iunie 2022
Festivalul Internațional Shakespeare, 2022
Parafrazând dictonul "It ain't over 'till the fat lady sings", Festivalul Shakespeare / show-ul nu se încheie până ce The Tiger Lillies perform Hamlet, actorii Teatrului Republique, Copenhaga și Martyn Jacques ne cântă și încântă cu istoria regelui nebun din Danemarca, un poem scenic compact, unificat prin muzică, nouăsprezece piese muzicale, fiecare cu mesajul ei, metafore dezvoltate pentru scenele esențiale din Hamlet: Sin, King Is Dead, Mad Hamlet, To Be Or Not To Be, Ophelia's Dream, Desolation Song.

Martyn Jacques (secondat de Adrian Stout și Adrian Huge) este maestrul de ceremonii care susține spectacolul cu ritmuri puternice, când exuberante, când neconsolate și influența brechtiană aici este, în ideea că muzica din spectacole nu este o dublare a textului dramatic. Acel "misuk" opus lui "Musik" cumulează operă, folclor muzical și jazz, e ușor de recunoscut și în compozițiile celor de la Tiger Lillies. Sin, cântecul de început introduce în atmosfera întunecată, dezolantă, ce insinuează "că e ceva putred în Danemarca". Muzica mijlocește, intermediază, iar viziunea scenică imaginată de Martin Tulinius se adresează audienței de azi, într-un interviu regizorul își declară intenția de a face accesibilă tragedia lui Hamlet publicului contemporan. Din acest motiv opțiunea pentru elementele de teatru circ, pentru un performance care este și vizual și structural mai ușor de asimilat.

Fiecare scenă este gândită să șocheze, să uluiască spectatorii. În King is dead, ceremonia grupează personajele în jurul unei mese pe jumătate răsturnate, o lume pe dos, ce intonează nepăsătoare "regele a murit, trăiască regele", toți sunt euforici, doar Hamlet rămâne imobil, la fel de copleșitoare este apariția fantomei regelui, un chip supradimensionat proiectată în clar-obscur pe trupurile contopite ale actorilor. Decorul minimal construiește o geometrie vizuală sofisticată, peretele mobil din fundal deplasează desfășurarea acțiunii pe verticală, etaje, ferestre și uși care se deschid personajelor sau muzicanților care interpretează The king is mad. Tot din circul contemporan este preluată scenografia neconvențională care servește acrobațiile evoluate din commedia dell'arte, așa că disperarea Ofeliei, imposibilitatea de a reconcilia așteptările lui Hamlet cu propriile vise e exprimată prin exerciții de echilibristică pe marginea patului, sau și mai spectaculos nebunia și sfârșitul Ofeliei, actrița plutește suspendată câteva minute, iar în fundal apare o proiecție cu ape și valuri albastre.


Cât efort și cât de mult influențează momentul de teatru circ spectacolul devine evident în momentul producerii unui incident/accident (care inițial părea că face parte din scenariu), spectacolul a fost suspendat pentru câteva minute, pauza s-a prelungit, dar, spre bucuria spectatorilor reprezentația s-a reluat, însă cu eliminarea uneia dintre cele mai dificile scene, avertismentul Stay Away From Him, oscilațiile Ofeliei între forțele de influență: tatăl ei, Polonius, regina, Hamlet sunt puse în scenă într-un exercițiu de pendulare complicat de brațele uriașe ale lui Polonius, care o împing pe Ofelia în contratimp cu versurile ce vorbesc de inflexibilitatea lui Hamlet, de pericolele ce înconjoară un spirit rigid. Dar Hamlet (Caspar Phillipson), în versiunea Tiger Lillies e dinamic, împreună cu Ofelia creează scena de dragoste suspendată, dirijează marionetele într-un dans euritmic, iar Rosencrantz și Guilderstern sunt închipuiți de un Hamlet dezlănțuit, un Hamlet ventriloc, la un pas de nebunie.

Teatru de marionete și personaje-marionetă și cântecele menestrelului macabru concentrează replici cheie, versuri-refren și chiar dacă uneori totul pare condensat la maxim, rezultatul final e o narațiune scenică care vine cu o imagine a lumii dacă nu la fel de complexă ca originalul, la fel de spectaculoasă vizual. În plus, sunt bineînțeles cântecele demente, vocea în falset a lui Martyn Jacques, muzica cântată la mai multe instrumente, printre care și un fierăstrău muzical, și astfel tot ce vezi și ce auzi îți dă un avânt nou și Shakespeare e contemporanul nostru, poezia și muzica sunt inseparabile, iar chemarea lor e să desfete și să-l învioreze pe om, cum spune un personaj din Îmblânzirea scorpiei.

The Tiger Lillies Perform Hamlet
spectacol prezentat de Compania The Tiger Lillies și Teatrul Republique, Copenhaga, Danemarca
Idee și concept: Martin Tulinius, HC Gimbel, Martyn Jacques
Compozitor: Martyn Jacques
Regia și scenografia: Martin Tulinius
Tiger Lillies: Marin Jacques - voce, acordeon, ukulele, pian
Adrian Stout - chitară bas, teremină, fierăstrău muzical, vibrafon, voce
Adrian Huge - tobe, percuție, voce




0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus