noiembrie 2023
Articole diverse
Fundația Culturală "Camil Petrescu" (FCCP) continuă să construiască contexte pentru un dialog profesional bogat, în mediul teatral autohton, lansând, pe 3 noiembrie 2023, un nou proiect - un podcast realizat de Zomir Dimovici. Acest prim sezon de întâlniri se desfășoară sub titlul Teatrul se (și) citește și cuprinde 8 episoade video, disponibile pe canalul oficial de YouTube (Fundația Culturală "C. Petrescu" & TEATRUL AZI).

Teatrul se (și) citește este o campanie a Fundației Culturale "Camil Petrescu" pentru promovarea cărții de teatru, ca formă de creație specifică. În contextul scăderii interesului pentru activitățile culturale și, mai ales, pentru lectură (conform Barometrului de Consum Cultural din 2020, doar 35% dintre respondenți au menționat că citesc, din care ponderea majoritară de preferință este ocupată de beletristică și de literatura pentru copii), dar și al clasificării cărții de teatru ca un obiect cultural de nișă (drept consecință editarea de carte de teatru a devenit o preocupare marginală în programul editorial al cunoscutelor edituri generaliste), FCCP a decis să își asume un răspuns în fața acestei realități culturale din ce în ce mai pronunțate.

Prin urmare, sub sloganul "Teatrul se (și) citește" a început o campanie de promovare a acestui tip de literatură prin evenimente care să stârnească interesul publicului larg și al celor îndreptățiți să sprijine acest demers.

În această direcție, alături de activitatea susținută și permanentă dedicată editării de carte de teatru (în prezent, oferta editorială a Fundației cuprinde peste o sută de titluri pe gustul atât al profesioniștilor, cât și al spectatorilor pasionați, acoperind genuri precum: monografia, dramaturgia, analiza teoretică, eseistica, exegeza critică) și a realizării celei mai vechi reviste de specialitate din țară, Teatrul azi, FCCP propune un podcast al cărui prim sezon este dedicat textului de scenă, așa cum se dezvoltă el în procesul de lucru. Veți fi primiți în laboratorul de creație al trei dramaturgi: Mihaela Michailov, Matei Vișniec și, al mai tinerei Daria Ancuța, al trei regizoare-dramaturg: Alexandra Badea, Catinca Dragănescu, Leta Popescu și în cel al doi traducători de dramaturgie: Sorin Gherguț (traducător din franceză), Florin Galiș (traducător din spaniolă și italiană).

Episodul pilot al sezonului Teatrul se (și) citește o are ca invitată pe autoarea și regizoarea de teatru Alexandra Badea (n. 1980). Originară din România, artista a absolvit studiile de regie din cadrul UNATC "I.L. Caragiale", București. În 2003, a călătorit la Paris pentru a-și continua studiile în domeniul teatrului la Universitatea Sorbona Nouă (Sorbonne Nouvelle) și s-a stabilit în Franța, unde și-a construit o consistentă carieră artistică. Scrie piese de teatru în limba franceză, iar primele sale texte, Mode d'emploi, Contrôle d'identité și Burnout au fost publicate în 2009 la Editura L'Arche. Vor urma: Pulvérisés (pentru care a primit Marele Premiu de literatură dramatică în 2013) și tripticul Je te regarde, Europe connexion, Extrêmophile, precum și primul său roman, Zone d'amour prioritaire. Textele sale au fost puse în scenă de regizori ca Jacques Nichet, Aurélia Guillet, Frédéric Fisbach, Cyril Teste, Jonathan Michel, Matthieu Roy, Anne Théron, Vincent Franchi, Vincent Dussart, Thibaut Rossigneux și sunt traduse în mai multe limbi străine, fiind jucate în Germania, Austria, Elveția, Belgia, Grecia, Italia, Marea Britanie, Cehia, Portugalia sau Taiwan, iar România nu face excepție.
Ca regizoare de teatru, Alexandra Badea a montat numeroase spectacole în Franța și în România, lucrând atât pe piesele unor autori ca Biljiana Srbljanovic, Sarah Kane, Dea Loher, Joël Pommerat, cât și pe propriile sale texte.


Cel de-al doilea episod o are ca protagonistă pe Mihaela Michailov - dramaturgă, critic de arte performative, educatoare culturală, conferențiar la UNATC "I.L. Caragiale" București. Coordonează Masteratul de Scriere Dramatică din cadrul Universității. Este directoare CeArFi - Centrul de Cercetare în Arte Performative și Film, din cadrul UNATC București. Este co-fondatoarea Centrului de Teatru Educațional Replika din București, unde a coordonat - alături de artistele și artiștii Centrului - platforme de artă educațională, ateliere dedicate adolescentelor și adolescenților, programe de intervenție culturală, dezbateri.
A scris peste 25 de piese cu accent pe problematici socio-politice: migrația forței de muncă, relațiile de putere din sistemul educațional, condiția copiilor care se maturizează în absența părinților, violența în familie și stereotipurile de gen, bullying-ul, sistemul medical din România, criza economică din perioada 2009-2012. În 2007, a primit Premiul UNITER pentru cea mai bună piesă a anului pentru Complexul România, care a fost montată la Teatrul Național din București, în regia Alexandrei Badea. A participat, în 2009, la rezidența de dramaturgie oferită de Royal Court Theatre din Londra. Textele ei au fost puse în scenă la numeroase teatre din țară.


Florin Galiș este protagonistul celui de-al treilea episod. Este traducător din limba italiană și spaniolă, filolog și teatrolog. A absolvit, în 1993, Facultatea de Limbi și Literaturi Străine, în cadrul Universității București. Ulterior, în 1996, a studiat arta teatrală, cu specializarea în Teatrologie, la Facultatea de Teatru a Academiei de Teatru și Film București. În 2010, obține și doctoratul în teatru la UNATC "I.L. Caragiale".
Numele lui Florin Galiș se regăsește în două dintre antologiile publicate în seria "Dramaturgi de azi", la Fundația Culturală "Camil Petrescu" (supliment revista Teatrul azi) - rodul colaborării longevive cu Fabulamundi. Traduse împreună cu Iunia Mircescu, în volumul Dramaturgie europeană contemporană (2016), se regăsesc: Umbre (Umbra de lângă mine) de Marilia Samper, Doar despre mine. Dacă n-aș fi fost Ifigenia, aș fi Alcesta sau Medeea de Francesca Garolla, Pământul făgăduinței de Guillem Clua. Urmate, apoi, de cele în traducerea sa, din Dramaturgie europeană contemporană - vol. II (2020): You Say Tomato de Joan Yago și Pentru binele tău de Pier Lorenzo Pisano. Încă din 2013, este colaborator al proiectului "Fabulamundi. Playwriting Europe".


Invitata episodului 4 este Catinca Drăgănescu, regizoare de teatru și dramaturgă. Din 2023 este manager interimar al Teatrului Masca din București. Este absolventă a programului de studii de licență și master Regie de Teatru din cadrul UNATC "I.L.Caragiale" București. Este doctor în domeniul Teatru și artele spectacolului cu lucrarea "Lucian Pintilie - Antimodelul ca model", coordonator prof.univ.dr. Ludmila Patlanjoglu. În 2012 participă printr-o bursă Erasmus la cursurile Academiei Athanor Burghausen din Germania. În 2020, înființează ONG-ul cultural Idea77 și inițiază showcase-ul de arte performative "Independent Exterior". Montează spectacole, parte dintre ele pe texte proprii, atât pentru organizații independente, cât și în instituții de stat, spectacolele ei fiind prezente în majoritatea festivalurilor naționale: Photoshop (text propriu) la Teatrul Național "Marin Sorescu" Craiova (2010, 2012); Dystopia. Shakespeare.Remix după W. Shakespeare la TNB în cadrul Proiectului 9G (2014); iHamlet de Elise Wilk la Asociația PUNCTART (2016); Trilogia migrației - Orb de mină la Teatrul "Andrei Mureșanu" Sfântu Gheorghe (2016), Bun de export de Alex Tocilescu laPOINT Art Hub (2017); ROVEGAN (text propriu) la Centrul de Teatru Educațional Replika, Dragonul de aur de Roland Schimmelpfenning la Teatrul "Andrei Mureșanu" Sfântu Gheorghe (2019), (In)dependenții (text propriu), producție Idea 77 în parteneriat cu Unteatru, Centrul de Teatru Educațional Replika, Teatrul LUNI de la Green Hours, Operațiunea PETARDA (text propriu) la Teatrul Nottara (2022) etc.


Cel de-a cincilea episod îl are ca protagonist pe dramaturgul Matei Vișniec. Aproape fără a mai avea nevoie de prezentare este de remarcat faptul că Matei Vișniec este unul dintre cei mai jucați și premiați autori de origine română, nume său apărând pe afișe în aproximativ 40 de țări. Din 1987 trăiește în Franța și scrie atât în română cât și în franceză.
Dintre aparițiile editoriale recente în România consemnăm: Editura Cartea Românească: Păianjenul în rană (teatru), Groapa din tavan (teatru), Omul pubelă & femeia ca un câmp de luptă (teatru), 2007; Cabaretul cuvintelor (teatru), 2013; Omul din care a fost extras răul (teatru), 2014. Editura Paralela 45: Mansardă la Paris cu vedere spre moarte (teatru), 2005; Omul cu o singură aripă (teatru), 2006; Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal (teatru), 2007; Imaginează-ți că ești Dumnezeu (teatru), Frumoasa călătorie a urșilor panda povestită de un saxofonist care avea o iubită la Frankfurt & Femeia țintă și cei zece amanți (teatru) 2008; Occident Express & Despre senzația de elasticitate când pășim peste cadavre (teatru), 2009; Omul din cerc (antologie de teatru scurt), 2011. Editura Humanitas: Mașinăria Cehov & Despre fragilitatea pescărușilor împăiați (teatru) 2008; Procesul comunismului prin teatru (trei piese cu subiect politic, 2010); Scrisori de dragoste către o prințesă chineză (proză-teatru poetic), 2011; Editura Tracus Arte: Teatru (2021).
În Franța, piesele sale sunt publicate de editurile: Actes-Sud Papiers, Lansman, L'Harmattan, Espace d'un Instant, Non-Lieu, L'oeil du Prince.


Acest episod mai conține și un interviu cu Ana Teresa Santos traducătoarea în portugheză a piesei Café Bonheur, text montat în această toamnă de însuși Matei Vișniec la Teatro Cerca de São Bernardo din Coimbra (Portugalia).


Episodul numărul șase îi este dedicat regizoarei și dramaturgei Leta Popescu. Leta Popescu este regizor și dramaturg, absolventă a programului licență și master în regie de teatru în cadrul Facultății de Teatru și Film a UBB Cluj-Napoca și doctorand cu teza "Funcții și disfuncții în teatrele de repertoriu. O perspectivă regizorală asupra construcțiilor repertoriale din România 2010-2020". Începând cu anul 2013 activează pe scenele instituțiilor de stat și organizațiilor independente din România. O importantă zonă de interes este cea a dramaturgiei contemporane, colaborând cu autori precum: Elise Wilk, Peca Ștefan, Alexa Băcanu, Mihaela Michailov, Nicoleta Esinencu, Ana Cucu Popescu, Alexandra Pâzgu, Gabriel Sandu, Maria Manolescu. Spectacolul Vrabia, al cărui text este scris de ea însăși, a fost nominalizat la Premiul pentru cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută la Gala Premiilor UNITER 2023. De asemenea, printre textele scrise de ea se numără și piesa (IN)corect, montată la Reactor de Creație și Experiment Cluj. Aceste două texte sunt în curs de apariție într-un volum de teatru editat de către Fundația Culturală "Camil Petrescu".


Sorin Gherguț - poet, traducător, redactor de carte - este protagonistul episodului cu numărul șapte. A publicat volumele de versuri Trei (Editura Vellant, București, 2016), Orice. uverturi și reziduuri (Editura Pandora M - Grupul editorial Trei, București, 2011) și Time Out (Editura Timpul, Iași, 1998). Este coautor al volumelor colective Tablou de familie (Editura Leka - Brancuș, București, 1995, împreună cu Svetlana Cârstean, Mihai Ignat, Cezar Paul-Bădescu, Răzvan Rădulescu și T.O. Bobe), Marfă (Editura Salut, 1996) și Marfă reîncărcată (Editura Brumar, 2011, ambele alături de Dan Mircea Cipariu, Florin Dumitrescu, Dan Pleșa și B.O. Popescu). Este prezent, de asemenea, în volumele colective De ce pisicile n-au coadă. Antologie de limericks (Editura Art, 2017), Generația de aur (Fractalia, 2020) și Perturbări în desfășurare (Fractalia, 2021). Traduceri ale versurilor sale au apărut în antologii sau reviste în germană, cehă, turcă, suedeză, maghiară. Printre cărțile pe care le-a tradus în română se numără Prînzul dezgolit de William Burroughs, Poșta de Charles Bukowski, Mr.Vertigo de Paul Auster și Tarantula de Bob Dylan.


Nu în ultimul rând este de consemnat că cel de-al optulea episod este dedicat tinerei generații de dramaturgi, dramaturgi încă în formare dar a căror lucrări au atras deja atenția publicului și specialiștilor. Daria Ancuța este studentă în anul III la secția Teatrologie (Jurnalism teatral) a Facultății de Teatru din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică "I. L. Caragiale" din București. Încă din perioada liceului, participă la concursuri, tabere și ateliere de scriere dramatică (Școala de vară Dramaturgia Cotidianului - UBB Cluj-Napoca, atelierele Drama pentru toți și Dramatic Theory Online - coord. Daniel Chirilă și George Cocoș, atelierele Breaking the waves- coord. Mihaela Michailov și Focus. Dramaturgie contemporană - coord. Ana Cucu Popescu). Piesele sale, Desenează-mi un monstru și Un fluture răstoarnă o piesă de domino.exe, sunt desemnate finaliste în edițiile din 2020 și 2021 ale concursului New Drama (organizat de Teatrul Excelsior din București) și beneficiază de spectacole-lectură cu echipe alcătuite din studenți la UNATC. În urma acestora, textul Un fluture răstoarnă o piesă de domino.exe câștigă marele premiu al ediției din 2021 și urmează să fie montat pe scena Teatrului Excelsior. Scrie și regizează două spectacole ale Trupei SiSC (alcătuită din studenți ai Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică din cadrul ASE). Scrierea textului ÎncotRO? sau Oameni cu bulină roșie a presupus tehnici de devised theatre, iar spectacolul a avut premiera în cadrul Festivalului Serile Teatrului Studențesc 2023.
Piesa Telefonul fără fir marchează prima ei colaborare cu Teatrul Improbabil și, implicit, primul text de teatru sonor pe care îl scrie. Bra Bre Bri Bro Bru, piesa inclusă în modulul de spectacole-lectură din Festivalul Național de Teatru 2023, reprezintă metabolizarea mai multor întâlniri/dialoguri pe care le-a avut cu actori și actrițe de vârste diferite. Textul sondează fricile, speranțele și întrebările celor care practică această meserie astăzi în România, dezvăluind sensibilități greu de intuit din poziția de simplu spectator.

Pe lângă interesul pentru dramaturgie, Daria Ancuța explorează diferite genuri literare și jurnalistice. În prezent, scrie cronică de teatru, articole de opinie și nu numai pentru reviste de specialitate și site-uri culturale, precum Teatrul azi, Scena.ro, LiterNet, Dissolved Magazine, Cutra ș.a. De asemenea, a devenit un nume prezent în viața teatrală românească, fiind invitată de teatre și festivaluri din țară să modereze discuții deschise cu echipele creație ale spectacolelor, să realizeze podcasturi pe teme de specialitate sau să coordoneze ateliere de scriere dramatică.




***
Zomir Dimovici (n. 1966) este director de imagine și producător de televiziune de origine română și stabilit în Franța. Cu o experiență profesională de peste 30 de ani în culisele unor televiziuni precum TVR, PRO TV, B1 TV și Tele 7 ABC, dar și ca freelancer, Zomir Dimovici a experimentat multiple roluri profesionale precum cel de realizator, director de imagine, producător și redactor-șef. Curiozitatea și expertiza i-au permis să acopere genuri de creație audio-video dintre cele mai diverse, de la publicitate și videoclip, până la știri, documentare, ficțiune și teatru de televiziune. CV-ul său este completat de interesul de a oferi training în domeniile pe care le cunoaște atât de bine, dar și de pasiunea pentru fotografia de artă și nu numai. Legătura sa cu domeniul teatral și cinematografic este marcată de lucrul la seria Independent - primul program de televiziune care a promovat producții de teatru independent, precum și de numeroasele colaborări, în fața camerei de filmat, cu nume de referință ale acestor arte: Costa-Gavras, Roman Polanski, Cătălina Buzoianu, Radu Afrim, Alexandru Darie, Ion Caramitru, Dinu Cernescu, Mircea Cornișteanu, Tudor Mărăscu, Horea Popescu, Beatrice Rancea, Alexandru Tocilescu, Cornel Todea, ș.a.

Teatrul se (și) citește se poate accesa aici.

*Proiect co-finanțat de AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus