La Cannes, nu există ani slabi, ci fabuloși și "doar" extraordinari. Cel mai mare festival de film din lume a reușit, de-a lungul anilor, să strângă o selecție incredibilă din toate genurile și din toate colțurile lumii care să surprindă și să răscolească publicul.
Cannes-ul e acea Meccă a cinefililor la care te duci să-ți umpli bateriile și să-ți recapeți încrederea în cinema, chiar și atunci (sau mai ales atunci) când oferta obișnuită de pe marile ecrane te dezamăgește. Când la Cannes nu vor mai fi filme bune, probabil va trebui inventată o nouă artă populară. Așadar, fiți fără griji, și selecția din 2022 de la LFDC este una cu adevărat entuziasmantă... Singurul vostru regret va fi că nu le veți putea vedea pe toate (dar, dacă totuși reușiți această performanță, dați-ne de știre).
S-au pus în vânzare biletele pentru cea de-a 13-a ediție Les Films de Cannes à Bucarest iar programul complet este disponibil pe www.filmedefestival.ro.
Coupez! - În afara competiției, Filmul de deschidere, Cannes 2022
"Probabil cel mai sângeros film care a deschis vreodată Festivalul de Film de la Cannes, meta-comedia zombie a lui Michel Hazanavicius este, de asemenea, una dintre cele mai inteligente și mai distractive" scriau cei de la The Hollywood Reporter despre Coupez! - titlul din selecția din 2022 care ne aduce cel mai aproape de atmosfera de Halloween a finalului de octombrie. Filmul este distribuit în România de Independența Film.
Într-o fabrică dezafectată sunt în toi filmările la un horror cu buget redus. Echipa tehnică nu dă doi bani pe proiect și nici actorii nu sunt prea implicați, doar regizorul părând să dispună de energia necesară pentru a insufla viață în acest al nuștiucâtelea horror cu zombie. Dar iată că în timpul pregătirilor pentru o scenă dificilă filmarea este întreruptă de zombie în carne și oase...
Close - Grand Prix (Ex-Aequo), Cannes 2022
După ce și-a făcut debutul la Cannes la numai 27 de ani cu lungmetrajul Girl pentru care a fost recompensat în 2018 cu patru trofee, inclusiv Caméra d'Or, regizorul de origine belgiană Lukas Dhont s-a întors în 2022 în competiție și reconfirmă cu "această poveste zdrobitoare, dar bogată emoțional" (The Hollywood Reporter), Close, pentru care a fost distins cu Grand Prix.
Léo și Rémi au 13 ani și și-au spus totul de când se știu. Dar iată că ceva se întâmplă și nimic nu mai e ce-a fost. Disperat să înțeleagă cu ce a greșit, Léo se apropie de Sophie, mama lui Rémi...
"Este posibil să aveți rezerve cu privire la unele dintre alegerile lui Dhont, dar este greu de imaginat că veți putea vedea acest film fără să fiți zguduiți de empatia și viziunea regizorală extraordinară. La 31 de ani, este deja un regizor de excepție, iar acesta este un film excepțional." exclamau cei de la BBC. Filmul este distribuit în România de Bad Unicorn.
Decision to Leave - Premiul pentru cel mai bun regizor, Cannes 2022
Un bărbat moare în urma unui accident pe munte. Cazul este investigat de poliție și detectivul însărcinat cu rezolvarea lui, Hae-joon, merge la soția victimei, Seo-rae. Văduva nu pare deloc afectată de moartea soțului, iar comportamentul ei neobișnuit o transformă în suspectă. Hae-joon o interoghează pe Seo-rae și apoi o urmărește ca să-și confirme bănuielile, dar se simte tot mai atras de ea.
Maestrul Park Chan-wook revine la Cannes cu un film (cum altfel) neașteptat și provocator, "un thriller romantic de excepție" cum îl cataloghează BBC. "Fiecare cadru este ca un tablou, cu indicii despre motivația personajelor și răsturnări de situație", accentueză Toronto Star. Filmul este distribuit în România de Independența Film.
EO - Premiul Juriului (Ex-Aequo), Cannes 2022
La cei 84 de ani, regizorul polonez Jerzy Skolimowski "își continuă renașterea carierei" (Screen Daily) cu un film ce "uimește prin felul său strălucitor și plin de spirit în care reușește să arate mai clar ceea ce suntem deja obișnuiți să vedem; întreaga lume pare mai sclipitoare, mai îmbietoare și mai interesantă atunci când este experimentată prin modul de conștientizare vizuală sporită a realizatorului." scriau cei de la Deadline.
Lumea este un loc doldora de mistere, mai ales când se vede prin ochii unui animal. EO, un măgăruș sur cu ochi melancolici, dă peste oameni buni și răi și experimentează atât bucuria cât și durerea, în timp ce hazardul îi scoate în cale șanse nebănuite și dezastre, momente de disperare, dar și de fericire. Și, oricâte ar avea de înfruntat, EO nu-și pierde nicio clipă inocența.
Corsage - Premiul pentru cea mai bună actriță - Vicky Krieps, Un Certain Regard, Cannes 2022
"Filmul biografic îndrăzneț al scenaristei și regizoarei Marie Kreutzer o imaginează pe împărăteasa Elisabeta a Austriei ca pe un suflet profund neliniștit, care se împotrivea limitărilor sociale ale vremii sale" observau cei de la Slant Magazine.
Împărăteasa Elisabeta a Austriei este admirată pentru frumusețea ei, iar stilul ei unic declanșează adevărate frenezii în modă. În 1877 "Sissi" împlinește 40 de ani și este forțată să se conformeze unei imagini publice care o încorsetează din ce în ce mai strâns, în toate sensurile. Existența ei se reduce la un rol strict reprezentativ la curtea imperială, deși Elisabeta și-a dorit o viață plină de activități și provocări. Curând, împărăteasa se revoltă împotriva propriei imagini hiperbolizate și croiește un plan prin care să-și exprime adevărata identitate.
"Este un film captivant, ajutat de interpretarea curajoasă și strălucitoare a lui Vicky Krieps." - Time Out. În România Corsage este distribuit de Filmtett.
The Natural History of Destruction - Proiecție specială, Cannes 2022
"Realizat cu o rigoare intelectuală fără compromisuri și cu un scop unic" (Variety), inspirat de scrierile lui W.G. Sebald și alcătuit din imagini de arhivă din Al Doilea Război Mondial, filmul lui Sergei Loznitsa ridică întrebarea: este acceptabil moral să te folosești de populația civilă pentru a înclina balanța forțelor într-un război? Este acceptabilă distrugerea în masă întru apărarea vreunui ideal "moral" superior? Întrebarea e încă și mai relevantă azi, iar urgența ei este evidentă în urma evenimentelor recente.
"The Natural History of Destruction susține, fără glas, că lumea a privit în altă parte atât de mult timp, încât s-a condamnat singură să repete aceste crime, chiar acum, chiar în timp ce priviți." - Screen International.
Nostalgia - În Competiție, Cannes 2022
"Cu o distribuție formidabilă, o regie sigură și o cameră de filmat abilă, Nostalgia se dovedește a fi un film surprinzător de captivant, care ar putea găsi audiență în afara Italiei" conchide The Hollywood Reporter.
După patru decenii de absență, Felice se întoarce în orașul natal, Napoli și redescoperă locurile copilăriei, legile nescrise ale orașului și un trecut care încă îl bântuie.
"Un cântec de sirenă al trecutului care ne confruntă cu un prezent violent, lipsit de romantism, pavat cu aceleași pavele vechi, spălate cu sânge..." scriau cei de la Variety despre filmul lui Mario Martone.
Armageddon Time - În Competiție, Cannes 2022
"Fără a fi evident sau insistent, James Gray a desenat o diagramă absolut condamnabilă a unei mașinării insidioase" - Wall Street Journal. Armageddon Time este o poveste extrem de personală despre legăturile indestructibile de familie, despre complexitățile prieteniei și despre sacrificiile făcute pentru atingerea Visului American.
"Este o operă cu adevărat emoționantă, tulburătoare și, în cele din urmă, strălucitoare, despre memorie și autoimplicare" apreciau cei de la Vox. Distribuitorul național al filmului este RoImage.
Pacification - În Competiție, Cannes 2022
Insula Tahiti din Polinezia franceză. De Roller este Înaltul comisar al Republicii și, sub manierele perfecte, este un individ calculat și lipsit de scrupule. Indiferent unde se află, la elegantele serate ale protipendadei locale sau în tavernele unde-și dau întâlnire interlopii, De Roller ia încontinuu pulsul comunității locale, conștient că cea mai mică nemulțumire poate deveni rapid o scânteie de revoltă. Problemele încep când un zvon despre un misterios submarin inflamează localnicii: oare Franța face din nou teste nucleare în zonă?
Criticii prezenți la Cannes au salutat cu entuziasm o nouă operă excentrică a "inconturnabilului" Albert Serra: "O piesă magistrală, filosofică, de trei ore, atmosferică" - The Ringer; "Albert Serra revine cu o saga apocaliptică plasată în Tahiti, într-unul dintre cele mai reușite și mature filme ale sale de până acum." - Little White Lies.
R.M.N. - În Competiție, Cannes 2022
Cristian Mungiu s-a întors în 2022 în competiția de la Cannes cu cel mai nou film al său, iar presa de specialitate nu a fost reținută în aprecieri: "R.M.N. este o explorare fascinantă, foarte umană, a multiplelor probleme cu care se confruntă România" au scris cei de la The Hollywood Reporter după proiecția de pe croazetă. "Scene discrete, de o claritate și o densitate uluitoare, cu o rigoare a construcției camuflată de spontaneitatea prezentării", un "film complex, atât de încărcat de idei, încât te-ai aștepta ca preocuparea pentru estetică să nu fie o prioritate, R.M.N. este de o frumusețe aproape neverosimilă." a titrat Variety.
În preajma Crăciunului, Matthias se întoarce de la muncă din Germania în satul său natal transilvan, preocupat de copilul care crește fără el (Rudi), de femeia pe care o iubește în taină (Csilla) și de tatăl rămas singur (Otto). Încearcă să se implice mai mult în educația băiatului rămas prea îndelung doar în grija mamei (Ana) și să-l dezbare de spaimele nedeslușite care l-au cuprins. Când la mica fabrică de care se îngrijește Csilla sunt angajați câțiva muncitori noi, pacea celor din comună se tulbură, spaimele îi cuprind deopotrivă și pe adulți, iar frustrările, conflictele și pulsiunile irump la suprafață prin pojghița subțire de aparentă înțelegere și calm.
O poveste despre resorturile profunde ale comportamentului uman în fața realităților care îl surprind, despre relația cu celălalt și despre felul în care ne raportăm cu toții astăzi la un viitor neliniștitor.
După premiera de la Cannes, R.M.N. a făcut parte din selecția unor importante festivaluri internaționale de film precum Toronto, San Sebastian, New York, și a fost vândut în peste 50 de țări, urmând să fie distribuit începând cu această toamnă în Franța și Belgia.
Les Pires - Premiul Un Certain Regard, Cannes 2022
Acest film "sensibil și inteligent" (In Review Online) "regizat de Lise Akoka și Romane Gueret, prezintă o echipă de filmare aflată într-un oraș francez populat de clasa muncitoare, cu rezultate provocatoare și, uneori, foarte amuzante." - Deadline Hollywood
Un film intră în producție în cartierul Picasso din suburbiile orașului Boulogne-Sur-Mer din nordul Franței. Se face casting și patru adolescenți din partea locului, Lily, Ryan, Maylis și Jessy, primesc roluri în film. Lumea din cartier nu mai poate de mirare: oare de ce i-or fi ales pe "cei mai răi"?
Retour à Séoul - Un Certain regard, Cannes 2022
Freddie este franțuzoaică, are 25 ani de ani și vrea să-și descopere originile. În urma unui impuls, zboară la Seoul, orașul natal de unde a fost adoptată imediat ce s-a născut. Tânăra se dedică total misiunii ei, aceea de a-și descoperi părinții adevărați, iar asta o va afecta în moduri imposibil de prevăzut.
"Retour à Séoul al lui Davy Chou înflorește rapid într-un studiu al contrastelor, juxtapunând în mod sublim caracterul și cultura" exclama Slant Magazine despre filmul parțial filmat în România, iar Indiewire completează: "puține pelicule au fost vreodată mai în ton cu protagoniștii lor decât Return to Seoul a lui Davy Chou, un film zdruncinat, neliniștit și captivant de imprevizibil."
Godland - Un Certain Regard, Cannes 2022
Filmul lui Hlynur Pàlmason este "o relatare captivantă a unei călătorii spre partea întunecată a luminii" notau cei de la Screen International.
La sfârșitul secolului 19, un tânăr preot danez ajunge într-o regiune izolată a Islandei. Planul său e să construiască o biserică și să fotografieze oamenii din zonă, dar nu trece mult și sălbăticia locurilor își spune cuvântul, iar preotul se îndepărtează de la țelul său, lăsându-se pradă ispitei.
"Această dramă transfixiantă este, cu siguranță, austeră. Dar există, de asemenea, un filon minunat de umor viclean care o traversează, împreună cu o imprevizibilitate care te ține lipit cu ochii de ecran" a scris The Hollywood Reporter după premiera filmului de la Cannes în timp ce L.A. Times concluziona: "Godland spune o poveste despre minunile naturii, frumusețea primitivă și nebunia umană."
La Montagne - Premiul SACD, Quinzaine des Réalisateurs, Cannes 2022
Pierre este inginer și lasă Parisul pentru un contract în Alpi. Vrăjit de culmile înzăpezite din jurul său, Pierre își montează cortul la înălțime și jură că nu se va mai întoarce niciodată în civilizație. Nu trece mult și o întâlnește pe Léa, care lucrează la un restaurant din zonă. Dar ce sunt luminile misterioase care nu îi dau pace? Pelicula lui Thomas Salvador se transformă într-un film aproape abstract, cu un potențial simbolic.
"Într-o operă în care natura, peisajul și clima joacă un rol principal, interpretarea discretă a lui Salvador în rolul unui om care încearcă să se piardă în mediul înconjurător este foarte potrivită" notau cei de la Screen International.
Un beau matin - Quinzaine des Réalisateurs, Cannes 2022
Sandra este o tânără mamă care își crește singură fiica. Marea provocare din viața familiei este tratamentul tatălui Sandrei, Georg, care suferă de o boală degenerativă. Dar iată că Sandra îl reîntâlnește pe Clément, un vechi amic cu care nu s-a mai văzut demult și, deși el are o relație stabilă, între cei doi se înfiripă o poveste de dragoste.
Veterană a Cannes-ului, Mia Hansen-Løve se întoarce cu o peliculă care ți se imprimă discret, dar profund, în suflet. "Performanța lui Seydoux este ancora filmului, transformându-l, în cele din urmă, într-o scrisoare de dragoste pentru prezent și pentru modul în care se împletesc suferința și speranța", a fost verdictul Vox la Cannes. "Povestea lui Hansen-Løve este înșelător de simplă, dar are o încărcătură emoțională puternică, deoarece explorează impactul pe care dragostea - și separarea noastră de această dragoste - îl poate avea asupra unei persoane." scriau cei de la Collider despre filmul ce este distribuit în România de Voodoo Films.
The Beasts - Selecția oficială, Cannes 2022
Vincent și Olga sunt doi francezi stabiliți cu mult timp în urmă într-un sat din provincia spaniolă Galicia. Aici cuplul duce o viață liniștită, își vede de grădina de legume și reabilitează case abandonate, deși conviețuirea cu localnicii nu este atât de pașnică pe cât și-ar fi dorit. Refuzul lor de a participa la implementarea unei ferme de turbine eoliene va înrăutăți curând lucrurile.
Filmul lui Rodrigo Sorogoyen, distribuit în România de Transilvania Film, este "un thriller psihologic teribil și o operă cinematografică tulburătoare și plină de tonus" scriau cei de la Screen International.
"Sorogoyen și Peña au un instinct înnăscut de a vorbi despre prezent și o fac cu mult curaj" puncta El Pais.
The Glance of Music - Selecție Oficială, Veneția 2021
Un mare regizor realizează un documentar-tribut despre, poate, cel mai mare compozitor de muzică de film din istorie. În cei cinci ani în care s-a filmat, Giuseppe Tornatore a călătorit peste tot în lume pentru a vorbi cu peste șaptezeci de regizori și muzicieni despre viața și opera lui Ennio Morricone, de la Wong Kar-wai, Bernardo Bertolucci, Quentin Tarantino, Clint Eastwood, John Williams, Hans Zimmer până la Bruce Springsteen. Aceste interviuri sunt intercalate cu fragmente din viața privată a lui Morricone, înregistrări din aclamatele turnee mondiale ale artistului, clipuri din filmele clasice marcate de acesta și imagini de arhivă nemaivăzute până acum, adunate de-a lungul unei cariere care a cuprins peste 70 de ani.
"Ca tribut al artistului și al moștenirii sale, e fascinant", scrie The Observer, iar The Guardian accentuează: "O scufundare minuțios de detaliată, fantastic de distractivă și profund epuizantă". The Glance of Music este distribuit în România de Pannonia Entertainment RO.
Pe www.filmedefestival.ro regăsiți programul complet al ediției din 2022 a festivalului despre care vom reveni cu detalieri în comunicatele de presă viitoare. Biletele pot fi cumpărate online de pe www.eventbook.ro unde găsiți și informațiile despre promoții și reduceri.
Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest este prezentat de Orange România, partener de tradiție al evenimentului.
Inspirat de: UniCredit Bank
Cu sprijinul: Catena, Apa Nova, Groupama, Sun Wave Pharma
Proiect cultural finanțat de: Centrul Național al Cinematografiei, SACD / Société des Auteurs et Compositeurs Dramatiques, Ambasada Franței și Institutul Francez din România, Institutul Cultural Român, Dacin Sara, Institutul Italian de Cultură, Ambasada Suediei în România
Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București afectiv 2022. Pentru informații detaliate despre programul de finanțare al Primăriei Municipiului București prin ARCUB, puteți accesa www.arcub.ro.
Parteneri: Renault, Mercure Hotels, Avanpost, Abator, Cinema Muzeul Țăranului, Arhiva Națională de Filme - Cinemateca Română, Europa Cinemas, Aparterre, Air France KLM DELTA, LOKAL
Parteneri media principali: Radio Guerrilla, TVR, Agerpres
Parteneri media: Cinemagia, Zile și Nopți, Cinemap, Libertatea, News.ro, Films in Frame, Ziarul Metropolis, Film Menu, iQAds, Smark, A List Magazine, Igloo, Urban.ro, LiterNet, Elle, The Institute, Vice, Observator Cultural, AARC - All About Romanian Cinema, Movie News, CineFan, Munteanu, Cinefilia, CineGhid, Radio România Cultural, Senso TV, Tonica, Antena PLAY.
Partener cultural: RFI România
**Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Primăriei Municipiului București sau ARCUB.
Descarcă programul Les Films de Cannes à Bucarest, 2022 aici.