Studii: Universitatea "Lucian Blaga", Facultatea de Litere și Arte, Departamentul Arte Teatrale, Sibiu, promoția 2010-2013 (licență) // Studiul caracterelor dramatice, 2013-2015 (master).
Participă la Gala HOP 2023, la secțiunea Individual cu momentul You have reached your daily limit.
Oana Balaci: Cum te vezi tu? Cum crezi că te văd ceilalți?
Paul Bondane: Wow... Chiar am început interviul ăsta cu o întrebare grea, m-ai pus pe gânduri... în cea mai mare parte din timp încerc să mă văd așa cum sunt. O persoană sociabilă cu poftă de aventură, cu umor, cu nevoia de a cunoaște oameni și lucruri noi; uneori temperamental, mai greu de suportat pentru oamenii din jurul meu; alteori empatic, asertiv și creativ.
O.B.: Care a fost momentul în care ai realizat că îți dorești o carieră în actorie?
P.B.: Au fost câteva momente care m-au condus pe drumul ăsta. Primul moment, deși nu am fost conștient de el, a fost în copilărie când tatăl meu a cumpărat o cameră video din Germania, era o cameră din aceea mică cu casetă. Împreună cu frate-miu filmam concerte, jucam personaje, aveam elemente de recuzită, regie... atunci era doar un joc dar mai târziu avea să devină un reper.
Dar momentul în care am luat conștient decizia asta a fost în liceu. Atunci când am descoperit cât de fascinant poate fi să descoperi realitatea și adâncimile ființei umane prin joc.
O.B.: Cum te ajută (sau încurcă) actoria în viața de zi cu zi?
P.B.: Mă ajută să fiu mai empatic, să fiu mai curios, să cunosc și să înțeleg povestea cuiva. Uneori poate este obositoare atitudinea de tip:"ohh ești actor, zi o poezie, bagă un banc. Hai plângi la comandă"... Etc.
O.B.: Care este atmosfera ideală de lucru pentru tine?
P.B.: Iubesc să lucrez într-o atmosferă relaxantă, repetițiile în care sunt provocat să improvizez mult, să fiu creativ și spontan.
O.B.: Povestește o întâmplare importantă de la o repetiție.
P.B.: Aveam repetiție generală la spectacolul Mozart Steps în regia domnului Gigi Căciuleanu, eu aveam un moment solo, foarte dramatic, în care intram în scenă într-o ipostază cristică, apoi mă prăbușeam pe podea (ai fi zis că am căzut direct de pe crucifix) iar apoi mă rostogoleam până în buza scenei unde trebuia să îmi continui dansul. Dar din pricina entuziasmului și a emoțiilor, m-am rostogolit cu atâta forță încât m-am trezit între scaunele din primul rând. Am căzut de pe scenă la propriu. Dat fiind faptul că aveam public intern în sală, am continuat momentul improvizând o revenire pe scenă. Încă mă amuză cumplit naivitatea și entuziasmul cu care mă arunc în provocări.
O.B.: Cum te pregătești pentru un rol?
P.B.: În primul rând citesc de multe ori piesa și alte materiale care au sau ar putea să aibă legătură cu rolul respectiv. Apoi caut referințe video, muzicale, uneori o atmosferă dintr-un tablou. Și cel mai important povestesc și lansez propuneri regizorului și colegilor mei. Găsesc un rol la interferența comunicării dintre echipa artistică din proiect și universul interior pe care îmi propun să-l explorez.
O.B.: Povestește despre un rol care a rămas cu tine mult timp după ce l-ai jucat.
P.B.: Sunt mai multe roluri pe care încă le păstrez cu mare drag cu mine. Sunt un actor norocos care a avut șansa unor întâlniri profesionale incredibile.
O.B.: Poate că nu ai încă luxul de a alege în ce spectacole joci sau ce roluri accepți. Dar ce cauți într-un spectacol și într-un rol? Care sunt criteriile după care ai ales / vei alege să intri într-o echipă creativă?
P.B.: Pentru mine e foarte importantă atmosfera de care pomeneam mai devreme, îmi doresc să fac teatru care îți dă speranță. Îmi plac spectacolele de grup în care găsesc echilibrul între plăcerea de a fi văzut pe scenă și organicitatea lucrului în echipă.
O.B.: Gurile rele spun că "se moare de foame din actorie". Cum răspunzi?
P.B.: Cu siguranță este un mediu mai strâmtorat din punctul ăsta de vedere însă cred că e foarte important motivul pentru care alegi să faci asta.
Dacă motivația ta este suficient de puternică și ești perseverent cu munca pe care o faci, până la urmă vei primi și satisfacție financiară.
O.B.: Ce carieră ai fi urmat dacă nu ai fi urmat actoria?
P.B.: Nu știu, când eram copil visam să devin goalkeeper, apoi pilot de elicopter, apoi farmacist, psiholog, kinetoterapeut, cred că întotdeauna am căutat o meserie prin care să ajut.
O.B.: Cât de importante sunt premiile pentru un actor aflat la început de drum (și cât de importante ar trebui să fie)?
P.B.: În orice domeniu premiile sunt o validare a muncii tale. Sunt importante în măsura în care ai nevoie de acea validare, iar la început de drum este cam dificil să o găsești doar în interiorul tău. Până la urmă produsul tău artistic este gândit pentru ceilalți și atunci e sănătos să primești un feedback.
O.B.: Alege o carte, un film și o melodie care te-au marcat și explică într-un rând de ce.
P.B.: E dificil să aleg însă premiul merge spre:
Carte: Iron John de Robert Bly;
Film (e o miniserie HBO): Scene dintr-o căsnicie, regia Hagai Levi, adaptare după scenariul lui Ingmar Bergman
Melodie: Mad World - Warhaus
Toate au avut legătură cu procesul meu de autocunoaștere.
O.B.: Dacă ai pleca pe o insulă și ai avea loc doar de cinci obiecte în valiză, care ar fi acelea și de ce?
P.B.: Un Kindle și o baterie externă cu reîncărcare solară, în felul ăsta am toată biblioteca cu mine, un topor, o cană de metal, și o lupă din motive de supraviețuire.
O.B.: Ce te-a determinat să te înscrii la Gala HOP 2023? Ce așteptări ai de la această competiție?
P.B.: Eu am 32 de ani și sunt eligibil pentru competiția asta până la 33 de ani, așa că mi-am zis că e posibil să fie ultimul an în care sunt tânăr actor:)), nu aveam cum să ratez asta. Plus că m-am mai înscris încă o dată acum 10 ani iar atunci din pricina insecurităților mele am renunțat în ultimul moment. Povestea asta a renunțării a rămas cu mine ca un melc care se plimbă pe creier și trebuia să fac ceva în legătură cu asta.
Astea au și fost așteptările mele, de acum mă bucur de colegii pe care i-am cunoscut și de provocările lansate de competiție.
O.B.: Cât de relevantă ți se pare tema ediției 2023 (Prezența actorului - relația dintre actor și mijloacele tehnice, căutând echilibrul dintre specificul teatrului și tehnologie) pentru tine și pentru tinerii de azi?
P.B.: Este o temă foarte relevantă pentru secolul în care trăim. Tehnologia se dezvoltă exponențial de la an la an iar faptul că suntem provocați să o integrăm in arta spectacolului este un win-win și pentru actori și pentru spectatori.
O.B.: Mulțumesc frumos, baftă la HOP și dincolo de HOP.
(foto: Adi Bulboacă)