Același lucru s-ar putea spune și despre Il vangelo secondo Matteo / Evanghelia după Matei (1964), filmul lui Pier Paolo Pasolini care a fost prezentat pe 21 octombrie 2022, ora 18:30, la Cinemateca Eforie din București, prefațat de scurtmetrajul lui Ujică.
În cel care urma să rămână cel mai important film al său, Pasolini (căruia Les Films de Cannes à Bucarest 2022 i-a consacrat o mică retrospectivă, sunt 100 de ani de la nașterea lui) face din Iisus un revoluționar, împăcând simpatiile lui comuniste cu catolicismul transmis de mama sa (pe care a și distribuit-o în rolul Fecioarei Maria) și cu propria orientare sexuală. După cum spunea Ujică la întâlnirea de la New York: "Filmul a ieșit atât de bun pentru că Pasolini a văzut în Iisus un protorevoluționar, de aici criza de furie împotriva fariseilor - adică a intelectualilor vremii care aveau putere asupra discursului oficial. Pentru Pasolini, Iisus a fost și prototipul artistului revoltat".
Azi, Il vangelo secondo Matteo / Evanghelia după Matei se vede, firește, altfel decât acum aproape 60 de ani dacă îl raportezi la liniile de forță ale prezentului (care are fariseii lui), dar e în același timp rupt de istorie, atemporal, de o frumusețe aproape minerală. Picturalitatea lui spiritualizată îl face să nu aibă concurență între filmele cu tematică religioasă, deși publicul larg preferă interpretarea clasică a lui Franco Zeffirelli din serialul Iisus din Nazareth (1977).
Ujică și 2 Pasolini
Limbajului universal care e cinema-ul dinaintea separării artelor și pe care Pasolini îl practică în fiecare secvență din Il vangelo secondo Matteo / Evanghelia după Matei, Ujică îi răspunde printr-un omagiu de 11 minute, produs și comandat de Fondation Cartier pour l'art contemporain în 2000 pentru expoziția Desert. În 2021, Ujică a reluat filmul și l-a împlinit. 2 Pasolini nu a mai fost arătat până acum în România.
Filmul lui Ujică a circulat la festivaluri importante ca New York Film Festival, IDFA Amsterdam și La Rochelle, dar a ajuns și la Trienala de la Milano din septembrie 2022, unde Ujică a dialogat în fața publicului cu părintele Antonio Spadaro, redactorul-șef al publicației La Civiltà Cattolica. Este ziaristul care în 1960, când Pasolini a făcut o excursie de documentare în Israel, l-a însoțit în calitate de consilier religios. (Până la urmă nu s-a mai filmat în Țara Sfântă).
În 2 Pasolini, Ujică a folosit secvențe din această călătorie, imortalizată în documentarul Sopralluoghi in Palestina, cu imaginile unei mări în furtună, achiziționate de la operatori specializați pe filmări de acest gen și peste care a suprapus cuvintele lui Iisus din film la adresa fariseilor.
Omagiul adus lui Pasolini în acest film despre care Ujică spune că e "pentru cinefili" se încheie cu Hit 'em Up a lui 2Pac Shakur. Dacă Pasolini și-a permis să pună Billie Holiday și cântece revoluționare sovietice în Il vangelo secondo Matteo / Evanghelia după Matei, totul e permis. Dar dincolo de frondă și de libertatea artistului în raport cu timpurile și cu timpul, 2 Pasolini atinge zone mult mai profunde.
Andrei Ujică la New York: "Nu știi dacă sunt cuvintele lui Iisus cele care creează furtuna sau furtuna duce la apariția cuvintelor Lui. E întrebarea esențială din «Geneză», relația dintre lumină și întuneric, unde întunericul e «ca o apă întunecată». Iisus îi spune lui Pilat: «Ai nevoie de lumină ca să vezi întunericul»". Este ceea ce face și cinema-ul când luminează zonele de umbră ale umanității, intrând în spații unde elementele se amestecă în stări de agregare diferite și furnizând poate nu soluții, cât întrebări care mișcă planurile și ne împing înainte.
Descarcă programul Les Films de Cannes à Bucarest, 2022 aici.