iulie 2023
Fenomenul Star Wars
Aveam zece ani când am văzut pentru prima dată o scenă dintr-un film Star Wars. Este vorba despre al treilea film din serie din punct de vedere narativ, al șaselea film lansat: Războiul stelelor - Episodul III: Răzbunarea Sith. Fratele meu era deja fan înrăit și urmărea seria de fiecare dată când era difuzată pe canalul de televiziune PRO TV. Îmi amintesc cum priveam cu fascinație lupta înflăcărată dintre Anakin Skywalker și maestrul său Obi-Wan Kenobi de pe planeta de lavă Mustafar. Cum cel din urmă își mărturisea dragostea și sentimentele profunde de vinovăție pe care le nutrea față de "cel ales". Cum protagonistul lua foc și era abandonat de prietenul său, lăsat să moară în solitudinea unei lumi dezolante.

Pentru un copil de zece ani, chiar și în lipsa contextului necesar, astfel de evenimente sunt marcante. Am revăzut scena pe Youtube de câteva ori înainte să mă hotărăsc să dau o șansă întregii serii. Iar când am început să vizionez filmele în ordinea cronologică a narațiunii, nu m-am mai putut opri timp de o săptămână. Veneam de la școală, îmi porneam laptopul antic și vedeam chiar și câte două filme pe zi - temele nu erau o prioritate. Eram de-a dreptul imersată în acest univers nou și complet necunoscut pe care îl devoram cu o poftă incredibilă. Pe vremea aceea nu existau decât șase filme: trilogia originală și trilogia prequel-urilor. Când le-am terminat pe toate, am luat-o de la început. Preferatele mele erau Episodul III și Episodul VI: Întoarcerea lui Jedi - am o predilecție pentru finaluri. Nu știu de câte ori am văzut toată seria în acea săptămână. Când m-am săturat într-un sfârșit de filme, m-am apucat de serialul animat Star Wars: The Clone Wars.

Acesta era tot materialul audio-vizual din canonul Star Wars de care se putea bucura un fan în anul 2011. Ulterior, odată cu achiziția francizei de către renumita companie Disney, au mai apărut cinci filme: trilogia ce continuă saga Skywalker și două filme stand-alone, Rogue One și Solo: A Star Wars Story. Majoritatea producțiilor noi au fost primite cu critici amestecate, și pozitive și negative, o mare parte dintre spectatori, dar și dintre actori, fiind dezamăgiți în special de cele trei sequel-uri. Însă pentru generația tânără de fani Star Wars, frenezia din anul 2015, de la apariția primului teaser pentru Episode VII: The Force Awakens, nu poate fi comparată cu niciun alt sentiment. Trailerul oficial a strâns până în prezent pe platforma Youtube nu mai puțin de 109 milioane de vizionări. Anticipația era extraordinară, copii și adulți deopotrivă revedeau de zeci, poate sute, de ori cele trei videoclipuri postate pe canalul oficial Star Wars (două teasere și un trailer), în încercarea de a-și forma o imagine cu privire la ce urma să se lanseze în 18 decembrie 2015 în cinematografele din întreaga lume. Disney a știut exact cât și cum să ofere fanilor pentru a-i ține în priză până la premieră: masca topită a lui Darth Vader, câteva cadre cu nava spațială Millennium Falcon, vocea și mâna lui Luke Skywalker, odihnită pe îndrăgitul roboțel RD-D2, Leia primind sabia laser a fratelui său și replica lui Han Solo, ce a devenit simbolică, "Chewie, we're home!". Era un mix de nostalgie și noutate, de personaje clasice ce ne aminteau de copilărie și de personaje noi ce așteptau să fie descoperite. Încă din prima săptâmână de lansare, încasările au explodat. Oamenii s-au bulucit cu mic, cu mare în cinematografe. În momentul în care a început binecunoscuta coloană sonoră, s-a auzit un suspin colectiv. Unii au plâns. Eu am plâns.

A fost primul film Star Wars pe care l-am văzut pe marele ecran. O experiență inefabilă. Apoi au mai venit altele. Și vor mai veni. Disney a găsit o modalitate de a monetiza la maxim franciza, aceasta devenind fără prea mare efort vaca de aur pe care compania o mulge cu satisfacție. În fiecare an se scoate pe bandă rulantă conținut nou Star Wars. Seriale, filme, animații, unele reușite, altele mai puțin reușite. Fanii din 2023 sunt bombardați din toate părțile, spre nemulțumirea unora și deliciul altora. Acum, pentru prețul potrivit, există și un loc în care le pot găsi pe toate: platforma de streaming Disney+. Însă mie una îmi place să îmi amintesc de o perioadă mai calmă, în care aveai timp să anticipezi. În care aveai timp să te bucuri de puținul conținut care exista sau apărea, fiindcă era tot ce aveai. În care trebuia să aștepți cel puțin un an pentru a revedea următorul live-action. Nu va mai exista un sentiment asemănător. Și sunt mai mult decât recunoscătoare că am avut ocazia să îl trăiesc.

Star Wars înseamnă pentru mine mult mai mult decât o serie de filme sau o lume alternativă în care pot să evadez după bunul plac. Știu că nu sunt singura care simte acest lucru. Nu cred că pot să descriu cu exactitate de ce universul creat de George Lucas a avut un impact atât de puternic asupra mea, cu atât mai puțin să vorbesc în numele milioanelor de fani care nu și-ar putea imagina viața fără aceste personaje și aventuri intergalactice. Câțiva dintre ei au încercat să dea un răspuns pentru articolul Why we love Star Wars: an explainer for 'normal' people de pe website-ul wired.co.uk. Contul de Twitter @WhovianFeminism mărturisește: "A fost prima franciză SF pe care am văzut-o vreodată. Eram atât de tânără, nu-mi amintesc prima dată când am văzut-o. Am fost crescută cu ea. Leia era un alt tip de prințesă decât cele din majoritatea filmelor prezentate fetelor de vârsta mea. Era un lider politic și militar. Mi-a arătat o fată care era ca mine: aspră și năucitoare, zgomotoasă și neclintită și exigentă. Un astfel de personaj se simțea unic și rar la acea vreme. Star Wars și Leia și Padme au devenit părți fundamentale ale copilăriei și identității mele. Mi-au arătat că este în regulă să fiu eu însămi. În plus, săbii laser și telekinezie și Jedi și bătălii în spațiu. Și asta a fost destul de mișto."

Un alt utilizator, @Hokeyfied, continuă ideea personajelor feminine atipice la vremea respectivă: "Piatra de temelie a copilăriei mele; o povestire grozavă, clasică, care funcționează și în zilele noastre. Prezintă personaje interesante și complexe. Leia a fost un model - o doamnă puternică care nu permite căcaturi și conduce o armată către libertate. De asemenea, a făcut copilul din mine să devină interesat de SF, o mare pasiune pentru mine și în ziua de azi, și m-a legat de tatăl meu. Este o poveste universală care a făcut din SF un gen apreciat la nivel global. Are formula potrivită de mize mari și acțiune, romantism și neliniște. Are și personaje amuzante și tropi clasici - și este infinit de distractiv."

Părerea mea este, însă, că aceste răspunsuri nu sunt complete și nu înglobează tot ceea ce înseamnă Star Wars pentru oameni. Tocmai din acest motiv am ales să scriu această lucrare, iar din rațiuni de natură preferențială voi utiliza titlul original, din limba engleză, când mă voi referi la serie. Traducerile sunt realizate de către mine (cu ceva ajutor de la Google Translate). În cele ce urmează, doresc să analizez întregul parcurs al acestei francize, de la influențele pe care le-a avut, la procesul de dezvoltare și mai apoi la expansiunea vertiginioasă, în încercarea de a reliefa motivele pentru care seria lui George Lucas s-a bucurat și încă se bucură de un succes enorm, devenind poate cea mai răspândită și apreciată franciză la nivel global și, cu siguranță, un fenomen întins pe jumătate de secol care nu are de gând să dispară prea curând.

(va urma)

Notă: Acest text face parte din lucrarea de licență elaborată de Oana Balaci în cadrul Universității Babeș Bolyai Cluj-Napoca, Facultatea de Teatru și Film, Specializarea Filmologie, anul 2022-2023, supervizori: Lect. Dr. Andrei Simuț, Lect. Dr. Radu Toderici.

Notă:

Bibliografia lucrării

Blaga, I. (2023, aprilie 2). "Mandalorian e la modă. Războiul Stelelor, însă, mi-a schimbat viața în comunism". Libertatea.
Bukatman, S. (1993). Terminal Identity: The Virtual Subject in Postmodern Science Fiction. Durham: Duke University Press Book.
Geraghty, L. (2009). American Science Fiction Film and Television. Berg Publishers.
Gunning, T. (1990). Now You See It, Now You Don't: The Temporality of the Cinema of Attractions. London: Athlone.
Hammond, P. (1974). Marvellous Méliès. London: Gordon Fraser.
Hearn, M. (2005). The Cinema of George Lucas. New York: Harry N. Abrams.
Jones, B. J. (2016). George Lucas - A Life. New York: Little, Brown and Company.
Jones, J. (2020, septembrie 29). 32 interesting facts about Star Wars: A New Hope (1977). All The Right Movies.
Klawans, J. (2021). Star Wars by the numbers: The original film versus the latest film. Fansided.
Koebert, J. (2023, mai 2). Star Wars Day 2023: Breaking Down Star Wars' Box Office Performance and More by the Numbers. Financebuzz.
LIFE, T.E. (fără an). LIFE Science Fiction - 100 Years of Great Movies. 2016: LIFE BOOKS.
Murphy, M. (2017, mai 25). The $11 million spent on "Star Wars" in 1977 was the best film investment ever made. Quartz.
Rapp, D. (fără an). How 'Star Wars' Surprised the World. American Heritage.
Sharon, R. (2022, iulie 14). The Myth of the "Low-Budget" Star Wars. Medium.
William Proctor, R. M. (2019). Disney's Star Wars: Forces of Production, Promotion, and Reception. Iowa City: University of Iowa Press.

Filmografie:

ABRAMS, J. J., Star Wars: Episode VII - The Force Awakens. Script: Lawrence Kasdan, J. J. Abrams, Michael Arndt, with: Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Produced by: Kathleen Kennedy, J. J. Abrams, Bryan Burk, 2015

ABRAMS, J. J., Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker, Script: Chris Terrio, J. J. Abrams, with: Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Produced by: Kathleen Kennedy, J. J. Abrams, Michelle Rejwan, 2019

COPPOLA, Francis Ford, Apocalypse Now, Script: John Milius, Francis Coppola, with: Marlon Brando, Robert Duvall, Martin Sheen, Produced by: Francis Ford Coppola, 1979

COPPOLA, Francis Ford, Finian's Rainbow, Script: E.Y. Harburg, Fred Saidy, with: Fred Astaire, Petula Clark, Produced by: Joseph Landon, 1968

EDWARDS, Gareth, Rogue One: A Star Wars Story, Script: Chris Weitz, Tony Gilroy, with: Felicity Jones, Diego Luna, Ben Mendelsohn, Donnie Yen, Mads Mikkelsen, Produced by: Kathleen Kennedy, Allison Shearmur, Simon Emanuel, 2016

FILONI, Dave, Star Wars: The Clone Wars, Script: Henry Gilroy, Steven Melching, Scott Murphy, With: Matt Lanter, Ashley Eckstein, James Arnold Taylor, Produced by: Catherine Winder, 2008

HOWARD, Ron, Solo: A Star Wars Story, Script: Jonathan Kasdan, Lawrence Kasdan, with: Alden Ehrenreich, Woody Harrelson, Emilia Clarke, Produced by: Kathleen Kennedy, Allison Shearmur, Simon Emanuel, 2018

JOHNSON, Rian, Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, Script: Rian Johnson, with: Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Produced by: Kathleen Kennedy, Ram Bergman, 2017

KERSHNER, Irvin, Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back, Script: Leigh Brackett, Lawrence Kasdan, with: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Produced by: Gary Kurtz, 1980

KUBRICK, Stanley, 2001: A Space Odyssey, Script: Stanley Kubrick, Arthur C. Clarke, With: Keir Dullea, Gary Lockwood, Produced by: Stanley Kubrick, 1968

LANG, Fritz, Metropolis, Script: Thea von Harbou, with: Alfred Abel, Brigitte Helm, Gustav Fröhlich, Rudolf Klein-Rogge, Produced by: Erich Pommer, 1927

LUCAS, George, American Graffiti, Script: George Lucas, Gloria Katz, Willard Huyck, With: Richard Dreyfuss, Ron Howard, Paul Le Mat, Charles Martin Smith, Candy Clark, Harrison Ford, Produced by: Francis Ford Coppola, 1973

LUCAS, George, Star Wars: Episode I - The Phantom Menace, Script: George Lucas, with: Ewan McGregor, Liam Neeson, Natalie Portman, Produced by: Rick McCallum, 1999

LUCAS, George, Star Wars: Episode II - Attack of the Clones, Script: George Lucas, Jonathan Hales, with: Hayden Christensen, Natalie Portman, Ewan McGregor, Produced by: Rick McCallum, 2002

LUCAS, George, Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith, Script: George Lucas, with: Hayden Christensen, Natalie Portman, Ewan McGregor, Produced by: Rick McCallum, 2005

LUCAS, George, Star Wars: Episode IV - A New Hope, Script: George Lucas, with: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Peter Cushing, Alec Guinness, Produced by: Gary Kurtz, 1977

LUCAS, George, THX 1138, Script: George Lucas, Walter Murch, with: Robert Duvall, Donald Pleasence, Don Pedro Colley, Maggie McOmie, Produced by: Lawrence Sturhahn, 1971

MARQUAND, Richard, Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi, Script: Lawrence Kasdan, George Lucas, With: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Produced by: Howard Kazanjian, 1983

MÉLIÈS, Georges, Le Voyage dans la Lune, Script: Georges Méliès, with: Georges Méliès, Bleuette Bernon, François Lallement, Henri Delannoy, Produced by: Georges Méliès, 1902

SCHAFFNER, Franklin J., Planet of the Apes, Script: Michael Wilson, Rod Serling, with: Charlton Heston, Roddy McDowall, Maurice Evans, Kim Hunter, Produced by: Arthur P. Jacobs, 1968

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus