iunie 2023
Elektra
La premiera cu Elektra de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj (13 iunie 2023), mi-am notat așa: Radu Afrim adăugă poezie realității, Botond Nagy face din poezie realitate. Brașoveanul în vârstă de 30 de ani ar trebui să candideze pentru Uniunea Scriitorilor, sunt serioase argumente pentru a încadra multe dintre spectacolele sale de teatru în categoria volum de versuri.

Tot ce are mai bun Elektra vine din întâlnirea dintre imaginația ultra-poetică a regizorului, spațiul de joc delimitat de pereții de piele pulsatili, moi, vibranți, vorbind despre viață și livrând adesea moarte (scenografia: Dragoș Buhagiar) și traseele vizuale & tușele auditive hipnotic - acaparatoare (light design: tot Botond Nagy; muzică originală & sound design: Claudiu Urse). Acolo, în acele scene inundate de lumini stranii și contextualizate de sunete inexplicabile, rostirea actorilor e justă și gesturile lor desenează tablouri memorabile. În acele scene, răzbunarea și iertarea, curajul și lașitatea, iubirea (de frate, de soră, de mamă) și ura (de frate, de soră, de mamă) își pierd contururile și se contopesc în acel ceva învăluitor pe care ne-am învățat să-l numim poezie. În acele momente, Elektra propune poeme sub formă de tablouri-vivante / instalații performative.

Csilla Albert

Electra (Csilla Albert) știe și rostește adevărul despre crima mamei ei, Clitemnestra (Enikő Györgyjakab) și a celui de-al doilea ei său soț, Egist (Lóránd Váta). Cei doi l-au ucis pe regele Agamemnon, tatăl Electrei, și i-au furat tronul. Bizuindu-se pe dramatizarea lui Ágnes Kali pornind de la textul lui Sofocle, Botond Nagy accentuează asemănările cu Hamlet-ul de peste 2.000 de ani. Pentru reașezarea lumii pe drumul cel drept și înfăptuirea dreptății, Electra are nevoie de brațul fratelui Oreste (Tamás Kiss), salvat în fragedă pruncie de la moarte sigură prin trimiterea departe de noua pereche regală. Creșterea și educația lui Oreste revin Învățătorului / Pedagogului (Róbert M. Kardos) care îi pregătește pașii pentru revenire și înfăptuirea răzbunării tatălui. E ceva din acel părinte Lorenzo din Romeo și Julieta în felul în care Învățătorul înlesnește reîntâlnirea dintre Electra și Oreste și punerea în fapt a planului lor.

Enikő Györgyjakab
Lóránd Váta
Róbert M. Kardos
Tamás Kiss

Soră a celor doi, Crisotemis (Eszter Román) știe la fel de bine adevărul despre uciderea tatălui lor, dar alege să tacă și să trăiască în tăcere la curtea mamei ucigașe. Înfruntarea celor două surori e metafora eternei înfruntări între cei care acceptă compromisul și cei care aleg revolta. La final, în plan secund, Crisotemis cară, alături de fratele și sora ei, sacii transparenți în care se află cadavrele nelegiuiților. A ales, până la urmă, calea dreptății sau doar s-a adaptat noii realității și e gata să slujească noilor stăpâni?

Eszter Román

Durata de doar 70 de minute pare să dăuneze ultimei premiere stagionale a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj. E parcă prea puțin timp pentru ca relațiile dintre personaje să se consolideze, pentru ca adversitățile să se adâncească, pentru ca întreg conflictul să pună stăpânire pe scenă și pe spectatori. Faptele se derulează pe repede înainte, implicațiile lor nu apucă să se sedimenteze, ecourile contemporane ale străvechii povești (înscrisuri în engleză pe elementele de decor - graffitti pe pereții cetății anunțând înfăptuirea dreptății de către cei fugăriți de putere; un aspirator de frunze & de sânge, un ventilator ce produce o minunată scenă de glamour / revistă glossy - adorația pe care presa & societatea pop / de consum o oferă puterii, fără a-i chestiona trecutul / moralitatea) sunt evocate sumar.


Ca un volum de versuri predat editurii înainte de vreme sub presiunea tiparului, totul se termină prea repede. Frumusețea miezului ar fi cerut coperți despărțite de mai multe pagini.

(foto: Biró István)



De: Ágnes Kali și Botond Nagy, după Sofocle Regia: Botond Nagy Cu: Csilla Albert, Enikő Györgyjakab, Lóránd Váta, Tamás Kiss, Róbert Kardos M., Eszter Román

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus