februarie 2023
Timișoara 2023
Zurobara. Așezare antică, pomenită de geograful Ptolemeu. Cercetări arheologice derulate începând din 2009 plasează fortificația dacică la 20 de kilometri sud-est de Timișoara. Zambara e versiunea deformată a Zurobarei, cuvânt propus de dramaturgul Andrei Ursu, posibil și ca un omagiu-amintire a fostului club omonim din oraș.

Kabarett. Cuvânt din limbă germană, definind, pe de o parte, un spectacol de divertisment pe bază de muzică, dans, scheciuri umoristice, scenete teatrale, și, pe de alta, un spectacol de satiră social-politică.

Zambara Kabarett. Premiera teatrului independent Bască, întâmplată duminică seara în weekend-ul de deschidere (17-19 februarie 2023) al Timișoara 2023 - Capitală Europeană a Culturii. Pe textul lui Andrei Ursu, în regia Ana-Mariei Ursu (doi dintre fondatorii Basca, în 2017) și coregrafia artistei ucrainene Vika Medvedeva, pe muzica Blazzaj (compoziție și interpretare live), în decorurile Liei Pfeiffer, beneficiind de costumele Elenei Mazare, de luminile & sunetul lui Cristian Popescu (Sol Faur) și de proiecțiile video ale lui Cristian Văduva.


****
Tramvaiele care părăsesc Piața Traian și intră pe Ion Mihalache aruncă fâșii de lumină pe la colțurile ferestrelor. Cei 5 muzicieni stau înșirați unul după altul lângă pânzele care despart micuța sală de cărămidă roșie de spațiul public animat de sutele de oameni veniți pentru vernisajul instalațiilor găzduite de spațiul multi-funcțional MYAH, amplasat la parterul Palatului Minerva, pentru porțiunea expoziției Chronic desire - Sete cronică de găsit la parterul și subsolul Palatului Ștefania, pentru atelierele, prezentările și, din nou, expozițiile de la Ecoóp Fabric, pentru berea artizanală la OneTwo Taproom ori cafa / gin-ul / white Negroni-ul de la cafeneaua / barul AmPm și / sau vecinul Rion's Bistro.

Petrică Ionuțescu (trompetă & clape), Uțu Pascu (bass), Gabriel Almași (chitară rece), Vali Potra (percuție și două lăzi OneTwo), Tavi Vita Horvath (voce). Ei sunt Blazzaj și, în Zambara Kabarett, ei sunt cei care au făcut cea mai inspirată, credibilă și valoroasă legătură dintre realitatea străzii timișorene și sala de cabaret / teatru. Versurile (by Andrei Ursu) și muzica sunt best-of-ul premierei de la Basca. De redarea lor sunt responsabili atât cei 5 muzicieni, cât și cele 8 performere (actorie, dans, voce): Larisa Belcea, Dana Borteanu, Cristina Chiperi, Ana Indricău, Andra Ioanaș, Jacqueline Kohl, Alina Mihocaș, Jasmina Mitrici.


În consistentele sale porțiuni de musical, spectacolul Ana-Mariei Ursu esențializează istoria mai mult sau mai puțin recentă a orașului în cuvinte, sunete și mișcări ce se completează fără de reproș. Divertismentul și satira social-politică din definiția nemțescului Kabarett sunt ilustrate deopotrivă. Semn că inevitabilul aer de sărbătoare al Capitalei Europene a Culturii nu e de suprapus pentru abrogarea simțului critic, spiritului civic, opoziției la abuzurile puterii politice, economice, financiare sau de altă natură. Râsul e pișcător, coregrafia de Moulin Rouge e atent sabotată / transformată de procedee brechtiene. Nu e vorba că aparențe înșală, ci că ceea ce vedem nu sunt doar aparențe. Gustul marelui public pentru citirea populist-facilă a realului (lumini abundente, forme apetisante, sonorități relaxate) e corectat / educat prin contrapunctări pe bază de cuvânt abraziv, variații sonore improbabile, consistente porțiuni de dans contemporan.


Scăderea de ritm și semnificație vine de la cele câteva episoade de, să-i zicem, teatru clasic. Scene de câteva minute, în unul sau două personaje, necredibile din punct de vedere dramaturgic, așezând peste fapte reale din viața recentă a orașului concluzii forțate, diagnostice la modă, propoziții moralizator-didacticiste. Ceea ar fi putut să fie un musical deștept, (post)modern, proaspăt, viu e tras în jos de segmente teatrale când tot ce contează e livrarea de mesaje pre-fabricate.

****
Înapoi la ce contează. Adică, la musical. Orașul se schimbă inclusiv împreună cu formele sale de reprezentare artistică.


Blazzaj e ce trebuie când vine vorba de muzică de / pentru scenă, iar cele 8 actrițe / viitoare actrițe / cântărețe coordonate de coregrafa Vika Medvedeva și de Ana-Maria Ursu au talentul și energia de a realiza un musical de minte, poantă, inimă și succes.


În finalul unui weekend inaugural în care artele vizuale au dominat, de departe, oferta culturală a orașului, Timișoara 2023 a propus, prin Zambara Kabarett, formula care a făcut cândva gloria orașului: melanjul dintre teatru și trupele de rock-blues. În versiune 2.0. Mă rog, 1.5.

Următoarea reprezentație a spectacolului: 20 martie 2023.


(foto: Diana Bilec)

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus