aprilie 2024
La 19 aprilie 2024, a avut loc Recitalul de chitară susținut de DUO HESPERUS - Costin Soare și Ioan Bănescu, inclus în stagiunea Cartografii sonore, Concertele MNHCV, ediția a IX-a. Proiectul Cartografii sonore este desfășurat de Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi în parteneriat cu Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România, proiect ce și-a propus să aducă împreună muzica de calitate și patrimoniul muzeului.


DUO HESPERUS este format din chitariștii Costin Soare[1], unul dintre cei mai activi și apreciați muzicieni români, și Ioan Bănescu[2], unul dintre cei mai talentați chitariști din tânăra generație. Cei doi muzicieni au prezentat în fața publicului, un program spectaculos, cuprinzând dansuri din repertoriul tradițional de duo de chitare, alături de lucrări inedite scrise de compozitori români: de la energicele Dansuri gitane de Joaquin Turina la armoniile jazz-istice din piesa Flori de jazz-o-mie de George Păiș, de la tango-urile argentinianului Astor Piazzolla la dansurile populare românești re-imaginate de Sabin Drăgoi.


Lucrarea vedetă a serii a fost Harta Regatelor Spaniei și Portugaliei de J. B. Homann (cca. 1720), înfățișând cele două regate din Peninsula Iberică (informații despre forme de relief, cursuri de apă, orașe, provincii). Muzeograful Despina Hașegan, Șeful Biroului Patrimoniu al MNHCV, a vorbit foarte interesant despre scopul realizării acestor hărți, și a făcut asocierea între duo-ul muzical și cel statal (Spania și Portugalia), dihotomia peisaj arctic din nordului Canadei plaja Mării Mediterane, Andaluzia spaniolă - Extreemadura portugheză ori flamengo - castaniente.


Au fost prezentate cele două creaturi mitologice din cartușul hărții - tritonii (ființă pe jumătate bărbat pe jumătate pește, masculinul sirenelor) - care susțin o ghirlandă cu stemele principalelor provincii.


A urmat recitalul formație DUO HESPERUS, înființată în anul 2020. Costin Soare și Ioan Bănescu au concertat pentru prima dată împreună în cadrul Sommerfest Rădăuți, 2020. Cei doi chitariști au susținut recitaluri în cadrul Festivalului Internațional Serile de chitară, ediția a X-a, la Palatul Suțu, în cadrul Stagiunii Iosif Sava a Fundației ACCUMM, pe scena Filarmonicii din Brașov, precum și la Centrul Cultural Arcuș de la Sfântul Gheorghe. Ioan Bănescu cântă pe un instrument creat de lutierul Alexandru Marian.


În deschiderea recitalului de la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi, Costin Soare și Ioan Bănescu au interpretat Suita de Sabin Drăgoi.


Suita cuprinde : 1. Hodoroaga; 2. Zdrâncănita; 3. Cimpoiașul; 4. Pe picior; 5. Brâu; 6. Bătuta; 7. Bătuta; 8. Sălcioara; 9. Brâu.

Ascultam această 'plimbare în întreaga lumii zare, o reinventare a doinei, un șir de cântece și dansuri - toate bogate în efecte timbrale generate de maniera de ciupire a corzilor de chitară (când mai pe tastieră, când mai aproape de cordar), glissando descendent și tremolo. Frumoase dialogurile, unele cu tentă umoristică. Agogica, aplicată cu simț estetic, înfrumuseța discursul muzical.

A urmat Dansul nr. 2 din 12 Canción y Danza, (Cântece și Dansuri) pentru pian, compuse de Frederico Mompou (1893 - 1987), aranjament pentru duo de chitare, de Kristian Gantriis. Apreciabile acele elemente tehnice dificile (extensii, acorduri complexe), precum și calitatea vibrato-ului, ostinato-ul și sublinierile prin accente ori eleganța gradării ritenuto-ului.


Am ascultat apoi, trei dansuri - Zambra, Danza de la seducción și Sacro monte - din ciclul 5 Danzas gitanas, op. 55 de Joaquin Turina (1882-1949). Dintre cele cinci dansuri, mai fac parte: Danza ritual și Generalife. Danzas gitanas sunt dedicate lui José Cubiles (1894-1971), un mare prieten al lui Turina, care a fost pianistul ce le-a interpretat în public pentru prima dată. Impresionant au sunat acele acorduri pe trepte modificate cromatic, imitațiile, surdinările finale, precum și apogiaturile, amintind de specificul andaluz. Împreună cu celebrul Pablo Casals, Joaquin Turina a prezentat în premieră (23 octombrie 1928) transcrierea lucrării pentru violoncel și pian «Jueves Santo a medianoche» (din Suita de la Sevilla), la Palau de la Música Catalana.


A urmat o barcarolă, un aranjament al unui Allegretto de Franz Schubert, scris pentru un prieten ce urma să meargă la Veneția. O lucrare ce, prin metrul ternar, aducea aminte de legănarea valurilor. Ascultam și mă bucuram de acele arcuiri ale frazei muzicale, în spirit romantic și de impecabila sincronizarea ritmică a interpreților.

În continuarea recitalului, Costin Soare și Ioan Bănescu au cântat Flori de jazz-o-mie, compusă de George Ioan Păiș, piesă dedicată DUO-ului HESPERUS. Se percepeau acolo secvențele melodice însoțite de acordurile de septimă, nonă și undecimă, precum și formulelle ritmice asimetrice. Timbral, una din chitare imita uneori stilul jazz-istic specific unui contrabas, cu pizzicato-ul marcat, din registrul grav.

Au urmat două tangouri din Suita nr. 2, pentru două chitare de Astor Piazzolla: Andante rubato, melancolico și Allegro. Erau acolo efecte asemănătoare sunetelor percuției (bătăi cu degetele pe cutia de rezonanță a instrumentului ori direct, aplicate peste corzi), dar și momente de factură contrapunctică, schimbări de măsură (6/8 cu 4/4). Sesizam virtuozitatea interpreților și admiram înțelegerea caracterului improvizatoric al acestei muzici, având mai de grabă un iz hedonistic.


A urmat o lucrare a compozitorului clujean Dan Variu intitulată Seis nuevas diferencias sobre «O Gloriosa Domina» - un fel de istoria muzicii în zece minute.

Diferencia de Anonymus (de los años oscuros); Diferencia de Alfonso X el Sabio (1221-1284); Diferencia de Gaspar Sanz (1640-1710); Diferencia de Francisco Tárrega e Isaac Albéniz (1852/60-1909); Diferencia de Joaquín Rodrigo (1901-1999); Diferencia de Paco de Lucía (1947-2014). Se perindau astfel sonorități baroce, se aducea un omagiu lui Joaquín Rodrigo (Concierto de Aranjuez, 1939). Ascultam efecte deosebite: bătăi ritmate cu mâna pe cordar ori pe cutie, cântat din voce - O, nomina odiosa - nume care nu trebuie pomenite, deoarece evocă lucruri neplăcute, ce provoacă repulsie [3].


La cererea publicului, Costin Soare și Ioan Bănescu au interpretat piesa Agua e vino de brazilianul Egberto Gismonti (un autodidact, care a proiectat chitare cu mai mult de șase corzi, extinzând posibilitățile instrumentului).

Aplauze puternice și îndelungate au răsplătit pe interpreții serii, după un recital deosebit de frumos.

NOTE
*Fotografiile au fost realizate de Alin Iavorenciuc.
[1] Muzicianul-chitarist Costin Soare îmbină activitatea de concertist cu cea pedagogică. Este Profesor Asociat Doctor la Universitatea Națională de Muzică din București și predă, de asemenea, chitara la Colegiul Național de Arte Dinu Lipatti, București. Este Director artistic al Festivalului Internațional Serile de chitară ConTempo, care are ca obiectiv fundamental sprijinirea tinerilor muzicieni, fiind un proiect de succes în cadrul căruia concertează chitariști de top din întreaga lume. Specializat în chitară și luth, Costin Soare a susținut recitaluri în țară și străinătate, Ungaria, Danemarca și China. A concertat la Institutul Cervantes din București, Palatul Șuțu, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare Carol I, la Muzeul Național George Enescu sala Constantin Silvestri a UNMB. A colaborat cu muzicieni precum flautistul Ion Bogdan Ștefănescu, violonistul Valentin Șerban, violistul Marius Ungureanu, mezzosoprana Claudia Codreanu și actrița Daniela Nane. Costin Soare a organizat două gale de chitară desfășurate la Palatul Șuțu și un concurs online unic în România Bursa Kitharalogos. A înregistrat 3 CD-uri solo, Nocturne și dansuri (2014), Oglinzi (2020) și Orașe invizibile și ființe imaginare, precum și un CD cameral - Twenty Shades of Music (2017). Costin Soare este un promotor al muzicii contemporane românești pentru chitară, cântând în primă audiție, lucrări scrise de compozitorii: Dan Dediu, Carmen Cârneci, Violeta Dinescu, Gabriel Almași, Gabriel Mălăncioiu, Șerban Marcu, Cătălin Ștefănescu-Pătrașcu, Sebastian Androne, Sebastian Țună. În 2013 și 2014, Costin Soare a fost invitat ca profesor la cursurile de vară ale Academiei Sighișoara. A susținut numeroase masterclass-uri în cadrul prestigioasei Academii ICon Arts Transilvania
[2] Ioan Bănescu urmează cursurile de masterat în cadrul Universității de Muzică din București, fiind unul dintre tinerii chitariști români cu o intensă activitate concertistică, pasionat deopotrivă de repertoriul tradițional al instrumentului și de muzica contemporană. În anul 2020, a beneficiat de o bursa Erasmus, la Facultatea Béla Bartók din Szeged, Ungaria, unde a studiat cu David Pavlovits. A devenit apoi, bursier al programului Tinere Talente, al Fundației Regale Margareta a României. A participat la cursuri de măiestrie cu Marcin Dylla, Reinbert Evers, Andras Csaki, Matteo Mela, Lorenzo Micheli, Pablo Marquez, David Pavlovits, Susana Prieto, Alexis Muzurakis, Rémi Jousselme, Carlo Marchione și Rafael Aguirre. Ioan Bănescu a câștigat premii la concursuri de chitară precum: King's Peak International Music Competition, SUA, 10-th International Music Competition Belgrade, Serbia, Bursa Kitharalogos, Festivalul Internațional Les Etoiles de Paris, Franța, Concursul Național Ada Ulubeanu, organizat de Fundația George Enescu, Concursul Național Dan Cumpătă, Concursul Internațional de Interpretare George Georgescu, Tulcea. Chitaristul Ioan Bănescu a susținut recitaluri solo sau în cadrul unor ansambluri camerale în țară, pe scene precum: Muzeul Național George Enescu (București și Sinaia), Castelul Peleș, Sinaia, Sala Thalia din Sibiu, Palatul Suțu - București, și în străinătate (Elveția și Ungaria).
[3] Ovidiu, Heroide (XIII, 54) în scrisoarea pe care Laodamia adresată soțului ei Proteslas, unul dintre vitejii care au luat parte la expediția contra Troiei. Ea spune că orașele Ilion și Tenedos, râurile Simois și Xanthus, munții Ida Nomina sunt ipso paene timenda sono (Sunt nume care sună aproape înfricoșător), fiindcă ele amintesc de cumplitul război troian.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus