aprilie 2022
Festivalul de Film Documentar One World România, 2022
Selecția de filme OWR#15 surprinde la scară mică complexitatea mediului natural și este gândită ca un ecosistem în sine, secțiunile dezvoltându-se ca niște ramuri care cresc din același trunchi și care doar împreună formează un întreg.
Selecția din 2022 a fost făcută atent de o echipă artistică, formată din: Andreea Chiper - critic de film și regizor, Victor Morozov - critic de film, Anca Păunescu - selecționer festivaluri europene, Liri Chapelan - critic de film, Sorana Stănescu - jurnalist DOR, Vlad Petri - regizor, Monica Stan - director artistic.

"Prin selecția de filme documentare și evenimentele care le acompaniază, dorim ca în această ediție să contribuim la dezvoltarea unui trai mai blând, în armonie cu noi înșine și cu natura din care facem parte. Celebrăm diversitatea și dreptul la existență al tuturor formelor de viață, pentru că la nivel fundamental cu toții suntem același lucru: viață." - Monica Stan, directorul artistic al festivalului.

Secțiunea 1 - Corpul vânăt al planetei
White on white, r. Viera Čákanyová (2020)

Secțiunea Corpul vânăt al planetei va fi dedicată celebrării mediului înconjurător în toate formele sale. Aici vom prezenta câteva dintre cele mai provocatoare documentare recente ce abordează aspecte precum protecția mediului, efectele industrializării și ale urbanizării, responsabilitatea ecologică la nivel individual și colectiv, dezastrele ecologice produse de război, precum și relația uneori conflictuală dintre tehnologie și natură.

Filme precum White on white (2020), r. Viera Čákanyová și From the wild sea (2021), r. Robin Petré adresează probleme de mediu mai intens mediatizate precum încălzirea globală, respectiv speciile pe cale de dispariție.

From the wild sea, r. Robin Petré (2021)

 Alte filme invită la reflecții asupra naturii ce sunt mai greu de categorisit. În filmul georgian Taming the Garden (2021), r. Salomé Jashi, ecologia se îmbină cu politicul, iar dezrădăcinarea copacilor devine o metaforă pentru statut social și jocuri de putere. Filmul Veins of the Amazon (2021), r. Álvaro Sarmiento, Diego Sarmiento, Terje Toomistu ne poartă într-o călătorie de-a lungul fluviului Amazon, în care observăm relația dintre om și natură în toată paleta sa de ipostaze - de la cele mai tranzacționale, pentru supraviețuire și exploatare, la cele mai subtile, de simbioză și coexistență pașnică.

Secțiunea 2 - Acasă în sălbăticie

Bucolic, r. Karol Pałka (2021)
În dialog direct cu secțiunea anterioară se află Acasă în sălbătici, o secțiune compusă dintr-o serie de documentare-portret ale unor oameni care, prin diferite circumstanțe, au ajuns să se simtă alienați în mediul în care trăiesc și care de multe ori își găsesc refugiul în natură.
Filmul Delphine's prayers (2021), r. Rosine Mbakam ne prezintă într-un mod intim și plin de empatie, trăirile și amintirile traumatice ale camerunezei Delphine, care a fost forțată să se prostitueze în adolescență. Călătoria în spații psihologice ascunse continuă și în ironicul Bucolic (2021), r. Karol Pałka, construit în jurul universului suspendat al unei mame și al fiicei ei, care trăiesc singure într-o zonă rurală și care, în ciuda unei aparențe de marginalitate, capătă proporții aproape mitice datorită spiritului lor de supraviețuire.

Secțiunea 3 - Trup și suflet
The Perpetual Leek, r. Zoé Chantre (2021)

Completăm organismul viu al selecției cu secțiunea Trup și suflet unde abordăm ecologia minții și a corpului prin documentare ce investighează tulburări fizice și psihice specifice. Regăsim aici câteva dintre cele mai personale filme ale selecției din 2022, începând cu Eat your catfish (2021), r. Noah Arjomand, Adam Isenberg, Senem Tüzen - un documentar unic prin faptul că este realizat cu ajutorul și din perspectiva unei femei care suferă de scleroză amiotrofică, o boală care, deși îi răpește complet independența trupului, nu i-o diminuează pe cea a minții. Pătrundem apoi în cele mai intime gânduri ale regizoarei filmului The Perpetual Leek (2021), r. Zoé Chantre, în care aceasta reflectează asupra propriilor probleme de sănătate, întrebându-se care sunt implicațiile acestora pentru dorința ei de a deveni mamă, în paralel cu observarea propriei mame care pornește pe calea transformării de sine și a căutării spirituale.

Secțiunea 4 - Roadele muncii
Merry Christmas, Ywu, r. Mladen Kovačević (2020)

Roadele muncii explorează condițiile și climatul de muncă, precum și drepturile lucrătorilor în mai multe culturi, pornind de la cele individualiste din Vest și ajungând până la culturile colectiviste ale Estului.
Poate nu există un document recent mai comprehensiv despre muncă decât documentarul de arhivă al lui Jean-Gabriel Périot, proiectat pentru prima dată în programul Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes în 2021, Returning to Reims (Fragments) (2021), care trasează transformările suferite de clasa muncitoare în Franța de la începutul anilor '50 până în prezent. De la o perspectivă istorică în Franța ne mutăm în China, o țară cunoscută pentru promovarea unui cult strict al muncii în rândul cetățenilor săi. În documentarul observațional Merry Christmas, Yiwu (2020), r. Mladen Kovačević asistăm la o ciocnire între nevoile clasei muncitoare și presiunile pieței, ce culminează într-un amestec contradictoriu și ironic de valori comuniste și capitaliste care se chinuie să conviețuiască.

Secțiunea 5 - Grădina tuturor florilor
Threshold, r. Coraci Ruiz (2021)

Urmând exemplul biodiversității naturale, Grădina tuturor florilor este dedicată diversității și promovării toleranței față de semeni, indiferent de naționalitate, gen, orientare sexuală, ideologie sau religie.
Câteva dintre filmele acestei secțiuni abordează în mod direct tema discriminării, precum se întâmplă în filmul Threshold (2021), r. Coraci Ruiz care urmărește tranziția de gen a unui adolescent din Brazilia, sau în Les Enfants Terribles (2021), r. Ahmet Necdet Çupur, care promovează drepturile copiilor în contextul unei familii ultraconservatoare. Toate acestea sunt completate și de filme care promovează diversitatea în moduri mai puțin directe, fără să adreseze grupurilor specifice, ci mai degrabă inspirând un umanism ce încurajează multitudinea perspectivelor la orice nivel.

Secțiunea 6 - Originea speciilor - cum povestim istoria

Amintiri de pe Frontul de Est, r. Radu Jude și Adrian Cioflâncă (2022)

În 2022 introducem și o secțiune care se concentrează în mod special pe metode cinematografice de consemnare și analiză a trecutului. Fie că este vorba despre fotografiile realizate de un regiment al armatei române în timpul celui de-al Doilea Război Mondial și folosite de Radu Jude și Adrian Cioflâncă în documentarul-eseu Amintiri de pe Frontul de Est (2022), fie că este vorba despre sondarea memoriilor unui personaj care a fost martor la evenimente, cum se întâmplă în documentarul Landscapes of resistance (2021), r. Marta Popivoda, unde ascultăm amintirile Sonjei, o luptătoare antifascistă din fosta Iugoslavie, cineaștii au găsit metode ingenioase de explorare a unor realități istorice greu accesibile. O abordare originală găsim și în eseul - hibrid Bicentenario (2020), r. Pablo Alvarez Mesa ce se joacă la limita dintre documentar și ficțiune, imaginile fiind atât de recontextualizate și reinterpretate prin sound design și montaj, încât își pierd valoarea de document și intră în sfera imaginarului, a simbolurilor și a ficțiunii.

Secțiunea 7 - Unde fugim când pământul ne fuge de sub picioare
Our quiet place, r. Elitza Gueorguieva (2021)

Pe lângă acestea, festivalul include și secțiunile considerate deja clasice, care se suprapun parțial cu tema ediției. În secțiunea Unde fugim când pământul ne fuge de sub picioare vom reveni asupra agravării crizei refugiaților și a factorilor ce influențează fenomenul migrației.
Dintre cele mai personale mărturii face parte filmul Flee (2021), r. Jonas Poher Rasmussen, (nominalizat în 2022 la Oscar, la 3 categorii), care deși e realizat sub forma unei animații, reconstruiește cu un realism visceral amintirile traumatice ale unui refugiat din Afganistan. Făcând un pas dincolo de consemnare, documentarul - eseu Our quiet place (2021), o aduce pe Elitza Gueorguieva din nou în România, cu cel de-al doilea ei film, care pare a fi mai degrabă un elogiu poetic dedicat de către autor protagoniștilor ei rătăcitori și forței lor interioare în fața exilului și a alienării.

Secțiunea 8 - Legea naturii: pradă și prădător
A night of knowing nothing, r. Payal Kapadia (2021)

Observând abateri de la principiile statului de drept atât în țară, cât și la nivel internațional, continuăm tradiția de a dedica o serie de documentare importante, justiției. În mod special ne îndreptăm atenția către Asia în documentarul eseu A night of knowing nothing (2021), r. Payal Kapadia, care a fost unul dintre marii câștigători ai Festivalului Internațional de Film de la Cannes 2021 și care vorbește despre protestele împotriva injustiției sistemului castelor în India. Despre sistemul juridic din Japonia ne vorbesc două documentare provocatoare: Ushiku (2021), r. Thomas Ash, ce prezintă tratamentul inuman al persoanelor care caută azil, și Minamata Mandala (2020), - un documentar epic al reputatului r. Kazuo Hara, a cărui retrospectivă OWR a avut loc în 2018 și care vorbește despre lupta îndelungată în justiție a oamenilor ce suferă de Minamata - o afecțiune neurologică provocată de otrăvirea cu mercur deversat de un combinat chimic în apele golfului Minamata.

Secțiunea 9 - Această Ucraina nu se va opri niciodată
This rain will never stop, r. Alina Gorlova (2020)

Având în vedere dezastrul umanitar ce se desfășoară chiar sub ochii noștri, din selecție nu putea lipsi secțiunea Această Ucraina nu se va opri niciodată, al cărui titlu a fost inspirat din filmul This rain will never stop (2020), r. Alina Gorlova ce urmărește cazurile unor refugiați care scapă de Războiul Civil Sirian, doar pentru a se izbi de conflictele armate din Ucraina, țara lor gazdă, demonstrând că războiul nu e niciodată doar o problemă izolată, ci trebuie tratat ca o pandemie de care suntem responsabili la nivel global.
Închinăm această secțiune cineaștilor ucraineni, din dorința de a sprijini o cultură care a fost întreruptă cu brutalitate și pe care dorim să o susținem atât prin filme, cât și prin evenimente speciale ce vor implica invitați ucraineni, care ne vor vorbi despre ce înseamnă colonialismul cultural și despre responsabilitatea oamenilor de cultură în fața agresiunii.

Până în 17 aprilie 2022, orice abonament de pe Eventbook pentru etapa offline (perioada 13-22 mai 2022) cumpărat vă aduce, gratuit, un abonament pentru perioada de proiecții online (23-31 mai 2022). În plus, 50% din încasări vor fi donate regizorilor ucraineni prin intermediul asociației Docudays UA.
Toate aceste secțiuni și multe alte detalii se regăsesc pe noul site One World Romania.

Mai e puțin până la Gala de Deschidere a Festivalului din 13 mai. Stay tuned!

Organizator: Asociația One World Romania
Partener Secțiunea Justiție: Programul Statul de Drept Europa de Sud Est al Fundației Konrad Adenauer
Sponsor principal: Kaufland
Susținut de: Raiffeisen Bank
Cu sprijinul: Administrația Fondului Cultural Național, Ministerul Culturii, Primăria Municipiului București, Uniunea Europeană, Reprezentanța Comisiei Europene în România, UNHCR - Agenția ONU pentru Refugiați, DACIN-SARA, Uniunea Cineaștilor din România, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării
Sponsori: Aqua Carpatica, Domeniile Sâmburești, Absolut
Asigurător oficial: Groupama
Parteneri culturali: ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București, Ambasada Franței în România, Institutul Francez din București, Ambasada Regatului Țărilor de Jos în România, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut București, Institutul Cultural Român, Muzeul Național de Artă al României, Ambasada Elveției în România, Ambasada Spaniei în România, Ambasada Republicii Cehe la București, Centrul Ceh București, Institutul Polonez din București, Delegația Generală Valonia-Bruxelles la București, Ambasada Suediei, UiPath Foundation, Ambasada Statului Palestina, Centrul Cultural Palestinian "Mahmoud Darwish", Festivalul Filmului Palestinian, Ambasada Libanului la București, Festivalul SUPER, Kinedok, Prisma, Redwood Productions
Spații partenere: ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului București, Primăria Municipiului București, Institutul Francez din București, Arhiva Națională de Filme - Cinemateca Română, Muzeul Țăranului Român, Cinema Muzeul Țăranului, Muzeul Național de Artă al României, Centrul Ceh, Expirat, The Legacy Bucharest, Control Club
Bilete prin Eventbook
Partener de mobilitate: BlackCab
Mașina festivalului: Spark
Partener logistic: DHL
Partener digital: Canopy
Partener de monitorizare: mediaTRUST Romania
Văzut de Radio Guerrilla
Parteneri media: Black Rhino Radio, HotNews, British Council, Radio România Cultural, RFI Romania, TANĂNANA, Scena9, DOR, Films in Frame, Cinepub, Cultura la Dubă, VICE Romania, Cărturești, Observator Cultural, Librăriile Humanitas, Film Menu, Cutra, Igloo, Liternet, All About Romanian Cinema, Zile și Nopți, The Institute, Munteanu, Aivimedia.hub, Green Report, IQAds
Festivalul a fost fondat în 2008 de Centrul Ceh București
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Proiect cultural finanțat de Ambasada Olandei.
Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii.


Descarcă catalogul OWR 2022 aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus