Producția a fost selectată în programul Quinzaine des Réalisateurs, secțiune paralelă a prestigiosului festival.
Filmul scris și regizat de Radu Jude pornește de la gestul de sfidare la adresa Rusiei făcut în 1905 de marinarii de pe Crucișătorul Potemkin, care au primit azil politic în România. În 2021, un sculptor (interpretat de Alexandru Dabija) încearcă să facă o lucrare inspirată de acest eveniment.
Potemkiniștii este o comedie despre artă, istorie, memorie și cinema, descrisă de criticul de film Andrei Gorzo ca "o schiță de Caragiale încrucișată cu un video-eseu de Mark Rappaport".
Alexandru Dabija și Cristina Drăghici interpretează rolurile principale.
Producătorul scurtmetrajului este Ada Solomon, iar producător executiv, Diana Caravia. Imaginea este semnată de Marius Panduru, montajul, de Cătălin Cristuțiu, iar sunetul, de Titi Fleancu. Designul și mixajul de sunet sunt realizate de Marius Leftărache, costumele, de Cireșica Cuciuc, coafura și machiajul, de Bianca Boeroiu.
Potemkiniștii este producție microFILM cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei.
Radu Jude a mai fost prezent la Cannes, tot în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs, în 2014, cu Trece și prin perete, recompensat cu Prix Illy, mențiune specială, dar și în 2013 cu scurtmetrajul O umbră de nor.
Regizor și scenarist, Radu Jude a câștigat cu lungmetrajul său de debut - Cea mai fericită fată din lume - premiul CICAE, la Berlinala 2009. În 2012, el a lansat lungmetrajul Toată lumea din familia noastră, prezentat în premieră mondială în secțiunea Forum de la Berlinală. Pelicula Aferim! (2015) i-a adus Ursul de Argint pentru cea mai bună regie. Ea a fost urmată de Inimi cicatrizate (2016), care a fost recompensată cu două premii la Locarno IFF și pentru care Radu Jude a primit trofeul pentru regie la Mar del Plata, de documentarul Țara moartă (2017) și de lungmetrajul Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari (2018), primul film românesc premiat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary.
În 2020, Radu Jude a fost prezent la Berlinală cu două lungmetraje: Tipografic majuscul și Ieșirea trenurilor din gară. Ambele filme au fost proiectate în secțiunea Forum a festivalului. Un an mai târziu, s-a impus între toate filmele din competiție cu Babardeală cu bucluc sau porno balamuc, recompensat cu Ursul de Aur. În același an 2021, scurtmetrajul său Plastic semiotic a fost prezentat în afara concursului la Festivalul de Film de la Veneția.
La ediția din 2022 a Berlinalei, a fost selectat, în competiția de scurtmetraje, cu Amintiri de pe Frontul de Est, realizat împreună cu istoricul Adrian Cioflâncă.