Am văzut destul de multe montări concepute în timpul pandemiei în România şi nu numai. Unele se intersectează cu zona experimentelor multimedia, înglobând în moduri creative distanţele impuse, glosând pe tema iubirii, a singurătăţii, a izolării, a morţii, cravaşând - câteodată printr-un exces al interpretărilor şi al mijloacelor de reprezentare - simţurile amorţite de monocromia zilelor. Dintre toate spectacolele, probabil că Verde tăiat (Asociaţia Pro Teatru, Zalău; premiera: 2 octombrie 2020) - o montare calmă ca ochiul unei furtuni, care dacă foloseşte estetici ale pandemiei, o face cu sobră eleganţă - va rămâne în memorie mai viu decât altele. Semnificaţiile piesei inspirate de povestea unui pădurar care în 2019 a plătit cu viaţa vigilenţa sa prea incomodă pentru influenţi jefuitori de lemne sunt înteţite prin succesiunea tensionată a scenelor în care căutarea dreptăţii pe trasee vegheate aprig de atotputernicii zilei se dovedeşte mereu doar o jalnică iluzie. Orice posibilă cale spre lumină se transformă negreşit într-un drum barat de obstacole, aducând în prim-plan o tragedie repetabilă, stârnită de eterne lăcomii şi laşităţi cărora nu li se poate opune nici demnitatea şi nici rarele excepţii ale unui sistem corupt.
Tinerii actori care animă această variantă de reconstituire au atu-ul trecerii prin experienţe profesionale diverse şi reuşesc prin interpretările lor să iradieze ceva cathartic - revolta lor atât de bine controlată, ce intră în alchimiile interioare ale personajelor (fie direct, fie prin contrapunctul unei neîndurătoare ironii) este mai arzătoare decât un articol vitriolant care ar condamna faptele reprobabile pe care piesa le înfăţişează.
Cap al vicleşugurilor criminale, Primarul se aruncă în scenă cu aplombul unui personaj de fabulă, cu grimase ca de lup afişând un aer vag blajin, firoscos, chiar înţelept, dar doar până iese la atac cu toată cruzimea, abia având timp să-şi arunce din mers blana de oaie cu un gest nonşalant. Cu fine nuanţe, Răzvan Bănuţ apasă în forţă pe claviatura dispreţului faţă de oameni şi legi, mergând de la aroganţă, sub o mască spăşită, la persiflare neruşinată. La ocazie, trece şi prin cadenţele solemne ale Odei în metru antic pe care o recită din rărunchi, nu-i aşa?, ca orice român adevărat, bun patriot. Dar aici referinţele oportuniste sunt scoase la iveală cu abilitatea unui prestidigitator, îmbinând într-un unic gest, cu dizgraţioasă naturaleţe, primitivismul mocirlelor şi cinismul invocării purităţii de neatins a stelelor singurătăţii... Râsul izbucnit spontan din şocul acestui aberant comportament se chirceşte în zarea gravă a realităţii.
Regizoarea nu insistă asupra unor asemenea momente de o putere reţinută, le prezintă într-un fel net, curat care după o secundă explodează interior şi răvăşesc totul în calea lor. Există o ştiinţă a calibrării acestor momente care ţin şi de timp, şi de ritmuri, şi de intensitate - Adina Lazăr stăpâneşte cu mână sigură aceste ingrediente nărăvaşe care ar fi putut bascula echilibrul montării. Iar muzica pătrunsă de un fior de departe, de vibraţii tulburătoare (Adrian Piciorea) şi scenografia simplă, cu o reuşită polivalenţă funcţională (Andreea Tecla) le susţin cu o discreţie care sporeşte armonia semnelor teatrale.
Între episoadele dense sunt intercalate sugestive cortine video: imaginile coroanelor unor copaci înalţi cu freamăt neliniştit, peste care se suprapun vocile făptaşilor crimei încheagă firul întâmplărilor, dându-le luciul întunecat, nemediat al realităţii. Când pe scenă sunt simţite, discutate, ghicite, reconstituite fapte care urcă temperatura, aceste clipuri au conturul unor documente extrase din dosare care ancorează şi încarcă centrele de greutate ale montării cu materia brută a întâmplărilor.
Sfârşitul nu aduce nicio boare de optimism, nicio promisiune. Demnitatea văduvei aflate - după un an de deliberări fără rezolvare - literalmente la o răscruce, apucând drumuri străine de fiinţa şi dorinţele ei şi păstrând o ramură verde într-o casetă de sticlă ca un memento al vieţii curmate prea devreme - al verdelui tăiat - dă gustul eşecului lamentabil al unei societăţi europene a secolului XXI. E un final aspru care dezarmează prin absenţa apăsărilor pe pedalele emoţiilor. "Unde-i dreptatea, unde...?", se întreabă retoric spectatorul laolaltă cu Ioana, simţind lipsa de răspuns ca o sumă de neputinţe covârşitoare pe care e nevoit să şi le asume.
Votul publicului desfăşurat în paralel cu votul juriului la Gala UNITER 2021 a desemnat Verde tăiat drept cea mai bună montare dintre cele nominalizate. Şi poate aici e şi firava umbră a speranţei refuzate de spectacol. Cea care duce la o altă întrebare rămasă şi ea deocamdată fără răspuns: oglinda hamletiană a teatrului pe care piesa o pune în faţa vinovaţilor va avea odată şi odată puterea de a schimba ceva?