Un carusel de fizionomii pitorești și caractere puternic reliefate pune în mișcare spectacolul Édes Anna, realizat de secția maghiară a Facultății de Teatru și Film din cadrul UBB Cluj. Dublu ecranizat și montat des în ultimul timp prin teatrele noastre, subiectul romanului scris de Dezső Kosztolányi în 1929 oferă tinerilor actori clujeni prilejul de a-și pune în evidență forțele, abilitățile multiple purtătoare de talent într-o explozie de secvențe scenice atât de bine sudate între ele încât nu există niciun moment de respiro. Impresia fortifiantă e de echipă omogenă strâns închegată sub comanda regizorului Bélai Marcel. O echipă ce pulsează unitar, din spatele scenei, pe lângă trupa actorilor, este cea formată din: Takács Réka - dramaturg, Hatházi Rebeca - scenograf, Portik Zoltánn - light-designer, Turós Ágnes - asistent light design, Sárosi Áron și Vizi Abigél - sound-designeri și Turós Ágnes - regie tehnică.
Coordonatele temporale ale acțiunii sunt derulate ca informații afișate pe un ecran electronic, situat mai în fundal, cu litere galbene cam slab vizibile, ceea ce înseamnă că aici se mai pot aduce îmbunătățiri. Traducerea în română se face pe un alt ecran, adus mai spre spectatori, ceea ce corectează situația pentru spectatorii bilingvi. Din greșeli se învață. Celelalte impresii sunt toate favorabile acestei dezlănțuiri de energii creative care vin în cascadă, fără respiro, după cum spuneam.
Suntem în 1919, perioadă de haos instalată după Primul Război Mondial în viața politică și socială din Ungaria, conturată ca buluceală de ideologii și orientări... dezorientative. Cu Republica Sovietică Ungară instalată de Béla Kun și mișcările de emancipare socială programate de la Moscova. Suntem în casa politicianului Kornél Vizy, promovat de curând în funcția de secretar de stat adjunct într-un minister. Soția lui așteaptă venirea unei servitoare cu bune recomandări. Este vorba despre Édes Anna, fată de la țară cu bun simț, blândă și supusă. Prinsă în vârtejul petrecerii de instalare a stăpânului în noua funcție, ea va cunoaște fățărnicia și degradarea morală a noului mediu social în care a intrat și va disprețui mascarada acestei lumi până la comiterea crimei de a-și ucide stăpânii. Atitudine de o mânie extremă și o revoltă ce amintește de mânia puștiului din filmul lui Sergiu Nicolaescu Atunci i-am condamnat pe toți la moarte după nuvela lui Titus Popovici Moartea lui Ipu. Pe scenă, mânia Annei lipsește. E prezentă numai resemnarea, refuzul de a participa la dezmăț. Draga de ea e o fire introvertită. Édes în maghiară e un apelativ uzual cu sens de dragă, scumpă, iubită. Spectacolul începe cu procesul inculpatei și reconstituie atmosfera premergătoare crimei. Accentul se pune pe manifestările celorlalte personaje, pe intersectările dintre ele și interesele lor și mai puțin pe crima în sine, camuflată sub vălul unei iubiri sincere, pasionale, placată drept imaginară și idealizată rezoluție pentru final.
Afluența de personaje pune în mișcare mecanismele spectacolului. Un spectacol colorat în stridente scânteieri baroce, fast declamativ și compozițional, dans îndrăcit, discurs unitar presărat cu comicării și muzică din belșug. De la cigány zene la rap unguresc și la șlagăre internaționale moderne, totul animă jocul actorilor, tineri extrem de înzestrați temperamental și artistic, pliați pe caracteristicile personajelor, capabili de o vitalitate ieșită din comun. A diferenția și a diagnostica în particular jocul actorilor ar fi o nedreptate și o abatere de la valoarea de monolit a întregului ansamblu. Așa că, admirându-le evoluția, inteligența în conceperea personajelor și simțul scenic pentru gaguri, intrări și ieșiri fulminante, îi voi aminti pe fiecare ca pe importante piese ce dau strălucire întregului: Balázs Ádám, Csüdöm Henrietta, Daradics Hannah, Ferencz Ádám, Gáspár-Barra Szilárd, Ilyés Klaudia, Kali Anna, Kerekes Ákos, Kerekes Barabra, Sárosi Áron. Tuturor - zbor bun în carieră! Sorți de izbândă au cu toții, cu ghiotura, ca să mă exprim neacademic, dar sincer impresionat de prestația lor.
(Foto: Márk Makkai)