septembrie 2021

Cea de-a 31-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru se va desfăşura în perioada 06 - 14 noiembrie 2021, în format online, din cauza restricţiilor impuse de pandemie. Conceptul din acest an este "Creaţia. Recreaţia. Re-creaţia", care subsumează şi secţiunile FNT.

Criticii Oana Cristea Grigorescu, Cristina Rusiecki şi Claudiu Groza, selecţioneri şi directori artistici ai prezentei ediţii, au anunţat lista spectacolelor participante în FNT 2021.

Celor 38 de spectacole selectate din ţară li se vor adăuga instalaţii performative, instalaţii vizuale, producţii din străinătate, precum şi evenimente conexe.

Iată câteva din argumentele selecţionerilor privind criteriile şi alegerile făcute, în conjunctura dată de situaţia atipică în care s-a desfăşurat activitatea teatrală din România în ultimul timp:

Oana Cristea Grigorescu:

"În urma stagiunii pandemice 2020/21, imprevizibilă şi frustrantă pentru artişti şi public deopotrivă, am căutat să citim în spectacolele produse în acest răstimp noi moduri de funcţionare a teatrului, de reorganizare adaptabilă şi suplă a creaţiei, capabilă să reziste restricţiilor impuse de valurile pandemiei. Am visat o ediţie FNT faţă în faţă, am sperat că libertatea verii va dura dincolo de luna septembrie, dar ne-am supus noilor restricţii şi am restrâns sărbătoarea FNT online, convinşi de importanţa existenţei şi continuităţii Festivalului. Ne-am forţat imaginaţia să născocească un alt fel de festival naţional, delocalizat în ţară, în care dimensiunea virtuală se conjugă cu cea geografică, peste tot acolo unde teatrele vor putea juca cu public în perioada 06 - 14 noiembrie. Invităm teatrele selectate în FNT să programeze la sediu spectacolul selectat şi să îl joace sub sigla FNT. Formatul online al festivalului va fi, astfel, extins fizic în teatrele din oraşele care pot primi spectatori, iar atributul naţional al FNT va deveni o realitate geografică.

Am selectat conform regulamentului doar spectacole cu premiera în stagiunea 2020
- 2021, neaşteptat de productivă (poate şi pentru că o parte din premiere au finalizat abia în stagiunea repertoriată spectacolele amânate din perioada martie-iulie 2020). Am evaluat, aşadar, nu doar productivitatea, ci şi diversitatea stilistică şi a soluţiilor scenice interesate de explorarea şi integrarea noilor medii, de reformarea conceptelor de spectacol adaptate la context. Dorim ca FNT 2021 să ofere o imagine a soluţiilor creative, să identifice temele dominante ale spectacolelor şi cele mai flexibile şi imaginative estetici.

Conceptul festivalului
- Creaţia. Recreaţia. Re-creaţia - încearcă să surprindă într-o sintagmă răspunsul artiştilor la noile condiţii de creaţie. Interesul pentru zonele de intersecţie a artelor au generat două categorii interdisciplinare, Instalaţii performative şi Instalaţii vizuale ca semn al extinderii experimentului teatral spre graniţele celorlalte arte. Nu în ultimul rând, pentru că ne-am despărţit neaşteptat de artistul şi preşedintele UNITER Ion Caramitru, FNT îi omagiază memoria cu o secţiune comemorativă. Într-un fel, FNT 2021 încearcă să echilibreze pierderile anului scurs cu energiile vitale ale continuităţii şi regenerării.

Nu căutaţi în selecţia FNT de anul acesta marile capodopere, ci comunicarea interumană şi introspecţia. Nu aşteptaţi de la FNT 2021 revelaţii estetice, altele decât cele ale vitalităţii şi capacităţii de reconfigurare a teatrului la noile moduri de producţie şi reprezentare. FNT 2021 se doreşte o sărbătoare a regăsirii în preajma scenei, dar şi o ediţie a vindecării de pierderile suferite în aceşti ani, cu privirea îndreptată spre viitor."

Cristina Rusiecki:

"Dacă există o veste bună în pandemie, ea se referă la un climat emergent, care ne îndeamnă să aşteptăm alte forme de expresie, mai fluide, mai adecvate noilor condiţii în care online-ul pândeşte la fiecare colţ. Cele mai multe dintre spectacolele selectate în această ediţie a Festivalului Naţional de Teatru aparţin creatorilor sub patruzeci de ani. Montările lor abrogă dogmele de până acum, poate pentru a institui altele. Un semn că monştrii sacri lasă teatrul românesc pe mâini bune. Dar şi o speranţă că există drum liber pentru marile creaţii viitoare. Deja acestea se prefigurează în unele dintre spectacolele ediţiei de faţă. Opţiunea pentru limbaje noi, interdisciplinare, mulate pe noile condiţii, dar şi pe evoluţia mijloacelor din ultimii ani a fost, de altfel, şi raţiunea pentru care am propus o nouă secţiune, cea a instalaţiilor. Spre surprinderea noastră, o secţiune consistentă o formează cea a textelor clasice reinventate. Nu ştiu vreo altă ediţie care să propună atâtea modalităţi inedite de lectură a clasicilor. Texte care până acum induceau o anumită cheie de interpretare, fie absurdă, fie sentimentală, fie şarjată, au suscitat o privire proaspătă în stagiunea trecută.

Cu toţii ne dorim să ne întoarcem la spectacolul live, la schimbul de energie dintre scenă şi sală. Sătui de perspectiva din filmare, unde proiecţia, uneori, este greu de delimitat de ceea ce se întâmplă fizic pe scenă, ne dorim să ne scufundăm din nou în spaţiul tridimensional imaginat de scenografi, poate printre cei mai văduviţi creatori, în această perioadă. Tocmai de aceea ediţia din 2021 a FNT găzduieşte secţiunea Next to Stage, întâlniri ale scenografilor, în care vor discuta ce soluţii au fost obligaţi să găsească în condiţii de pandemie. Secţiunea propune un dialog între cei care de abia încep să-şi facă mâna şi scenografii consacraţi, deja repere ale teatrului românesc şi străin: Carmencita Brojboiu, Helmut Stürmer, Dragoş Buhagiar
."

Claudiu Groza:

"Am apelat la acest concept-umbrelă - Creaţia. Recreaţia. Re-creaţia - pentru că el reprezintă, credem, cel mai bine situaţia din acest moment a teatrului românesc. În ciuda obstacolelor din ultimii ani, pandemice, financiare, politice chiar, teatrul autohton cunoaşte o efervescenţă şi o diversitate notabile. E-adevărat, e un fel de supravieţuire disperată, adesea, a artiştilor şi companiilor teatrale, însă rezultatele sunt de apreciat.

Creaţia acoperă zona producţiilor originale care duc mai departe diversele formule artistice, estetice şi ideologice ale teatrului românesc, cu un accent aparte (o sub-secţiune întreagă) pe creaţia regizoarelor - un desant artistic fără precedent în istoria scenei autohtone.

Recreaţia încearcă să surprindă un portret al lumii în tuşe parodice, comice, chiar cu umor negru, dar nu în cheie facilă, ci ca un fel de reacţie a noastră prin zâmbet la vremurile bizare pe care le trăim.

Re-creaţia redă exact soluţiile găsite de artişti pentru a trece peste blocajul pandemic, fără să-şi trădeze vocaţia şi publicul: formule online, interactive, filmice, ingenioase, foarte teatrale fiecare.

Ni s-a părut foarte important să semnalăm într-o secţiune aparte multele montări ce recompun mari texte clasice, în noi lecturi regizorale sau dramaturgice: Clasic. Recreat.

Avem câteva spectacole invitate ale unor creatori canonici din regia românească şi am reuşit, deşi n-a fost foarte simplu, să creionăm şi o secţiune internaţională.

Desfăşurarea exclusiv online a Festivalului Naţional de Teatru nu este ceea ce ne-am fi dorit. Am fi preferat să ne întâlnim, să schimbăm păreri, proiecte, îmbrăţişări, glume. Aşa, ne rămâne doar să sperăm că dezavantajul va deveni avantaj şi că mai mulţi spectatori din toate colţurile României şi nu numai vor putea viziona aceste spectacole."


Vă prezentăm SELECŢIA SPECTACOLELOR din Festivalul Naţional de Teatru, ediţia a 31-a

Creaţia
Autobahn de Neil LaBute, regia Andreea şi Andrei Grosu, director de imagine şi montaj Alexandru Condurache, scenografia Vladimir Turturica, Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu
Conferinţa iraniană de Ivan Vîrîpaev, regia Bobi Pricop, scenografia Oana Micu, Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu
Efecte secundare de Lucy Prebble, regia Vlad Bălan, scenografia Miruna Croitoru, unteatru
Inimă şi alte preparate din carne de Dan Coman, regia, video şi universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional Marin Sorescu Craiova
Katzelmacher. Dacă n-ar fi vorba despre iubire de Rainer Werner Fassbinder, regia Eugen Jebeleanu, decoruri şi costume Velica Panduru, Teatrul German de Stat Timişoara
Verde tăiat de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Andreea Tecla, Asociaţia Pro Teatru, Zalău

Creaţia. Feminin
98% Decizia corectă de Andreea Tănase, regia Elena Morar, costumele şi asistenţă decor Ileana Zirra, decorul Diana Miroşu, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ
Cassandra de Norah Sadava şi Amy Nostbakken (Mouthpiece), regia Leta Popescu, scenografia Tudor Prodan, Teatrul Apollo 111
Hai, să vorbim despre viaţă! de Ana Sorina Corneanu, regia Zsuzsánna Kovács, scenografia Gabi Albu, Teatrul Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti
Tiadora, după Maria Manolescu Borşa, regia Sorin Militaru, scenografia Horaţiu Mihaiu, Teatrul Municipal Bacovia Bacău
Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois de Cosmin Stănilă, regia Andrei Măjeri, decorul Adrian Balcău, Reactor de creaţie şi experiment Cluj-Napoca
Trei femei înalte de Edward Albee, regia Diana Păcurar, scenografia Oana Cernea, Teatrul Regina Maria Oradea

Creaţia. Dans
Pam param, coregrafia Andrea Gavriliu, Studio M, Sfântu-Gheorghe
Pappa mia!, textul şi coregrafia Fehér Ferenc, Studio M, Sfântu-Gheorghe

Recreaţia
Après Ski - Linişte aici sus! de Klaus Eckel, conceptul Niko Becker, Teatrul German de Stat Timişoara
Chiritza în carantină, după Matei Millo, scenariul dramatic Ada Milea, Anca Hanu, Cosmin Stănilă, regia Ada Milea, Andrea Gavriliu, spectacol-concert de Ada Milea, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
Hoţii de Conor McPherson, regia şi scenografia Cristi Juncu, Teatrul Naţional Târgu-Mureş - Compania Liviu Rebreanu
Moştenirea norocului de Thanasis Papathanasiou şi Mihalis Reppas, regia Radu Nichifor, scenografia Daniel Divrician, Teatrul Regina Maria Oradea
Tom şi Jerry, adaptare după Jerry and Tom de Rick Cleveland, regia Florin Piersic jr., scenografia Tudor Prodan, Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu
Trilogia Minelor. Flori (episodul 1) de Csaba Székely, regia Horia Suru, scenografia Raluca Alexandrescu, Teatrul Dramaturgilor Români, Bucureşti
Trilogia Minelor. Apă (episodul 3) de Csaba Székely, regia Horia Suru, scenografia Raluca Alexandrescu, Teatrul Dramaturgilor Români, Bucureşti

Re-creaţia
Dekaroom, creaţie colectivă, regia Andrei Dinu şi Raul Hotcaş, scenografia Mihai Vălu, Teatrul Municipal Baia Mare
Încuiaţi de Maria Manolescu Borşa, regia Leta Popescu, scenografia Gabi Albu, Centrul Replika, Bucureşti
SHORTS, după Samuel Beckett, regia Zalán Zakariás, Teatrul Tomcsa Sándor, Odorheiu Secuiesc
V.I.P. - Very Isolated Person, adaptare liberă după Pescăruşul de A.P. Cehov, conceptul şi regia Paula Lynn Breuer şi Olga Török, Teatrul German de Stat Timişoara
Zbor deasupra unui cuib de cuci, după Ken Kesey, regia şi scenografia Eugen Gyemant, Teatrul Andrei Mureşanu Sfântu Gheorghe / teatru VR

Clasic. Recreat
Bacantele (fără mască), după Euripide, rescriere de Maria Manolescu, regia Dragoş Alexandru Muşoiu, costumele Cristina Milea, decorul Răzvan Chendrean, Teatrul de Nord Satu Mare
Cântăreaţa cheală de Eugène Ionesco, regia Alex Bogdan, scenografia Tudor Prodan, Teatrul Matei Vişniec Suceava
Doi tineri din Verona de William Shakespeare, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Mâzgăreanu, Teatrul de Stat Constanţa
O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale, regia Ştefan Iordănescu, costumele Chic by Vali Cioban, decorul Doru Păcurar, Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad
Rómeó és Júlia / Romeo şi Julieta, după William Shakespeare, regia Vidnyánszky Attila jr., decorul Csaba Csíki, costumele Zsuzsánna Kiss, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Steaua fără nume de Mihail Sebastian, regia Cristian Ban, scenografia Cristina Milea, Teatrul Maria Filotti Brăila
Văduva Karnyó şi cei doi zvăpăiaţi de Csokonai Vitéz Mihály, regia Tapasztó Ernő, scenografia Szvatek Péter, costumele Varsányi Anna, Compania de Teatru Aradi Kamaraszínház şi Compania Pinceszínház din Szeged (Ungaria)
Villa Dolorosa de Rebekka Kricheldorf, regia Theodor-Cristian Popescu, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional Târgu Mureş - Compania Liviu Rebreanu

Invitaţi ai FNT
D-ale carnavalului de I.L. Caragiale, regia Alexandru Dabija, decorul Raluca Alexandrescu, costumele Liliana Cenean, Teatrul Naţional I.L. Caragiale din Bucureşti
Oraşul cu fete sărace, după nuvelele lui Radu Tudoran, regia, scenariul şi universul sonor Radu Afrim, scenografia Cosmin Florea, Teatrul Naţional Vasile Alecsandri din Iaşi
Rinocerii de Eugène Ionesco, regia Gábor Tompa, decorurile Helmut Stürmer, costumele Carmencita Brojboiu, Teatrul Naţional Mihai Eminescu din Timişoara
Az ember tragédiája / Tragedia omului de Madách Imre, regia Silviu Purcărete, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely Timişoara

Instalaţii performative
Ziua Hektomeron, conceptul şi coordonarea proiectului Vlad Drăgulescu, Teatrul Naţional Marin Sorescu Craiova
Interior-lumină, texte de Oana Hodade, Ioana Hogman, Oana Mardare, Mihai Păcurar, Doru Taloş, Adonis Tanţa, conceptul şi regia Mihai Păcurar, Reactor de creaţie şi experiment Cluj-Napoca
Luna verde, spectacol de poezie pe versuri de Federico García Lorca, Teatrul Odeon, Bucureşti
Văzduh, texte de George Gordon Byron, John M. Hull şi Liviu Oros, un spectacol de Victor Olăhuţ, Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu

Vom reveni cu detalii despre spectacolele din secţiunea internaţională, cea In memoriam Ion Caramitru, despre programul instalaţiilor vizuale, spectacolelor lectură, lansărilor de carte, conferinţelor şi al celorlalte evenimente conexe ce vor putea fi urmărite online sau on-air, în perioada 06 - 14 noiembrie 2021 în cadrul celei de-a 31-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru.
Accesul la toate manifestările din cadrul FNT 31 va fi gratuit.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus