aprilie 2023
Timișoara 2023
Capitala Culturală Europeană a pornit ca o rachetă la mijlocul lunii februarie 2023. Atunci, în primele zile, era simplu să te orientezi, să ajungi unde trebuie. Multitudinea de evenimente anunțate de organizatorii Timișoara 2023 în ultimele două luni și faptul că am ratat mai multe spectacole pentru că nu mai găseam bilete sau nu eram sigur dacă merită să ajung într-un anumit loc, m-a determinat să apelez la un robot virtual. De fapt m-am adresat mai multor programe de tip "chatbot". Ce e un chatbot? Un program de calculator cu care conversezi, care știe să scrie proverbe, ghicitori, poezii cu dedicație, cu rimă sau fără rimă, scrisori de adio personalizate, articole de ziar despre orice, dar mai ales știe să răspundă la întrebări. Chatbot-ul nu refuză nici un fel de întrebare, iar atunci când îi atragi atenția că a greșit își cere scuze. Singurul lucru ciudat e că nu citează pe nimeni, pare că multe răspunsuri se află în zona gri. A plagiat sau nu a plagiat? Habar n-am.

Așa că am început să bâzâi roboții pe tema Timișoara 2023: unde să merg, cum dau de bilete? Am ales roboții mai amabili și mai performanți în detrimentul celor care mă tot obligau să reformulez. De atunci am mers pe mâna roboților, am acceptat anumite propuneri ale inteligenței artificiale și nu a trebuit să-mi mai bat capul cu alegeri.

Astfel am ajuns la Bastion în Timișoara. Robotul mi-a sugerat că e vorba de o plimbare cu Nautilus în versiune modernă. Credeam că e vorba de vreo inundație, dar cei de la Teatrul Basca în colaborare cu Rimini Protokoll au folosit ca sală pentru spectacolul Cargo Berlin - Timișoara un camion în mișcare căruia i-au montat în lateral un perete de sticlă, iar înăuntru stau spectatorii pe trei rânduri. Se pleacă de la stația Punctele Cardinale din Timișoara. Camionul face o plimbare de două ore în jurul orașului, timp în care spectatorii se uită pe geam. Uneori panourile interioare coboară și sunt proiectate diferite filmări ale unor șosele sau interviuri cu manageri care vorbesc doar despre cifre. Spectatorii parcurg un drum imaginar pe ruta Berlin - Timișoara, aflând astfel cum e viața unui șofer de TIR prin Europa, ce transportă camioanele și greutățile cu care se confruntă șoferii la vamă sau în parcările dubioase unde fac pauze. Teatrul Basca nu a apelat la actori în acest experiment, ci a lăsat doi șoferi profesioniști să-și joace propriul rol. Cei doi conduc camionul cu spectatori și în paralel povestesc / explică întâmplări trăite de ei în anii în care au parcurs milioane de kilometri prin Europa.


Fata Morgana e interpretată de Jacqueline Kohl. Îmbrăcată cu o bluză roșie, s-a teleportat în mai multe puncte de pe traseul camionului. O auzeam cum cântă prin stația de amplificare, o tot vedeam prin hubloul camionului și mie și spectatorilor din camion ne-a luat o vreme să înțelegem rolul ei. Asta și din cauza faptului că la una din opririle pentru alimentarea camionului a apărut în benzinărie o fată îmbrăcată în negru cu un celular alb în mână, care părea foarte agitată. Nu am reușit să înțelegem dacă făcea și ea parte din spectacol sau a fost o întâmplare. Interactiv de-a binelea.

Povestea Cargo Berlin - Timișoara se termină cu bine pentru că ambii șoferi reușesc și în spectacol și în viața reală să-și găsească alte locuri de muncă în Timișoara și nu mai sunt nevoiți să colinde la volan prin toată Europa.

După două ore am coborât din camion și la plecare i-am mulțumit "căpitanului Nemo" și întregii echipe. I-am mulțumit de asemenea chatbot-uluim-a trimis la un spectacol reușit. Am mai participat, trimis de chatbot, la câteva evenimente neconvingătoare în ultimele săptămâni, dar la corectura acestui articol robotul a șters observațiile mele și și-a a cerut din nou scuze că m-a trimis la acele spectacole (cu bilet) și că ar fi bine să nu le amintesc. Bine! Nu le amintesc.

Ceea ce am voie să spun e că acum o lună am fost trimis de robot la Muzeul de Artă din Timișoara și mi-a promis că mă voi amuza acolo. A insistat să merg la expoziția Victor Brauner și să mă uit peste revista 75 HP. Publicația avangardistă a apărut în 1924 și a fost concepută de Victor Brauner, Stephan Roll și Ilarie Voronca.


Am răsfoit revista 75 HP și într-adevăr m-am amuzat citind Răsbunarea lui Papufili, omul care și-a pierdut memoria într-o marți. Apoi tot felul de texte: Tablourile noastre le stropim la 5 1/2 cu furtunul, Teatrul e un tic nervos, Și totuș în ciuda tuturor prin personalitatea deplină a D-lui Victor Brauner alături de acele ale D-lor M. Ianco și Maxy pictura românească va intra în cadrul marei arte europene sau poezia Svon de Ion Vinea. La final îndemnul: Cetitor, deparazitează-ți creierul. Adică e timpul să ies din muzeu.

Urgent l-am rugat pe robot să mă ajute la descifrarea expresiei cu depara... ce? Un răspuns foarte clar n-am primit, dar mi-a sugerat să mă uit la Agro TV. Așa am făcut și n-a fost o alegere greșită. Legume, camioane, cultura de toamnă și multe altele au avut efect de somnifer.

(aprilie 2023)

Cargo Berlin - Timișoara
basca.tm.ro/cargo-berlin-timisoara-spectacol-de-teatru-tir

Expoziție Victor Brauner
timisoara2023.eu/victor-brauner-inventii-si-magie/

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus