noiembrie 2023
Gertrude
Spectacolul de la TNB cu Gertrude, pornind de la piesa lui Radu F. Alexandru scrisă în siajul shakespearian-ului Hamlet, în regia lui Silviu Purcărete, cu scenografia lui Dragoș Buhagiar și cu muzica de Vasile Șirli, avea - teoretic - toate premisele pentru a fi o reușită. Când conjugi în aceeași unitate dramatică piesa unui autor experimentat rescriind una clasică, un regizor precum Purcărete, un scenograf ca Buhagiar ș.a.m.d., și, în plus, când ai pe scenă actori precum Claudiu Bleonț, Mircea Rusu, Marius Bodochi, Marius Manole, Lari Giorgescu, desfășurarea spectacolului și receptarea lui intră în firescul unui eveniment teatral.

În România e plin de "evenimente", cu ghilimele datorate tocmai abundenței de manifestări înfățișate ca atare. De aceea, evenimentele propriu-zise, mult mai rare, riscă să fie acoperite, dacă nu chiar sufocate, de pseudo-valorile teatrale, literare, muzicale. Însă în sala Studio de la TNB, care gemea de lume la premieră, nu era nicio doză de risc. O avarie a spectacolului, o incongruență, o sincopă ori mai multe, un defect de "fabricație" sau de performare nu aveau, pur și simplu, de unde să apară. De la început și până la final, Gertrude a fost un spectacol, așa zicând, blindat sub raport artistic; și parcă un aer de mulțumire generală plutea peste sala Studio, când pe scenă se relatau ori se petreceau lucruri îngrozitoare. Aceasta este Arta, da: emoție estetică să avem și delectare de aceeași natură, indiferent de monstruozitățile prin care ele sunt generate.

Dar, cum eu sunt un critic mai cârcotaș, tocmai acest blindaj artistic al spectacolului și anume această mulțumire satisfăcută a publicului la întâlnirea cu Arta m-au făcut să vreau și mai mult de la Gertrude. Mi-aș fi dorit ca spectacolul să fie - cel puțin uneori - pe muchia dintre reușită și eșec, să includă problematizarea, dubiul, riscul în chiar economia lui performativă, să greșească măcar din când în când, aventurându-se în acea zonă de explorare specifică teatrului modern. Or, față de extraordinarul Macbett al aceluiași Purcărete, jucat de Teatrul Maghiar de Stat Cluj, la ediția anterioară a FNT (2022), Gertrude mi-a dat sentimentul unui spectacol comme il faut, rotund, prea rotund, bine, prea bine pus în scenă, fără riscuri, da, însă și fără acel curaj al teatrului major de a se arunca în prăpastie legat strâns cu spectatorii săi. Purcărete a putut și poate mai mult decât un asemenea spectacol, altfel, meritoriu.

Totuși, de ce eveniment?

Chiar și cu plasa de siguranță dedesubt, distribuția a fost punctul forte din Gertrude, pe ideea bună și ea a regizorului de a încredința toate rolurile (și cele masculine, și cele feminine) unor bărbați. Într-un fel, am întâlnit aici situația inversă celei din Am avut o Livadă al lui Jebeleanu și Verburgh de la Odeon, unde mai multe actrițe interpretau roluri de personaje masculine (e drept că și acolo era un actor ce interpreta rol de personaj feminin). În spectacolul de la TNB, Claudiu Bleonț o joacă - memorabil - pe Gertrude, regina-mamă a lui Hamlet, iar Lari Giorgescu pe Ofelia, în apariții cvasi-expresioniste. Dacă Gertrude interpretată de Bleonț ține de spectrul grotescului fardat, Ofelia jucată de Giorgescu este rasă în cap și musculoasă, aducând cu ciudatul Xerxes din 300 al lui Zack Snyder.

 

Sensibila Ofelie shakespeariană devine o apariție de-a dreptul terifiantă în montarea lui Silviu Purcărete după Radu F. Alexandru; și când o vedem deambulând pe scenă, ne vine să fugim noi la mănăstire, să ne apărăm de Necuratul... Nici cu Gertrude nu e mai simplu, fiindcă Bleonț face un rol mare pe conturul abjecției feminine și umane, în general, introducându-ne prin fiecare replică, prin tonalitatea ei, prin gestică, mimică, schime și schimonoseli, prin timbrul gutural-insinuant al vocii, în monstruozitatea complexă a personajului. Cinci actori din șapte ai distribuției au jucat la un nivel excepțional în acest spectacol, iar meritul lui Purcărete este acela de a le fi oferit roluri pe măsură. A fost un Dream Team actoricesc, un Five Men Show.

Ideea instalării unui paravan sau a unei cortine prin care spectatorii vedeau ce se întâmplă pe scenă exclusiv printr-un dreptunghi decupat, cu laturi variabile, a fost, de asemenea, de mare efect. Uneori vedeam numai picioarele personajelor și n-aveam idee ce șușotesc între ele dincolo de paravan; alteori dreptunghiul se mărea și cuprindea toată scena, oferindu-ne vizibilitate completă; alteori se micșora ca pentru a lăsa "sub pecetea tainei" conclavurile. Când se reducea lăsând numai o ferestruică de privit, paravanul adăuga la demonismul unor personaje imposibilitatea "tehnică" a spectatorului de a le privi în ansamblu și în detaliu, în plan și în spațiul tridimensional. Văzut secvențial, lacunar, intermitent, prin frânturi și secvențe, un personaj diabolic devine și mai înfricoșător. Pe de o parte, regizorul îl explorează lăuntric, devoalându-l prin jocul actoricesc. Pe de alta, îl ascunde, fie și parțial, după un paravan dincolo de care ni-l imaginăm - fără a-l vedea mereu - în toată grozăvia sa.

Muzica și cromatica spectacolului au fost perfect adaptate și rescrierii piesei lui Shakespeare, și atmosferei pe care Purcărete a creat-o cu atenția sa particulară la detalii și la corespondența lor figurativ-simbolică. Regizorul are această capacitate neobișnuită de a surprinde fapta nudă, concretă, contondentă, și totodată reliefarea ei simbolică; un gest firesc, natural, obișnuit, și totodată plin de semnificație; o ipostază banală, comună, neutră, și totodată încărcată de o tensiune perceptibilă.

Reformulând, aproape fiecare scenă din Gertrude pendulează între două axe și două dimensiuni: între ceea ce se spune cu voce tare și De Nespusul, între ceea ce se face sub ochii noștri și De Nefăcutul, între ceea ce poate fi numit, se spune, se aude, și Inomabilul. Simbolicul este făcut să "perforeze" jocul actorilor la tot pasul, iar cromatica spectacolului, amintind de pânzele maeștrilor flamanzi, dă aceeași senzație de piesă spectrală, suprafirească și subumană, în care se poate întâmpla orice. De altfel, trimiterea vizuală și simbolică la celebrul tablou al lui Rembrandt Lecția de anatomie a Dr. Nicolaes Tulp a fost aproape explicită:


Asta a și fost Gertrude pusă în scenă la TNB: o lecție de anatomie a răului, dar făcută de către demoni bine amestecați printre oameni cumsecade, cu cadavrul binelui pe masă.

 
 
 

(Foto: Florin Ghioca)
De: Radu F. Alexandru Regia: Silviu Purcărete Cu: Claudiu Bleonț, Mircea Rusu, Marius Manole, Lari Giorgescu, Alexandru Potocean, Marius Bodochi, Paul Chiribuță

4 comentarii

  • Gertrude
    L.R, 07.11.2023, 09:09

    Dacă îmi permiteți, domnule critic literar, exoresia prea rotund, este un pleonasm, ca și prea perfect. L-ați folosit ca să nu sondați ideea mai departe.,, Spectacolul era atât de blindat artistic pentru că la fiecare premieră pe un text contemporan apar scorpiile gen doamna care a lucrat la Săptămâna (comunistă) care vor să distrugă rezultatul. Și Radu F. Alexandru e fost senator, ce șansă au ceilalți autori?

    • RE: Gertrude
      Daniel Cristea-Enache, 08.11.2023, 11:18

      Da, e pleonastică „prea rotund”, am folosit anume așa. Mulțumesc pentru observație și atenție!


  • Lecţia...
    Alexandra Ares, 08.11.2023, 10:55

    Un cititor mi-a spus mi-aţi preluat comparaţia cu "Lecția de anatomie" a lui Rembrandt pe care am făcut-o în cronica mea la Gerturde din Revista Rinocerul, chiar a doua zi după premieră, ba chiar aţi şi ilustrat-o. Cum se spune în engleză, “imitation is the best form of flattery.”



    • RE: Lecţia...
      Daniel Cristea-Enache, 08.11.2023, 11:24

      Nu v-am citit cronica, o să o caut. Mă bucur însă că am făcut aceeași observație, care de altfel se impunea oricărui cunoscător al tabloului lui Rembrandt. Dacă ai văzut tabloul respectiv de aproape (cazul meu), nu e cine știe ce probă de perspicacitate critică să „prinzi” referința lui Purcărete.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus