iunie 2022
Festivalul Internațional Shakespeare, 2022
Turneul Teatrului fără nume (TFN) din Chișinău la TNB (după participarea la Festivalul Shakespeare, 2022, din Craiova) cu spectacolul Furtuna de (după) W. Shakespeare regizat de Mihai Țârnă a fost mai degrabă un naufragiu din cauze câtorva decizii artistice neinspirate. Prima, a fost un prolog plicticos și neatractiv care a adunat întreaga distribuție în haine negre de ciocli în fața cortinei oranj a scenei Studio a TNB, pe o rampă de lemn, furând 20 de lungi minute de la început și stricând, cum se spune, prima impresie a acestui spectacol care ar fi fost mai bun și mai alert fără acest prolog. Cea de-a doua a fost un Prospero foarte slab făcut de Vitalie Rusu, un actor basarabean îndrăgit, care s-a auzit mai tot timpul cu greutate, chiar și când se afla la nici 3 metri distanță și nu a părut să aibă deloc forța necesară acestui rol. Cea de-a treia a fost o versiune moldovenească a lui Shakespeare plină de cadențe și accente nepotrivite, presărată cu o replică din Ionesco, o imitație a vernacularului lui Ceaușescu, colocvialisme tip "bre" și multe alte picanterii iconoclaste, toate însoțite de o ilustrație muzicală de același gen (Alecsandru Dicusa) calibrată strident (sunet: Vlad Vascan).

Totuși Furtuna a adus și multe rămășițe frumoase care au plutit spre spectatori, iar basarabenii-bucureșteni din sală le-au primit cu bucurie. Imagini regizorale picturale, odată ce nefericitul prolog s-a încheiat cu deschiderea cortinei spre scena propriu zisă, lumini sugestive (Eduard Chiperco), o scenografie foarte reușită cu trapă, trapez și o plută suspendată, costume și machiaje inventive (Inga Botnariuc), multe nimfe ('furtuni') și alte entități feminine atrăgătoare, o Miranda cu o prezență de balerină ingenuă (frumoasa Ilinca Melnic care promite, dar trebuie să mai lucreze la voce), momente comice savuroase (în principal cu Adrian / Felix Podborski și Sebastian / Ion Rotaru) și elemente de coregrafie spectaculoase. De fapt, cele mai puternice momente au fost cele vizuale, de dans și mișcare, când nu s-a spus nici o replică - ceea ce nu este tocmai o carte de vizită potrivită pentru un spectacol shakespearian.

Aflăm din comunicatul de presă că Mihai Țârnă, este actor, regizor de teatru și de film, scenarist, cu un Masterat în regie de teatru la Institutul de Arte din Chișinău (D.E.A.), completat cu studii de regie de film la Școala Internațională de Film din Paris (2001-2002) și un Doctorat la Universitatea Charles de Gaulle, Lille 3, Mihai Țârnă e stabilit în prezent în Franța, unde conduce catedra de "Arta Actorului" la Școala Internațională de Film din Paris (E.I.C.A.R.) și a montat zeci de spectacole, și în Franța, și la Chișinău.

Cât despre protagonistul Vitalie Rusu a lucrat în calitate de actor și regizor la Teatrul Muzical-Dramatic "A. S. Pușkin" (astăzi Teatrul Național Mihai Eminescu") din Chișinău, fiind și regizor-șef al acestui teatru, din 1985. Între 1999-2003 a fost diplomat la Ambasada Republicii Moldova de la București. În 1973 i s-a conferit titlul onorific Artist Emerit și în 1983 - cel de Artist al Poporului. În 2011 Vitalie Rusu a fost distins cu Ordinul Republicii și în 2013 - cu Premiul Național.

Deși în cariera sa de actor, de peste 50 de ani, a jucat 80 de roluri de teatru și film, Vitalie Rusu nu a convins pe scena Naționalului bucureștean decât segmentul de public sentimental care îl cunoștea de ani de zile și care s-a bucurat să-l revadă. Uneori este totuși bine să te retragi din roluri atât de grele și de cunoscute dacă nu le mai poți face față din punct de vedere artistic și mai ales vocal. Toți ceilalți actori au fost mai buni și s-au auzit mai pregnant decât tocmai interpretul rolului titular, ceea ce nu este niciodată de dorit.

În concluzie, Furtuna în regia franco-moldoveanului Mihai Țârnă a demonstrat (încă o dată) că nu tot ce este făcut de cineva care vine de pe cheiurile Senei este mai bun decât ce vine de pe cheiurile Dâmboviței - dar oricum, spectacolul este interesant de văzut. Schimburile artistice cu teatrele din Republica Moldova sunt întotdeauna binevenite. Așa cum binevenit a fost faptul că recent, Teatrul Național Mihai Eminescu din Chișinău a prezentat pe scena mare a TNB un film documentar minunat despre centenarul său, regizat de directorul, regizorul și actorul Petru Hadârcă, numit O scenă a memoriei - 100 de ani de Teatru Național la Chișinău.


Furtuna
de William Shakespeare
prezentat de: TFN. Chișinău
Regie: Mihai Țărnă
Asistent regie: Larisa Dascăl / Costume: Inga Botnariuc / Compoziție muzicală: Alexandru Dicusar / Lumini: Eduard Chiperco / Sunet: Vlad Vascan / Colaborare artistică: Valentina Vidrașcu / Regia tehnică: Victor Zburliuc
Distribuție: Prospero: Vitalie Rusu / Miranda: Ilinca Melnic / Ferdinand: Bogdan Bâtlan / Ariel: Silviu Boinceanu, Corina Rotaru / Caliban: Nicu Țărnă / Stephano: Marius-Cătălin Tulum / Trinculo: Petru Dragancea / Alonso: Valentin Munteanu / Antonio: Ion Munteanu / Gonzalo: Anatol Burlacu / Adrian: Felix Podborski / Sebastian: Ion Rotaru / Sycorax: Victoria Țurcanu / Furtunile: Victoria Țurcanu, Larisa Dascăl, Antonia Calancea, Cristina Lungu.



0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus