An de an, fără întreruperi, festivalul a continuat să strângă tot ce e mai bun din cinema-ul internațional și să-l stimuleze pe cel național. Tonul se dă la Cannes: timp de 13 ediții, Les Films de Cannes à Bucarest a observat și popularizat trendurile lansate de cel mai mare eveniment de film din lume și apoi răspândite și disputate în întreaga lume. A impulsionat actorii și cineaștii români să participe la această fervoare creativă și i-a pus față în față cu profesioniști din domeniu. Toate acestea, cu energie, efort, dar și puțin noroc. Trecând peste frici și superstiții de tot felul, vă propunem o ediție de festival care lasă la o parte poncifele, comoditatea, propaganda, prejudecățile și spaimele instaurate în mentalul colectiv de peliculele hollywoodiene.
De la an la an, festivalul a devenit mai ambițios, mai aventuros, pentru că nimic nu e mai puternic ca imaginea în mișcare. "Am devenit interesat de regia de film pentru că imaginea e foarte, foarte puternică atunci când vine vorba de schimbarea comportamentului uman" spunea și regizorul suedez Ruben Östlund, laureat cu Palme d'Or în 2022 pentru încă o capodoperă caustică, inclasabilă, care va fi prezentată în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest în premieră națională.
"Satire sălbatice", așa pot fi descrise filmele unuia dintre cei mai originali cineaști europeni. Copil teribil al cinematografiei suedeze contemporane, Ruben Östlund nu vrea ca publicul său să fie confortabil. El propune un cinematograf al disconfortului, care străpunge în mod hilar pretențiile burgheze și demontează structurile fragile ale societății contemporane.
"Personajele lui Östlund sunt invariabil șarlatani vanitoși și egoiști, care merită să fie pedepsiți atunci când un eveniment de viață catastrofal le distruge aparențele de respectabilitate. Bărbații, în special, nu o duc deloc ușor în ordinea cosmică a lui Östlund, unde vârful ascuțit al bățului său satiric este păstrat pentru a distruge pompozitatea slabă a ego-ului masculin", scrie site-ul Mubi.com
Filmele sale, brutal de amuzante, subminează cu veselie răutăcioasă imaginea de sine a Suediei, care e păzită cu strășnicie ca bastion al liberalismului progresist. Cu o bucurie subversivă, Östlund testează limitele idealurilor sociologice ale națiunii sale, înregistrând adesea de la distanță, ca un fotograf de animale sălbatice care a dat, cu uimire, peste o specie extraterestră.
În foarte amuzantul Triangle of Sadness, distribuit în România din 18 noiembrie 2022 de Independența Film, câștigător al trofeului suprem la Cannes, ierarhia socială este răsturnată, dezvăluind relația de prost gust dintre putere și frumusețe. Un cuplu celebru de fotomodele, Carl (Harris Dickinson) și Yaya (Charlbi Dean), este invitat într-o croazieră de lux pentru cei foarte bogați, condusă de un căpitan de vas dezlănțuit (Woody Harrelson). Ceea ce părea la început instagramabil se termină catastrofal, lăsându-i pe supraviețuitori blocați pe o insulă pustie și luptând pentru supraviețuire. Această fabulă modernă despre drepturile și dinamica puterii este și o puternică opțiune pentru Premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu original. La Cannes, Triangle of Sadness a fost unul dintre cele mai discutate filme ale festivalului. Östlund navighează aici în ape noi, oferind o satiră provocatoare, grotescă și mușcătoare despre eterna luptă de clasă. "Absolut dezechilibrat în cel mai bun mod cu putință, garantat că-ți va stârni suficiente hohote de râs ca să te doară stomacul, dar lăsându-te în același timp cu multe lucruri la care să te gândești după aceea" - Alysha Prasad pentru Room with a View.
Secțiunea Avanpremierele Toamnei se întoarce, mai bogată ca oricând: filmele românești ce urmează să fie lansate în cinematografe vor putea fi văzute în premieră la LFDC.13. Revin și programele Managing Talents, care se adresează cu precădere nevoilor comunităților de actori, WiP - Work in Progress - o inițiativă care își propune să expună proiectele de film încă în lucru ale unor cineaști români profesioniștilor din industria de film internațională.
Proiecțiile celor mai premiate filme de la Cannes 2022 se vor desfășura la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și Cinemateca Eforie.
Și la ediția 2022 vom omagia unul dintre autorii internaționali cu o retrospectivă, în prezența sa. În curând vom dezvălui cine este acesta, care sunt ceilalți invitați de marcă pe care îi vom avea prezenți la București, noi detalii despre selecția din acest an dar și despre edițiile locale ale festivalului. Pe filmedefestival.ro și pe conturile de Facebook și Instagram ale festivalului vor putea fi descoperite mai multe informații.
Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.
Inspirat de: UniCredit Bank
Cu sprijinul: Sun Wave Pharma, Groupama, Dacin Sara, Mercure Hotels
Proiect cultural finanțat de: Centrul Național al Cinematografiei, SACD, Ambasada Franței și Institutul Francez din România
Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București afectiv 2022. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro.
Parteneri: Cinema Muzeul Țăranului, Arhiva Națională de Filme - Cinemateca Română, Europa Cinemas, Eventbook
Parteneri media principali: Radio Guerrilla, TVR, Agerpres
Parteneri media: Zile și Nopți, Cinemap, Films in Frame, Ziarul Metropolis, Film Menu, iQAds, Smark, A List Magazine, Igloo, Urban.ro, LiterNet, The Institute, AARC - All About Romanian Cinema, Movie News, CineFan, Munteanu, CineGhid, Radio România Cultural
Partener cultural: RFI România
**Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Primăriei Municipiului București sau ARCUB.
Descarcă programul Les Films de Cannes à Bucarest, 2022 aici.