Puține teatre din țară se pot mândri cu o arhitectură impunătoare precum cea a Teatrului "Maria Filotti" din Brăila, mai ales în interior, edificiu neoclasic ridicat în jurul anului 1840. Nu întâmplător și pe drept cuvânt, conștienți de frumusețea și valoarea în sine a foaierului cu ascendențe generoase pe verticală, elitele brăilene îl numesc "Holul Monumental", deoarece chiar așa este. Monumental! Ei bine, între 23 septembrie și 1 octombrie 2023, conducerea instituției a organizat Festivalul Internațional de Teatru și Arte Performative, ca în fiecare an, și a invitat, pe lângă trupe de teatru din țară și din Republica (de suflet) Moldova, un număr de personalități din lumea teatrului. În Holul Monumental s-au lansat cărți și s-a vernisat expoziția Foto-Sinteză a fotografului Gelu Stănculescu și a modelului său Maria Scirlet. La această ediție a avut loc premiera Scene din viața Mariei Filotti, un spectacol evocativ închinat patroanei spirituale a teatrului. Interesant este că fotografiile expuse, retușate, prelucrate rafinat de un adevărat artist fotograf, se împletesc surprinzător cu secvențele din spectacol în care studenții Mariei Filotti sunt puși să exteriorizeze diferite stări sufletești la orele de mimică. Fotografiile, exclusiv portrete ce par picturi, cu aceeași Maria Scirlet, exprimă o mulțime de stări emoționale, menționate ca atare dedesubt: Izolare, Regrete, Rușinea, Atingere divină, Plutire, Aprehensiune. Întâlnire și comunicare subtilă între arte.
În această ambianță iconică din Holul Monumental au avut loc lansări de carte: Cel care trece de Doina Papp, important critic și istoric de teatru, romanele evocative ale profesorului Radu Dinulescu Tegument și Diversiune în eter (a prezentat actrița Tamara Constantinescu), iar în Sala Studio a teatrului, profesorul Călin Ciobotari din Iași a ținut conferința Cum și de ce se ratează un rol. Perspectiva criticului.
Tot în Sala Studio au evoluat, în a șasea zi de festival, actorii Teatrului "Jean Bart" din Tulcea în spectacolul Caii la fereastră, text Matei Vișniec, regie Vitalie Drucec. Stranietatea subiectului e distribuită într-un triptic eseistic despre tema războiului într-un limbaj rece, tăios, parabolic, specific teatrului absurdului. Cei trei actori, Irina Naum, Cristian Naum și Mihai Gălățan, interpretează impecabil cele trei ipostazieri ale hazardului, coagulate sintetic în fantomele și stihiile tragismului aduse de război. Irina Naum - mama sau soția traumatizată, Cristian Naum - eternul soldat rătăcitor, Mihai Gălățan - însuși spectrul morții insinuat în banalitatea intersectării cu realul. În condițiile actuale, când războiul din Ucraina nu se mai termină, introspecția propusă de regie neliniștește și îmbie la reflecție.
O atenție deosebită acordă teatrul brăilean tinerilor actori din arealul cultural regional, dar nu numai. Dovadă includerea în festival a laureaților Galei Tânărului Actor HOP, ediția 2023, cu două scheciuri simpatice, evident, stringent actuale. Tineri la începutul meseriei sau la sfârșitul iluziilor. Da, bine, au luat premii, s-au pregătit, i-au studiat pe Shakespeare, Cehov sau Caragiale (dramaturgi prezenți în toate examenele lor), dar acum, la sfârșit de studenție ce fac? Ce vor face? Ce se va alege din sutele de absolvenți de la instituțiile de profil din țară? Problema e serioasă, dar ei încă o tratează cu umor, cu umor spontan și nonșalanță. Textele de la care pornesc sunt creații colective, ceea ce înseamnă că toți trebuie recompensați. În secvența Tic Tac Tok, Andrei Marius Barbu și Francesca Fülöp ambalează, fără menajamente, micile probleme zilnice în faldurile umorului. Un umor agrementat cu un inventar onomatopeic neconvențional, obținut cu ajutorul unor instrumente haioase. Recompensa: Premiul "Cornel Todea" - Premiul pentru cea mai bună trupă de actori. Dialogul întreținut de Ama Beschieru și Robert Ioan avansează chiar spre spinoasa problemă a angajării într-un teatru după terminarea studiilor. Statistici, decepții, debusolări. Angajați-mă! se roagă ei sincer, înduioșător de dulce. Argumentul lor e beton. Au obținut Marele Premiu "Ștefan Iordache"! Mult haz de necaz, chiar dacă amuzamentul lor e dramatic. Pe gradene, în fața lor, e chiar managerul teatrului care poate evalua talentul lor, prezența lor pe scenă, șarmul lor personal. Dar îi poate ajuta? Îi poate angaja?