În urma evoluției concurenților, juriul de pian a deliberat, acordând Premiul I în valoare de 15.000 de euro - Alexandrei Segal [2] din Israel.
Premiul al II-lea în valoare de 10.000 de euro a fost acordat lui George Todică [3] din România.
Premiul al III-lea în valoare de 5.000 de euro a fost acordat pianistului Chun Lam U [4] din Hong Kong (China).
Juriul secțiunii de pian a Concursului Enescu - 2022 a fost alcătuit din: Nelson Goerner (Președinte), Luiza Borac, Dana Borșan, Philippe Dinkel, Peter Jablonski, Andrea Lucchesini, Andrei Pisarev, Matti Raekallio și Josu de Solaun.
Un premiu special a fost acordat de Fundația Culturală Erbicianu, pentru cel mai bun concurent român din finală: Premiul Constanța Erbiceanu [5] în valoare de 2.500 euro, pentru pianistul George Todică.
Finala Concursului a debutat cu Concertul pentru pian și orchestră de Robert Schumann, solist Chun Lam U, acompaniat de Orchestra Filarmonicii George Enescu, din București, dirijată de Kensho Watanabe. Interpretarea sa a fost una îngrijită, respectând stilemele schumanniene, poate uneori prea reținută pentru o muzică romantică. Îmi venea greu să îmi imaginez cum ar fi cântat Clara Schumann la premieră acest minunat concert. Poate că anumite subtilități în realizarea imaginilor pe care ar fi trebuit să le inducă ascultătorului acele expuneri variate ale temei principale - ce treceau când în tonalitate minoră, când din nou în cea majoră - au lipsit. Muzica acestui splendid concert, având factura unei fantezii muzicale, te face să intuiești iubirea a doi îndrăgostiți. Dar...
A urmat Concertul nr. 3 în do major pentru pian și orchestră, op. 26 de Serghei Prokofiev, solistă Alexandra Segal, acompaniată de Orchestra Filarmonicii George Enescu, aflată sub bagheta lui Kensho Watanabe.
A fost apoteoza serii de la Ateneu. Alexandra Segal a interpretat un concert extrem de solicitant, cu o viziune de mare solistă. Spontaneitatea ei este cuceritoare. De la delicatele sonorități în pianissimo la acumulări de magmă vulcanică ea știe să limpezească ori să tulbure narațiunea muzicală trecând de la o stare sufletească la alta opusă precum un fulg se topește instantaneu pe pielea umană. Știe cum să creeze un sunet oțelit, apoi suav, acvatic, sau clocotind; mânuiește ludicul cu imagini caleidoscopice, trecând fulgerător către grotesc, prin figurații amintind de bâlci, pentru a te catapulta spre o zonă de profunzime ascetică. Ascultând perorația ei pianistică, încerci să alergi cu mintea după ideile muzicale pe care le înfiripă. Însă constați că iuțeala gândirii ei este una care aparține doar spiritului și nu poți să o ajungi altfel, cu nimic fizic similar. Este fascinant cum glăsuiește cu zeci de corzi vocale, transformate în totalitatea corzilor pianului.
Splendid au sunat variațiunile din partea a doua, dominate de sarcasmul tipic muzicii lui Prokofiev. Percepeam ritmurile galopante, formulele sincopate, parcurgeri rapide ale întregii claviaturi de pian, aluzii de jazz, alternând cu meditații bântuitoare pe tema principală. Apo, Finalul cântat cu o virtuozitate amețitoare. Iar Coda exploda într-o luptă muzicală între solist și orchestră, cu ornamente proeminente la pian survolând orchestra. Acel celebrul și dificil arpegiu, cu note duble a fost pur-și-simplu pulverizat.
Orchestra Filarmonicii George Enescu a fost și de această dată la înălțime. O partitură foarte dificilă sub toate aspectele: ritmic, agogic, timbral, semantic, cu o orchestrație abundentă. Merită toate felicitările acești instrumentiști care au lucrat și pregătit aceste evenimente (toate finalele concursului) cu profesionalism și cu multă seriozitate. Dirijorul Kensho Watanabe a condus cu abilitate, concentrare, precizie și flexibilitate aparatul orchestral acompaniator.
Pianista Alexandra Segal a fost îndelung aplaudată și ovaționată pentru creația sa interpretativă briliantă și convingătoare, mergând la inima ascultătorilor.
După pauză, am ascultat Concertul nr. 4 în sol major pentru pian și orchestră, op. 58 de Ludwig van Beethoven, solist George Todică, acompaniat de aceeași Orchestră a Filarmonicii George Enescu, dirijată de Kensho Watanabe.
George Todică este un pianist de calibru, cu un viitor solistic de anvergură. Impresionează prin cerebralitate, prin proiectarea și realizarea arhitectonicii muzicale, atât în detaliul ei micro-structural, cât și în unitatea lucrării, în macro-structura sa. Totul e viu, când cântă. Simțeam la începutul concertului influența muzicii lui Mozart. Apreciabil este că George Todică are mereu sentimentul admirativ față de muzica pe care o plăsmuiește. Astfel, orice enunț muzical al său spune ceva interesant. De pildă, după un tril prelung, el ajunge parcă într-un loc de belvedere, de unde i se deschide orizontul și de unde poate privi o temă muzicală panoramică, aducându-i bucuria mai aproape.
Cred că finala de pian a Concursul Internațional George Enescu - 2022 a fost cea mai spectaculoasă: concurenți de un nivel foarte bun, cu repertorii bine alese, după temperamentul fiecăruia, iar concertele au fost realizate la un nivel artistic deosebit.
La sfârșitul concertului, Juriul Secțiunii Compoziție, format din Zygmunt Krauze (Președintele Juriului), Tim Benjamin, Dan Dediu, Peter Ruzicka, Hubert Stuppner, Cornel Țăranu și Adrian Iorgulescu (ultimii trei nu au putut fi prezenți la festivitatea de premiere) a anunțat premiile.
Câștigătorii Secțiunii Compoziție au fost nominalizați de compozitorul polonez Zygmunt Krauze. Premiul la categoria Muzică Simfonică a fost câștigat de Shin Kim, cu lucrarea "Symphony nr. 1 - Consolations". La categoria Muzică de cameră premiul a revenit lui Leonardo Marino, pentru compoziția "Il deserto del senza tempo". Pentru prima dată acordat anul acesta, Premiul pentru originalitate a revenit lui Bartosz Jawor, cu lucrarea "Prayers".
La finalul serii, după acordarea tuturor distincțiilor, prezentatorul Marius Constantinescu a rostit mulțumiri, participanților, membrilor juriilor, Televiziunii Române și Radioului Național, organizatorilor și publicului.
Concursul Enescu, 2022, s-a încheiat. Așteptăm Festivalul Internațional George Enescu, 2024
NOTE
[1] Kensho Watanabe a obținut diploma de master în muzică - vioară de la Yale School of Music. A deținut funcția de violonist înlocuitor în Orchestra din Philadelphia (2012-2016). A deținut funcția de dirijor asistent al Orchestrei din Philadelphia din 2016 până în 2019. Premiu pentru Asistență în carieră, acordat de către Fundația Solti. A dirijat: Houston Symphony, Royal Scottish National Orchestra, Detroit Symphony, Brussels Philharmonic și BBC National Orchestra of Wales, Rhode Island Philharmonic Orchestra, Festivalul Matsumoto-Japonia, Metropolitain din Montreal, Filarmonica din Londra, Orchestrele Filarmonice din Tokyo, Orchestra National du Capitole de Toulouse, San Antonio Symphony-Texas, Jyväskylä Sinfonia - Finlanda, Curtis Opera Theatre Philadelphia, Opera din Montreal, Academia de Muzică Seiji Ozawa-Elveția.
[2] Alexandra Segal din Israel, s-a născut la Kiev, în Ucraina, în 1995. A început să studieze pianul la vârsta de șase ani cu prof. Natalie Tolpygo. În prezent, studiază la Universitatea de Muzică și Artele spectacolului din Graz cu prof. Milana Chernyavska. Alexandra Segal a susținut concerte în Israel, Statele Unite ale Americii, Spania, Italia, Franța, Germania, Austria, Polonia, Letonia, Croația și Ucraina, unele dintre ele fiind transmise în direct la radio și televiziune. A câștigat premiul al III-lea la Concursul Internațional de Muzică Medici (2021), premiul al III-lea la Concursul Internațional de Muzică de la Chicago (2020), premiul I la Concursul Piano Forever (2017, Israel), premiul I la Concursul de Pian «Arianne Katcz» (2017), premiul I la Concursul «Pnina Salzman» pentru Tineri Pianiști (2017), premiul al III-lea la Concursul Internațional de Pian de la Riga (2012), premiul I la Concursul Internațional de Pian «Crimean Spring» (2010). A concertat ca solistă alături de Orchestra Simfonică din Ierusalim, Orchestra Simfonică din Haifa, Orchestra de Cameră din Kiev, Orchestra Filarmonicii din Donețk, Raanana Symphonette din Israel și Orchestra Simfonică Buchmann-Mehta, Tel Aviv, sub conducerea unor dirijori precum Vag Papian, Avi Ostrowsky, Yoav Talmi și Guy Feder.
[3] George Todică a obținut Diploma de Artist la Colegiul Regal de Muzică din Londra în 2019, sub îndrumarea Normei Fisher, după ce a absolvit masterul la Conservatorul Regal din Scoția în 2017, unde a studiat cu Norman Beedie și Jonathan Plowright. Și-a făcut debutul la Wigmore Hall, în octombrie 2018, în calitate de Tillett Trust Young Artist. A obținut premiul I la Royal Over-Seas League Keyboard Prize (2022), Norah Sande Award în Anglia, Concursul de Pian Stefano Marizza în Italia, Concursul de Pian din Moray, Scoția, Festivalul Internațional de la Llangollen, Țara Galilor, Anglia; Premiul al II-lea la Concursul Internațional Piano Campus în Franța și Premiul al III-lea la Concursul Internațional de Pian de la Istanbul. În domeniul muzicii de cameră, George Todică a colaborat frecvent cu soprana Charlotte Hoather, alături de care a înregistrat patru albume, și face parte din Chloé Piano Trio, alături de violonista Maria Gîlicel și de violoncelista Jobine Siekman. George Todică și-a făcut debutul cu orchestra la vârsta de 14 ani, alături de Filarmonica Moldova din Iași și a concertat ca solist cu Orchestra din New Edinburgh, Ottawa, Canada, Istanbul Orchestra'Sion, Orchestra Absolvenților de la Cambridge, Orchestra de Cameră a Conservatorului Regal din Scoția, Orchestra din Cergy-Pontoise, Franța, Orchestra Learig și Orchestra Stewart's Melville College din Edinburgh, Scoția.
[4] Chun Lam U s-a născut în 2002 și în prezent studiază la Conservatorul Oberlin cu profesorul Dang Thai Son. A început să studieze pianul la vârsta de 5 ani la Academia de Muzică GMC din Hong Kong (China), cu profesorul Rizzo Chung. Printre realizările sale se numără premii la Concursul Internațional de Pian pentru Tineret «Steinway & Sons» din China, Concursul Internațional de Pian Chopin din Asia, Concursul Internațional Mozart pentru Tineri Muzicieni de la Zhuhai, Concursul Internațional de Pian de la Hanoi, Concursul de Pian «Van Cliburn Junior» și Concursul Internațional pentru Tineri Pianiști de la Ettlingen, Baden-Württemberg, Germania. Chun Lam a colaborat cu Salzburg Chamber Soloists, cu Orchestra Simfonică din Vietnam și cu Orchestra Simfonică de Tineret din Hong Kong (China), sub conducerea dirijorilor Lavard Skou-Larsen și David Gómez Ramírez. A participat la cursuri de măiestrie susținute de pianiști și profesori, precum: Maria João Pires, Tamás Ungár, William Grant Naboré, Lee Kum-Sing, Antonio Pompa-Baldi, Angela Cheng și Reiko Kikuchi.
[5] Constanța Erbiceanu (1874-1961) a fost pianistă, profesoară de pian, om de cultură, socotită întemeietoarea școlii pianistice românești.