Gala de decernare vine la pachet și cu o coregrafie marca Răzvan Mazilu, lucrată tot în zilele dinainte, care completează frumos rama începută la deschidere. De data asta avem momentul One, ales din musicalul A Chorus Line. Sunt vii, naturale, reale, frumoase momentele de genul, în care se observă și apropierea dată de workshopuri și de zilele de repetat împreună, în care se simte relieful dat de terminarea competiției, în care nu se văd ranchiuni sau individualisme, iar dacă cineva anume (nu vreau să zic Dragoș Ioniță) e în contratimp față de colegii săi, "greșeala" e imediat iertată de un zâmbet larg, constant, menținut și completat de întregul corp, de atitudine. Totul e atitudine în musical, asta cumpără, asta repară, asta concepe, cu asta se rămâne. Iar actorii totali de acum de la Gală au o efervescență și o energie cum rar vezi, și îi rog nespus să o păstreze așa (și doar să o crească) în meseria în care deja au pășit, pe propria coregrafie, care s-a sincronizat cumva pentru toți și fiecare în parte zilele astea la Gala Hop, în Alba Iulia.
Dragoș Buhagiar, președintele UNITER, urcă pe scenă și ne citește o scrisoare primită de la Președinta Uniunii Actorilor din Ucraina, în care aceasta mulțumește României pentru mobilizarea și strângerea unei sume alocate resuscitării laturii artistice afectate de conflictul curent, în care sectorul teatral devine ușor ușor ruină peste ruină, în care spațiile sunt profanate, distruse, infrastructură. Într-o lume în care singura cortină care pare să se mai tragă pentru Ucraina este Cortina de Fier, cumva ne salvează umanitatea din noi și tot umanitatea reclădește. Sprijinirea teatrului ucrainean e menită să ajute la împiedicarea eradicării unei culturi care mai are încă enorm de multe de spus. Momentul emoționează prin simplitatea și sinceritatea scrisorii, prin umanitatea de dincolo de formalism, prin registrul apropiat, prin sentimentul recunoștinței, oamenii sunt un exemplu real de putere și determinare, de dorință de a face, de a reveni, de a redeveni. Un moment din cadrul galei care ne amintește că totul e cu și despre oameni, de fapt.
Urmează decernarea propriu-zisă. În 2022 e ușor atipică, cu câteva twisturi neașteptate. Sus pe cetate, pe drumul spre Hotel, un prieten face o predicție a premiilor, eu râd, îl contrazic de dragul de a-l contrazice. Pariez cu el pe o cafea, fiindcă nu e rău nici să "pierd" o cafea, nici să primesc o cafea. E un pariu făcut cumva în spiritul Galei Hop, e totodată și o dovadă că oamenii rezonează diferit și asta e o mare încurajare, e semnul clar că e loc pentru toată lumea sub soare, dar poate fi distractiv să teoretizezi câteodată ceea ce crezi.
Tudor Manea e laureatul premiului pentru prestanță și rostire scenică, semn că ceea ce am intuit în construcția efectivă a momentului, ca artificii vocale, schimbări de ton etc. a dat roade. Acuma, fiecare actor are în tolbă prestanță și rostire scenică, eu nici nu iau premiile astea ca pe un dat cu care să te plafonezi vreodată. Vorbim despre momente. Suntem doar momente și momente. E adolescenta care trece pe skate maiestuoasă și face opturi și fente unduioase, lente. Sau tot ea, care trece pe aici fără skate și pășește egal, se și grăbește un pic și mă lasă rece, cum ar zice Sociu. Cred că e important de ținut minte. Sfatul lui Dragoș Buhagiar către participanți a fost să uite că au luat premii, iar de mâine să înceapă iar munca. Sfatul Marinei Constantinescu pentru marele premiu a fost să nu uiți niciodată că ai luat marele premiu Ștefan Iordache. Cam confuzant, nu? Ce are de făcut acum actorul? De cine ascultă el? Oricum ar fi, reiau, momente. Și să nu lăsați niciodată premiile să vă ia pe voi, mai important.
Premiul 1/10 pentru film la TIFF e acordat de Florentina Bratfanof și motivat de prezența scenică și depășirea accidentului cu lavaliera. Îi revine Sarei Pongrac. Premiul 1/10 pentru film la TIFF e preferatul meu. Sigur, mai am prieteni care au luat parte în program grație acestui premiu, care se dă în mai multe contexte. Vorbesc despre asta și în interviul cu Florin Aioane (vă trimit aici). E vorba că premiul camuflează la vedere o experiență de ateliere de lucru, talks, conferințe, lucru cu regizori de film și nu numai, tot felul de instructaje menite să ajute actorul în promovare, social media, experiența TIFF, toate astea convergând spre o expunere al dracului de interesantă și de râvnită de actori. Mi-aș dori să pot asista și scrie la anul despre programul 10 pentru film, ca să vă pot aduce și mai multe detalii, dar știu sigur un lucru, cu orice participant al programului ați vorbi, experiența e absolut minunată. Pentru Florin a fost destul de insightful așa, acolo s-a produs clickul care l-a convins să se expună mai mult pe social media, dar găsiți mai multe și în interviu acolo.
Premiul publicului pentru Grup a fost acordat creației colective Te iubesc, dar nu pe tine!, despre care am aflat chiar după cronica primei zile că am intuit bine, e un stadiu incipient încă nefinisat din ceva ce o să nască un spectacol mai mare, în toată puterea cuvântului. Pot înțelege alegerea, momentul a fost făcut clar pentru public, te prinde, e un soi de angrenaj de mișcare pe care o anticipezi foarte mult, dar tot găsește cu ce să te surprindă. E light, neîncărcată, pe un stil de sitcom autohtonizat, e autentic și foarte bine dozat ca experiment. Sigur că nu o fi vreun produs tip Zemlyansky în ale coregrafiei, dar funcționează bine și e foarte plăcut și antrenant, catchy.
Premiul Cornel Todea, pentru cea mai bună trupă de actori, a fost acordat grupului format din Andrei Duțu, Dragoș Ioniță și Laura Gabriela Oana - inițial cei trei fantastici o aveau în componență și pe Cabiria Morgenstern (cei patru fantastici cu tot cu ea, desigur). Mă bucur să văd că momentele au fost recalibrate bine în lipsa ei, fără să existe o lipsă vădită, fiind per se complete și funcționale, atât cel impus, din Grease, cât și cel din (încă) un musical! Pot spune ca a fost realmente cel mai închegat grup, chimia am simțit-o incredibil de intens, și cu noi, publicul, dar mai ales între ei. Cred că aici a făcut ușor diferența, distanțarea asta firească de restul grupurilor printr-o naturalețe augmentată. Faptul că nu s-a simțit că au un moment, sau că au momente, ci "s-au dus tare", cum ar zice Monica Odagiu. Iar discursul lui Dragoș de la ridicarea premiului a fost încântător, am realizat că, în pofida retragerii Cabiriei din Gala HOP, ei încă se raportează la ea ca la o parte activă a grupului, care nu ar fi reușit fără ajutorul ei. Mi se pare minunată raportarea asta, o recunoaștere sinceră, o apreciere care trece dincolo de prietenie, cred că e și motivul pentru care am fost (și sper că nu doar eu) foarte aproape de grupul ăsta.
Premiul Sică Alexandrescu, premiul juriului i se acordă Cristinei Danu, care încă e în pauză vocală să-și mai revină cu gâtul și refuză, simpatic de altfel, speechul de înmânare. Premiul juriului o ia prin surprindere pe Cristina, dar nu și pe mine, sincer să fiu. E destul de clar că experiența reală în sfera de musical își spune cuvântul, Cristina are una dintre cele mai complexe individualități scenice din întreaga noastră Gală dragă. Impecabilă tehnic, hoață de priviri, în control complet a tot ceea ce face și transmite, studiat, meticulos, dar totodată natural, îmbină foarte bine mișcarea și vocea. E drept că plânsul o apucă puțin mai repede pe cântec, acolo unde Cristina alege să miște publicul, mai degrabă. Nu demonstrează, știu că nu îi place să zic asta, dar o deosebește toată experiența din sfera de musical, chiar și didactică, e până la urmă o actriță totală. Așa că nu e o surpriză. Și cu toate astea, sunt total de părere că nu a avut cele mai bune momente așa, per se. Dar asta ține de alegere mai mult, ține și de toate celelalte alegeri, ține de o subiectivitate pentru care nu e nimeni pregătit de fapt. Dar în ceea ce privește latura obiectivă, da, premiul juriului e acordat acolo unde trebuie să fie. Chapeau!
Un pic ciudat, totuși, că e un premiu trecut inițial pentru secțiunea de grup, dar e acordat individual. Dar asta e așa, din curiozitățile HOP de anul acesta.
Că tot ziceam. La secțiunea individual ar fi trebuit să fie două premii, cel mai bun actor & omologul feminin. La băieți nu s-a acordat premiul anul acesta. Acuma să nu săriți să ziceți că sunt toți pământ de flori, sau voi, băieți, să nu credeți asta despre voi. Până la urmă, grupul premiat de juriu are doi băieți în componență. Rațiunea neacordării nu e să vă demonteze, ci să vă crească ambiția și forțele. Cred că fiecare e acum, ulterior, conștient de ceea ce putea face mai "mult" (sau mai puțin, de ce nu, dacă e cazul) pentru a pleca acasă cu premiul ăsta. Am vorbit despre individualele băieților și, drept să zic, da, nu am un preferat, e just. Mă gândeam că o să fie o luptă strânsă între toți și toți, dar e chiar mai bine că s-a anulat una dintre "mize", mai ales că eu văd mișcarea asta ca fiind spre binele actorilor.
La fete, premiul pentru cea mai bună actriță merge la Maria Grosu, pretendentă, de ce nu și la un premiu fictiv dar nu chiar atât de fictiv de "cea mai bună voce / cel mai bun ambitus". Construcția momentului impus, firul logic, sensul, cântecul care salvează viața, textul, toate astea au generat un moment individual impus aproape perfect, extrem de inspirat, iar momentul Zuzei din 14G a fost un adevărat REEL de tehnică, un moment care o pune în valoare incredibil de tare.
Sigur, până la urmă, totalul stă în alegeri, în încrederea în alegeri, în atitudine. Deci ajung la ce ziceam și mai la început: Atitudinea face musicalul.
Premiul Ștefan Iordache merge către Laura Gabriela Oana (Oana e numele de familie). Încă din primele zile, văzând-o, am scris că momentele ei sunt bazate pe actorie, puteți și verifica. Deci am fost un pic tras în zona asta, m-am gândit, băi, cum ar fi... Dar după am pariat diferit, atunci, pe cetate. Culmea e că prietenul "parieur" a nimerit cu predicția, așa că iată-mă, cu o cafea-datorie în plus la purtător. Pot zice, însă, că înțeleg perfect decernarea, îmi explic alegerile și, foarte important, nu am nicio secundă impresia că premiile astea sunt date de florile mărului. Chit că individualul văzut în prima zi, al Laurei, include scaun, masă și băutură (moartea pasiunii reciclate în musical pentru mine), fata asta chiar a reușit să scoată nemaivăzutul din văzut. Și merită.
Felicitări tuturor actorilor totali din această gală, adică felicitări literalmente tuturor. Nu uitați că sunteți momente, priviți-vă ca pe momente, nu luați nimic a fi un dat pentru voi exclusiv, luptați mai departe, de dragul luptelor și pentru nimic altceva mai presus. Păstrați-vă iubirea și entuziasmul văzute aici în meserie încă ani o mie. Și, chiar dacă sunteți încurajați, sau mai bine zis descurajați, încetați să vă mai comparați, credeți în ce faceți fără laudatio, dar credeți până în clipa în care un premiu luat de altcineva, acum străin sau nenăscut, se va numi după voi. Nu uitați că Ștefan Iordache nu a luat premiul Ștefan Iordache la Gala Hop niciodată. Și nu uitați să cinstiți numele premiilor date, mai important decât să cinstiți premiile per se. Uitați, dar nu uitați în același timp. Gala a trecut, să înceapă gala!
Horă: Hop hop hop hop hop hop hop.
Premiile Galei Tânărului ActorHOP2022
Premiul "ȘTEFAN IORDACHE" - Marele Premiu al Galei Tânărului Actor HOP
a fost acordat actriței LAURA GABRIELA OANA, pentru: Doamnelor de la Brunch din musicalul Company (Secțiunea Individual) și pentru (încă un) Musical! (Secțiunea Grup).
Premiul a fost anunțat de criticul de teatru, Marina Constantinescu.
Premiul pentru cea mai bună actriță, secțiunea individual
a fost acordat actriței MARIA GROSU pentru Zuza din 14G după The Girl in 14G.
Premiul a fost anunțat de Ioana Bogățan, directoarea Teatrului de Păpuși "Prichindel" Alba Iulia împreună cu Ion Dumitrel, președintele Consiliului Județean Alba.
Premiul pentru cel mai bun actor, secțiunea individual
Nu s-a acordat.
Premiul "CORNEL TODEA" - Premiul pentru cea mai bună trupă de actori
a fost acordat trupei spectacolului (ÎNCĂ UN) MUSICAL!, cu Andrei Duțu, Dragoș Ioniță și Laura Gabriela Oana.
Premiul a fost anunțat de Dragoș Buhagiar, președintele UNITER.
Premiul "SICĂ ALEXANDRESCU"- Premiul special al juriului
a fost acordat actriței CRISTINA DANU pentru Sexy din musicalul Mean Girls (Secțiunea Individual) și pentru There's Gotta be Something Better Than This! din musicalul Sweet Charity (Secțiunea Grup).
Premiul a fost anunțat de Aura Corbeanu, vicepreședintele UNITER și de actorul Petru Mărginean - câștigătorul premiului din 2021.
Premiii găzduite:
Premiul pentru prestanță, rostire scenică și expresie corporală
a fost acordat de actrița Dorina Lazăr, directoarea Teatrului Odeon, actorului TUDOR-GRAȚIAN MANEA
Premiul "1/10 pentru FILM la TIFF"
a fost acordat de directoarea de casting Florentina Bratfanof actriței SARA PONGRAC.
PREMIILE PUBLICULUI (decise în urma votului pe site-ul www.galahop.uniter.ro)
Cea mai bună actriță: GABRIELA PORUMBACU
Cel mai bun actor: ROBERT AGAPE
Cea mai bună trupă de actori: spectacolul TE IUBESC, DAR NU PE TINE, regia Vlad Sălbatecu, cu: EDUARD CRUCIANU, ANDREI MĂRGINEANU, MIHAI ANDREI PLEȘA, SARA PONGRAC, PAUL ȘTEFAN TONCA. Les Chobeaux.