Bucureştenii vor avea prilejul să vadă, începând cu 15 martie, o interesantă expoziţie dedicată arhitectului mexican Luis Barragán.
Unii critici de la noi s-au cam pripit să-l compare pe Barragán cu Horia Bernea, dar lumea abia s-a obişnuit cu Barragán şi, din nefericire, n-a mai apucat să afle cine este Bernea. Mă voi grăbi să nu mă pun de acord cu asemenea opinii, deoarece, în timp ce Bernea a sacralizat prin cruce spaţiul muzeal al ţăranului român, Barragán s-a lăsat inspirat mai degrabă de arta laică andaluză, în care va descoperi sensibilitatea spaţiilor tradiţionale maure, unde apa este personaj central, şi a grădinilor mediteraneene, unde umbra ambientală este îndelung speculată. Influenţele andaluze apar chiar de la primele lui opere, în casele González Lima şi Enrique Aguilar din Guadalajara.
Mai apoi, sub influenţa avangardei lui Le Corbusier şi a lui Mies van der Rohe, arhitectura lui Barragán va începe să semene cu un joc de planuri, lumină şi texturi, aşa cum se vede în grădinile din Pedregal sau cele din Predio del CabrÃo, din Ciudad de México, dar care se revendică în aceeaşi măsură şi din grădinile islamice. Sub influenţa sculptorului Matthias Goeritz şi a muraliştilor Diego Rivera şi José Clemente Orozco, Barragán se va dedica tot mai mult arhitecturii spaţiilor interioare, valorificând culoarea, sunetul apei şi lumina naturală, aşa cum se vede în Turnurile Oraşului Satelit sau în Cluburi.
La rândul său, Barragán a exercitat o mare influenţă asupra arhitectului Tadao Ando, a cărui Grădină a Artelor Frumoase din Kyoto este o combinaţie de concepte tradiţionale japoneze, îndeosebi Ryoan-ji - care alternează spaţiile deschise cu perimetre de ziduri din bolovani de râu - cu ideile lui Mies van der Rohe, din Pavilionul din Barcelona, unde peste bolovani curge apa.
Barragán s-a impus greu şi, vorba lui Octavio Paz, arta lui este "modernă fără să fie modernistă, universală fără să fie o oglindire a New Yorkului sau a Milanului".
Luis Barragán - "Spaţiu, culoare, apă... şi serenitate", Sala Rotondă, Auditorium, Muzeul Naţional de Artă al României, începând de miercuri, 15 martie 2006.