mai 2024
Festivalul Filmului European, 2024
Cu Dyada ne-am lămurit asupra tuturor aspectelor legate de viața unei adolescente, trăită în epoca actuală: sex, bullying asupra profesorilor, bullying asupra colegelor, sex cu profesorii, prostituție și proxenetism, sarcină nedorită, discriminare pe criterii economice, vis american, talent artistic, ratare, perversiune, abandon familial, violență domestică, sărăcie, marginalitate, manipulare. Lăsăm la o parte faptul că unele teme le anulează pe altele, precum sarcina nedorită, descoperită în luna a treia - simptom al unei fete total needucate sexual, deși îndrăzneț inițiată în formele avansate ale sexului - și nivelul înalt de cunoaștere a limbii engleze, conjugat cu o admirabilă capacitate de autodefinire artistică.

https://youtu.be/V_zB8u1yBNc
Din toată această șaorma cu de toate, precum și din toate ramificațiile și poveștile începute strict enumerativ, fără dezvoltare și finalitate, a rămas - desigur - crima. Ups, crima nu era pe listă. Tocmai de aceea, ea se adaugă, pe criteriul unde merge mia, merge și suta. La finalul tuturor filmelor din interiorul filmului, Dida își omoară amica, pentru a-i lua locul, într-un acces de nebunie care - surpriză - se adaugă temelor deja enumerate. Tocmai când se transformă într-un horror psihologic, filmul moare.

O fi fost nevoia de a șoca sau nerăbdarea de a atrage atenția cu orice preț. Doar intenția mimetic hollywoodiană este clară. Altfel, nu e de găsit explicația acestui talmeș balmeș regizoral și nici a freneziei tematice a scenariului. Regizoarea a pariat pe toate numerele. A pus și de la ea, să fie. A alergat după toți iepurii lui Fibonacci și a scos panglici de peste tot.

A introdus tema femeii care se auto-instrumentalizează, a pițipoancei supreme, a întreținutei trepanate, cu preocupare doar față de câte un Bubico. A desființat femeia în toate felurile, cu capete de acuzare lipsite de argumentare, înjosind-o și desconsiderând-o cu o insistență mai mare decât orice bărbat misogin, poate doar de dragul de a lansa un nou me2, în legătură cu abuzul femeilor comis asupra altor femei.

La asemenea amatorism, nu m-ar mira să fi lucrat cu minore. Margarita Stoikova, interpreta rolului principal, e născută pe 21 august 2004. Filmul a fost lansat pe 8 noiembrie 2023. Ca totul să fi fost legal, ar fi trebuit ca filmul să fi fost turnat și finisat între 21 august 2022 și 7 noiembrie 2023. Nu e exclusă o asemenea grabă, având în vedere ce a ieșit, deși nu înțelegem de ce ne trimite cu gândul la asemenea calcule inchizitoriale, când avalanșa caleidoscopică a temelor nici nu era necesară. Poate pentru că însăși regizoarea operează cu atâtea procese de intenție și prejudecăți la adresa femeilor. Portretizarea mamei bogate și întreținute ar putea fi comică, dar intenția de realism o face să fie bătătoare la ochi pentru inteligența, mult desconsiderată, a femeii, privită în general.

Tot excesul tematic e o mare brambureală iar jocul actriței din rolul principal este forțat și nefinisat. Desigur, ea are timp să învețe, mai ales că este o copilă. Același lucru, privind nevoia de învățătură, ar putea fi spus și despre regizoare, deși ea nu mai e o copilă.

Filmul reușește să stârnească interes, dar, în final, mai mult să dezguste. Nu înainte de a-și ameți spectatorii, fără să îi lămurească ce au văzut, nici ce s-a ales de timpul și interesul lor real pentru subiectul social.



0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus