şi despre pandemie (Piele. Suprafaţă. Ecran) şi despre eşecul capitalismului (Eroii muncii capitaliste şi Europa intubată). M-am bucurat să văd atât români stabiliţi în străinătate, cât şi străini, discutând despre climatul social-politic din diferite colţuri ale Europei. Astfel, Something to declare a oferit o perspectivă foarte vastă despre trecut, prezent şi viitor.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus