Doi actori sunt mai mult decât suficienți pentru a ne purta prin istoria nepredată și nescrisă, reușind totodată să facă show din lecția de istorie. MYTH SHOW. O istorie a neîncrederii. (Teatrul Tineretului, Piatra Neamț), scris de Daniel Chirilă și regizat de David Schwartz prezintă istoria locală, personală și discretă a unor bucăți ale istoriei pe care eu nu le-am învățat la școală, și nu știu dacă generațiile care urmează o vor face.
Loredana Grigoriu joacă un pedagog clasic, experimentat care, în rolul lui Myth, spune poveștile trecutului local cu implicare afectivă, iar Paul-Ovidiu Cosovanu - Math - e asistentul care completează cu surse, statistici și ne lasă curioși deoarece are mereu ceva de spus, dar este limitat de contextul showului TV în studioul căruia începe spectacolul. Am luat loc în sală destul de anxioși, deoarece nu știam care este rolul cartonașelor numerotate de lângă fiecare loc, ne întrebam dacă și noi suntem o parte a showului de pe scenă, dacă vom fi nevoiți să ieșim din zona de confort și să jucăm un rol. Formatul de loterie și discuție cu publicul apropie spectatorii nu doar de actori, ci și de linia narativă, implicându-i în descoperirea istoriei nedocumentate. Myth și Math interoghează publicul nu doar referitor la aspecte ale istoriei, dar și a existențelor individuale, e suficient să ridici mâna de undeva din spatele sălii obscure pentru a fi observat și pentru a-ți simți răspunsul validat. Parcă evadezi din solitudinea ta și te copleșește un sentiment cald când nu ești unicul din sală care ridică mâna la întrebarea "Cine dintre voi se simte singur?"
Protagoniștii ne prezintă câteva momente-cheie ale trecutului: Răscoala țărănească de la 1907, antisemitismul în spațiul românesc din secolul XX și povestea Platformei Industriale Săvinești. Scenele sonore ce însoțesc aceste întoarceri în timp te lasă cu întrebări și cu senzația că vrei să știi mai mult, vrei să afli câte victime ale Răscoalei au fost de fapt, ce s-a întâmplat cu adevărat la Platforma Industrială Săvinești, de ce era camuflată existența evreilor în spațiul românesc, deși acesta era adevărul?
Două momente impresionante din punct de vedere al textului (Daniel Chirilă) și al interpretării acestuia au fost mărturia unei foste muncitoare de la Săvinești (Loredana Grigoriu), care în instanță, deși i se adresează procurorului (Paul-Ovidiu Cosovanu), pare mai degrabă că vorbește cu fiecare dintre noi, pare că ne cere nouă un răspuns, și foarte mult mi-aș fi dorit să îi pot răspunde. Un la fel de febril monolog are și tatăl unui elev ce asistă întâmplător la o lecție de istorie din perioada pandemică (deci online) și care este nemulțumit de cenzurarea adevărului istoric trăit de contemporanii epocii sale, își exprimă dezamăgirea și neîncrederea în români și își relatează experiența ca muncitor sezonier în Europa.
Pe de altă parte există o oarecare fluctuație de nivel între momentele intense și unele mai anoste, cea ce duce la o parțială reținere în aprecierea ca întreg a acestei lecții de istorie. Cu toate acestea, spectacolul a fost selectat pentru Festivalul Național de Teatru, 2022, și poate că astfel adevărul spus pe o astfel de scenă importantă va risipi orice urmă de neîncredere și va face trecutul mai transparent la nivel național.